۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸

پیش بینی کارشناسان از آینده بازار مسکن

سمیه فتحی: گرچه در ماه گذشته بازار مسکن کمی تکانی خورد و شواهد نشان افزایش معاملات در بازار مسکن داشت اما در این روزها بازهم بازار مسکن به حالت قبل برگشته و همچنان با رکود دست وپنجه نرم می کند. وضعیتی که بارها تحلیل گران بخش مسکن نسبت به آن هشدار داده اند اکه دیری نپاید عقده این بازار سرباز کند.  دولت از سال گذشته سعی کرده با کنترل نقدینگی مانع از رونق بازار و افزایش نرخ خانه شود اما با طولانی شدن رکود بازار ،دیگر این شیوه کارساز نیست افزایش تقاضای مصرفی و تزریق مجدد نقدینگی به هرحال بازار مسکن را به سمت تحرک می برد که ممکن با جهش یکباره قیمت ها مواجه باشد.

 

کمال اطهاری در گفت و گو با خبرآنلاین درخصوص آینده بازار مسکن می گوید: ممکن است در ماه‌های آینده با جهش قیمت نیز مواجه شویم، اما عمر رونق بازار مسکن چندان دوام نخواهد داشت. شاید بازار تکانی بخورد و معاملات بیش از گذشته بشود و به‌طور طبیعی هر رونقی افزایش قیمت خواهد داشت اما در مدت کوتاهی دوباره دچار رکود خواهد شد.

 

وی افزود: به‌طور مثال جهش قیمت مسکن که در سال 78 رخ داد، چهارسال رونق را ایجاد کرد و پس از آن نیز در سال 83 بازهم بازار مسکن رونق گرفت اما دو سال بیشتر دوام نداشت. از آن زمان به بعد دوره‌های رونق نسبت به دوره‌های رکود پایداری کمتری داشته‌اند و در سال‌های آینده نیز این روند با توجه به مسائل سیاست خارجی ایران ادامه خواهد داشت.

به گفته این کارشناس مسکن شرایط به شکلی درآمده که مردم نقدینگی خود را پیش خود نگه داشته‌اند. گذشته از تنش‌های خارجی، مسائل داخلی نیز به رکود بازار مسکن دامن زده است درحالیکه بحران در بازار مسکن در کشورهایی مانند امارات متحده عربی می‌توانست فرصتی باشد تا سرمایه‌گذاران خارجی به سمت بازارهای مسکن ایران حرکت کنند.

 

اطهاری تصریح کرد: ناامنی سرمایه‌گذاری سبب شده سرمایه‌گذاران کمتر به این سمت بیایند، به همین دلیل بازار مسکن وارد رونق نشده است. این درحالی است که تقاضای مصرفی اخیرا در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است، به‌ویژه در این چند سال آمار ازدواج‌ها رشد داشته اما با این حال می‌بینیم تمایلی برای خرید مسکن در کشور مانند سال‌های گذشته وجود ندارد. از طرفی تفاضای سرمایه نیز کاهش یافته و این نشان می‌دهد قدرت عوامل بیرونی بر عوامل درونی مسکن باعث شده این بازار به حالت رکود نگه داشته شود.

 

 

فردین یزدانی کارشناس مسکن نیز در گفت وگو با خبر گفت: رکود تنها در معاملات نیست بلکه با کاهش سرمایه‌گذاری، تولید مسکن نیز کاهش یافته و در دوران رکود به سر می‌برد. این در حالی است که دیگر نمی‌شود این بازار را در رکود نگه داشت چراکه تبعات آن غیرقابل جبران است.

وی افزود: در حال حاضر سیاستی اتخاذ شود تا حدودی می‌توان مانع افزایش قیمت‌ها به شکل انفجاری شد. به‌طور طبیعی در زمان رونق تحرک قیمت پیش می‌آید اما اگر پیشگیری شود این مساله بغرنج نمی‌شود، چراکه رونق و رکود بخش مسکن سال‌هاست که به صورت داستانی تکرار شونده در اقتصاد ادامه یافته است.

به گفته وی در طول این دوران هرگاه گرایش‌های سیاست‌گذاران چه در عرصه‌ اقتصاد کلان و چه در بخش مسکن به سمت آزادسازی یا به عبارت بهتر رهاسازی بازار حرکت کرده، دامنه و شدت نوسانات افزایش یافته است. در مقابل، هر‌گاه بازار با دخالت موثر و کارآمد دولت مواجه بوده، از شدت این نوسانات کاسته شده است.

یزدانی افزود:  بازار مسکن در ایران به‌شکل فعلی آن نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی کشور باشد و از این نظر سازوکار بازار مسکن در ایران دچار ناکارآمدی ساختاری است چراکه الگوی تقاضا در ایران بازار را به دوبخش مجزای بازار مسکن به‌عنوان دارایی و بازار مسکن به‌عنوان نیاز مصرفی و حیاتی تبدیل کرده است. اما امروز باید به فکر چاره بود تا اینکه دست روی دست گذاشت.

 

فعلا شواهدی مبنی‌بر تزریق نقدینگی جدید در این بازار نمی‌بینیم و هنوز بازار مسکن در رکود قرار دارد. البته پس از هر دوره رکودی رونق وجود دارد که این رونق سبب جهش قیمت‌ها می‌شود لذا دولت باید در این زمینه وارد شود و نگذارد با رونق گرفتن بازار مسکن بیش از اندازه نقدینگی به این بازار تزریق شود. در شرایط فعلی سیاست دولت کنترل نقدینگی است و بسیاری جاها مانع جا به جایی مبالغ هنگفت شده است. اما اینکه دولت دست روی دست بگذارد و تنها مانع تزریق نقدینگی شود، این شیوه کافی نیست. بالاخره بازار مسکن از رکود خارج خواهد شد و آن وقت کنترل نقدینگی راه چاره نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادي احمدي IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۳۰
    0 0
    به خاطر بعضي مسايل سياسي، تا اين بازارو گرون نكنيد ول كن نيستيد؟! با دولت مشكل داريد درست اما فكر كرديد اگه يه جهشي مثل سال 85 اتفاق بيفته تكليف طبقات متوسط به پايين چي مي‌شه؟ اگه خبري هم نباشه اينقدر تيتر مي‌زنيد تا اين بنگاهي‌ها كار خودشونو بكنند. واقعا متاسفم.
  • ناصر IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۱
    0 0
    چه آن موقعه كه مسكن گران بود چه الان كه كمي قيمتها پايين آمده به هرحال قشر ضعيف و متوسط درهر دو دوره امكان خريد مسكن نداشتند چون درآمد مردم ما با قيمتهاي نمي خواند واكثرا زير خط فقر است.
  • اسدي IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۱
    0 0
    هر وقت وزيري يك قولي ميده به چند روز هم نميرسه كه برعكسش مثل قارچ رشد ميكه. اينقدر حالا قيمت مسكن بالا بره كه بتركه.ما كه نتونستيم بخريم و نميخريم
  • مرجان IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۱
    0 0
    پس قيمت ساخت متري 230 تومن كي بود گفت؟ يكي يه قولي داده بود! كي بود؟