ایرنا نوشت:

 محمد ناظمی اردکانی  در مراسم روز ملی آمار و برنامه ریزی که در محل وزارت کشور برگزار شد،افزود: در پنج سال گذشته از ۱۲.۵ مورد طلاق از هر ۱۰۰ ازدواج ، به ۱۸ مورد رسیده ایم که مطلوب نیست.
وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال های گذشته رشد ۵.۲ درصدی افزایش میزان طلاق را تجربه کردیم که این افزایش نشان از چالش های اجتماعی مهم در کشور دارد.
به گفته ناظمی اردکانی هم اکنون در کشورهای توسعه یافته از هر ۱۰۰ ازدواج ۴۶تا ۵۲ مورد به طلاق منجر می شود.
وی با اشاره به موضوع باروری گفت: با کاهش باروری هم اکنون جمعیت کشور به مرز میانسالی رسیده که بعد از آن وارد دوره سالمندی می شویم که رسیدن به آن خیلی دور نیست.
ناظمی اردکانی در ادامه با توضیح این که بعد از این دوره وارد مرحله سقوط جمعیتی خواهیم شد، افزود: جمعیت کشور که تا سال ۱۴۲۰ به ۸۸ تا ۹۰ میلیون خواهد رسید ، نرخ رشد جمعیت به صفر می رسد.
به گفته وی هم اکنون کشورهای توسعه یافته در این مرحله هستند.
رییس سازمان ثبت احوال کشور کاهش موالید را بی ارتباط به موضوع ازدواج و طلاق ندانست و گفت: با افزایش سن ازدواج و افزایش میزان طلاق ، فرزندآوری کاهش یافته است که باید به این موضوع ها به جدیت پرداخته شود.
وی همچنین در خصوص هشدار کاهش جمعیت گفت: با هشدارهایی که در خصوص سالخوردگی جمعیت داده شده ، نرخ باروری در سال گذشته و ۶ماه نخست امسال حدود سه درصد رشد کرده است و خانوارها از تک فرزندی به سوی فرزند بیشتر تمایل یافته اند.
ناظمی اردکانی در خصوص ثبت اطلاعات مکانی افراد گفت: با ثبت اطلاعات مکانی می توان موضوع مهاجرتهای داخلی را رصد کرد.
به گفته وی طبق آخرین اطلاعات ثبتی تاکنون ۴۱۲ هزار تغییر استانی افراد ثبت شده است.
وی با اشاره به توسعه انسانی گفت: با اینکه از ابتدای انقلاب جمعیت کشور دو برابر شده ، اما روند توسعه انسانی در کشور از وضعیت با توسعه متوسط،به توسعه بالا رسیده است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    18 1
    کاش بجای 30 سال اینده الان اینجوری بود آخه هر جا میریم باید توی صف واسیم
  • کیان IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    13 1
    کاش یک نفر که تخصص جمعیت شناسی دارد متولی سازمان ثبت احوال می شد. برادر عزیز و رئیس بزرگوار از هر 100 ازدواج 20 ازدواج مشکل ناباروری دارد در حالی که طلاق 18 در 100 است. ( در حالی که زوج نابارور ممکن است طلاق نگیرد. ممکن است خیلی از زوج های مطلقه دارای فرزند باشند). کمی از مشورت مشاورین هم استفاده کنید بد نیست. جهت اطلاع: بر اساس مطالعات انجام شده در زمينه گشتاور رشد جمعيت، اگر ديدگاه كي فيتز را بپذيريم جمعيت كشور تا سال 1420 رشد مثبتي دارد و اگر ديدگاه پرستون را بپذيريم اين وضعيت تا سال 1410 ادامه خواهد داشت. نتايج پيش بيني جمعيت نيز بيانگر آنست كه تا سال 1405 جمعيت كشور رشد مثبتي دارد. بنابراین در مورد پدیده های جمعیتی و افزایش جمعیت زیاد جای نگرانی نیست.
  • رضا GB ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    20 1
    خدا کنه منفی بشه . همین حالاشم برای اکثر جوونا شغلی وجود نداره .مردم بچه دار بشن فردا جواب بچه هاشونو چی بدن؟ اصلا چطور بزرگشون کنن ؟
  • محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    33 1
    بنده 7 ساله ازدواج کرده ام،به سختی 2 ساله خونه ای کوچک خریده ام و به تازگی و در سی سالگی توانستم بیمه شوم.هیچ علاقه و تمایلی به فرزند ندارم. بنده در خانه دویست متری بزرگ شده ام و عمرم را باید در خونه 60 متری بگذرانم.فرزند بنده که در خونه دویست 60 متری بزرگ می شود زندگی خود را در چه منزلی خواهد گذراند؟؟ سال قبل تونستم 100 کیلو برنج شمال را کیلویی 3800 بخرم اما امسال فقط 50 کیلو برنج 7200 تومانی تونستم بخرم. چه تضمینی هست فرزندان ما در سی سال بعد شرایط بدتری نداشته باشند؟ تجربه نشان داده است شرایط بدتر می شود.هفت سال قبل که من ازدواج کردم شرایط به مراتب ساده تر بود.
  • مردم ایران IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    18 2
    هم اکنون پسر من در کلاس سوم ابتدایی به مدرسه ای در غرب تهران میره که هر کلاس تا 40 نفر دانش آموز داره و بعضی از کلاسها بنا به گفته خود مدیر مدرسه که مارو برای جلسه دعوت کرده بود خیلی بدتر از دخمه است .
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    10 0
    پس هنوز خیلی مونده به کشور های پیشرفته برسیم
  • نیما IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    18 1
    با توجه به وعده های پوشالی مسئولین و عدم حمایتهای اجتماعی لازم ، به تظر من تشکیل خانواده و به دنبال آن بچه دار شدن امری غیرعقلایی و صرفاً احساساتی می باشد
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    6 0
    آمار طلاق بیشتره، من قبلا خونده بودم از هر سه ازدواج یکیش به طلاق منجر میشه یعنی 33 درصد، راستشو نمیگن. طلاق به شدت در حال افزایش و ازدواج در حال کاهشه این رومیشه همه جا دید
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    7 0
    حق طلاق به زنها بدهید و بعد آمار طلاق را ببینید...خیلی ها نمیتوانند طلاق بگیرند...طلاق خاموش بیداد میکند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    8 0
    آيا مفهوم ازدواج و طلاق در كشور ما با اين مفهوم در كشورهاي توسعه يافته همسان است كه آمار خود را با آمار آنها مقايسه مي كنيم؟
  • رضا - بوشهر IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    6 0
    نمی دونم چرا ما تو چیزهای منفی، کشورهای توسعه یافته را مد نظر قرارمیدیم و مقایسه می کنیم. اگه راست میگید تو سرانه آموزشی ، سطح زندگی اجتماعی ، رشد اقتصادی، فضای سبز ، اشتغال ، آموزش، امیدبه زندگی ، بهداشت و درمان و .... سایر موارد دیگه هم فاصله کشور های توسعه یافته را با کشور ما مقایسه کنید. بعد ببینید آنها جلویند یا ما.
  • فرید EU ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 0
    انشااله با تلاش مسئولین هرچه زودتر کشورهای توسعه یافته رو پشت سر می زاریم و شایستگی های خودمونو در امر پیشرفت به جهانیان ثابت می کنیم.