مدیری که می‌گفت هرخانواده باید ۵-۶ بچه داشته‌باشد، رفت/ تغییر مدیرکل سلامت‌ جمعیت و خانواده وزارت‌بهداشت

معاون وزیر بهداشت، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس این وزارتخانه را تغییر داد. پیش از این علی سنگی در این سمت بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت سیدحسن هاشمی، دکتر محمد اسماعیل مطلق را به سمت مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس این وزارتخانه منصوب کرده است. مطلق در دوره وزارت مرضیه وحید دستجردی هم در این سمت بود.

اما علی سنگی در چند ماه گذشته که مدیرکل دفتر سلامت‌ جمعیت و خانواده وزارت‌بهداشت بود،‌ در دو اظهار نظر در خاطره ها ماند. او در روزهای نخست انتصاب به این سمت گفت هر خانواده باید ۵-۶ فرزند داشته باشد. (اینجا) او معتقد بود: رشد جمعیت کشور در زمان حاضر حدود 1.8درصد است که باید دو برابر و به حدود 3.6 تا 3.8 درصد برسد بر این اساس به طور متوسط هر خانواده ایرانی باید 5 تا 6 فرزند داشته باشد.

البته در آخرین اظهار نظر که پنج‌شنبه هفته گذشته از او منتشر شد، سنگی به سه فرزند برای هر خانواده رضایت داد و گفت: در قانون تنظیم جمعیت نرخ کلی باروری برای کشور 2.5 در نظر گرفته شده است؛ به این معنا که هر خانواده ایرانی باید به طور متوسط 3 فرزند داشته باشد.

اما او اکنون از این پست برکنار شده است. در حکم معاون وزیر بهداشت برای محمداسماعیل مطلق چنین آمده است: 

جناب آقای دکتر محمد اسماعیل مطلق

استاد محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز

سلام علیکم

با توجه به اهمیت حوزه ماموریت دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و نظر به تعهد، تخصص و تجربه ارزنده و سوابق مدیریت جنابعالی در این حیطه، به موجب این ابلاغ به سمت مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس منصوب می شوید.

امید است با یاری خداوند متعال و بهره گیری از نیروی متخصص و متعهد با توجه به مأموریت جدید دفتر از نظر بهداشت باروری موفق باشید.

مهم ترین انتظار من از شما در این جایگاه عبارتست از:

تدوین برنامه‌ای چهار ساله برای قلمرو مدیریتتان که در آن نقش و تکالیف کلیه واحدهای سطح ملی، استانی و شهرستانی با در نظر گرفتن اسناد بالادستی و برنامه‌های ارائه شده از جمله برنامه پنجم توسعه، سند تحول نظام سلامت و برنامه تقدیمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی مشخص باشد.

- تقویت حضور در صحنه بین المللی و استفاده از تجارب سازمان های جهانی

- اجرای سند ملی ارتقای رشد و تکامل دوران خردسالی

- تقویت و گسترش برنامه مراقبت از نوزادان

- تقویت و توسعه برنامه غربالگری نوزادان

- تقویت و گسترش برنامه مراقبت از کودکان شامل: ترویج تغذیه با شیر مادر، پایش رشد کودکان، مراقبت ادغام یافته ناخوشی های اطفال (مانا)، کنترل و پیشگیری کمبود ریز مغذی ها

- تقویت و گسترش برنامه مراقبت از نوجوانان و جوانان و بهداشت مدارس

- تقویت و گسترش برنامه مراقبت از زنان و مادران

- تقویت و گسترش برنامه مراقبت از میانسالان و سالمندان

- تقویت و گسترش برنامه مراقبت از سالمندان

- ایجاد پورتال سلامت خانواده برای آموزش عمومی

- تقویت برنامه سلامت باروری

دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت

گفتنی است پیش از این محمداسماعیل مطلق درباره کنترل جمعیت و افزایش جمعیت چنین اظهار نظر کرده است: تنظیم خانواده و کنترل جمعیت دو مقوله جدا از هم است و بحث ما تنظیم خانواده به معنای کنترل جمعیت نیست. تنظیم خانواده به خانواده ها می گوید که با آگاهی، آزادانه فرزند بیاوریم و فرزندآوری را مناسب با سیستم جسمی مادر تعیین می کند. بحث ما کنترل جمعیت نیست، وزارت بهداشت و درمان، سلامت جمعیت تحت پوشش که شامل مادر و نوزاد است را در دستور کار دارد و ما هر کاری برای تحقق این امر انجام می دهیم.

ا۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    31 0
    احیانا خود ایشون چندتا فرزند داشتن ؟؟؟یا تا حالا طمع فقر و نداری رو چشیدن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    29 0
    حالا این آقای سنگی خودش چند بچه دارد با احتساب درآمد بالایی که دارد..
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    24 0
    پيدا كردن داروهاي جلوگيري از بارداري كار سختي شده. به چه منطقي ميشه با اين وضعيت اقتصادي حتي 2 بچه داشت چه رسد به 5 يا 6 تا .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    21 0
    خوب دیگه خدا رو شکر دیگه نمیخوان 5-6 تا بچه بیاریم،حالا اجازه میدید همون یه دونه بچمون رو اساسی و همونطور که می خوایم بزرگ کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    19 0
    عمو تو این اوضاع یک بچه هم زیاده
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    21 0
    بفكر چاره ديگر باشيد الان سن ازدواج بالاي 30 سال شده است و جوانها تن به ازدواج نميدهند آنوقت شما بفكر بچه هستيد . خدا از باعث و باني كسي كه باعث شد مملكت رو به ميان سالي برود نگذرد . از كجا بياورند و خرجي آنها را بدهند راهش را شما نشان بدهيد .
  • احسان A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    11 1
    کنترل و ازدیاد جمعیت تنها به تولید مثل بر نمیگرده... خیلی از کشورها با شرایط خاص مهاجر می پذیرند... باز هم همه چیز به اقتصاد خانواده ها و جامعه بر میگرده...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    3 16
    من بچه میخوامممممممممممممممممممممممم
  • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    15 2
    با این وضع اقتصادی مادر بچه هم زیادیه چه برسه به خود بچه مگه چند سال میخواهیم عمر بکنیم که همش داریم حرص و جوش و غصه و نداری بدهکاری می خوریم
  • بیژن A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    7 0
    بهتر شد که رفت مطمئنا خودش یک یا دو فرزند داره که واسه دیگران نسخه 5 یا 6 فرزندی میپیچید
  • ali A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    5 0
    خدا را شکر بالاخره یه نفر پیدا شد فرق تنظیم خانواده و کنترل جمعیت را بفهمه در اولین قدم درس تنظیم خانواده را به درسای دانشگاهی برگردونند
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    4 0
    اگر فرصت دست می داد و یک کم دیگر می ماند، به یک "نصفه بچه" هم رضایت می داد!