۰ نفر
۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶

پس از هشت سال، اقدامات داخلی و بین‌المللی دولت‌های نهم و دهم و با گسترش بی‌اعتمادی در عرصه داخلی و بین‌المللی، شرایطی در کشور ایجاد شد که ادامه آن ممکن نبود و نهایتا در انتخاباتی، مردم با چند علامت، اما با تردید برای نجات کشور خودشان به پای صندوق‌های رای آمدند و کسی را انتخاب کردند که سیاست‌های داخلی و بین‌المللی قبلی که کشور را به بن‌بست کشیده بود زیر سوال برد و از او این انتظار رفت که کشور را از بحرانی که در آن قرار دارد خارج کند.

 امروز این دولت برای اعتمادسازی در عرصه بین‌المللی و داخلی گام‌هایی را برداشته است و می‌خواهد به وعده‌هایش عمل کند.

جناحی که هشت سال کشور را در بن‌بست کامل قرار داد می‌داند که اهرم‌های فشار در بیرون کشور تقریبا قوی و نیرومند است و جای هیچگونه تردید در مورد آن نیست. اگر اعتمادسازی نکند مملکت فلج کامل می‌شود. بنابراین تاحدودی دست دولت را علی‌رغم هوچی‌گری‌های پراکنده باز گذاشته است. اما این جناح، ظاهرا قدرتی در مردم نمی‌بیند و احساس خطری از سوی داخل نمی‌کند و به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد در داخل نیز اعتمادسازی در میان مردم بشود.

با این وصف، باید تردیدهایی که مردم در مدیریت کشور دارند، اما علی‌رغم آن بار دیگر برای خروج از بحران به صندوق‌ها برمی‌گردند برطرف شود و امید در میان آنان برای همکاری با دولت برای خروج از شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی تقویت شود.

آیا مردم خودمان را دست کم گرفته‌ایم و اجنبی را مهم فرض کرده‌ایم؟ چرا فکر می‌کنیم که بدون مردم می‌شود مشکلات را حل کرد؟ اعتماد اولیه که سرآغار گفتگوهای جدی میان نمایندگان 5 + 1 و ایران شده از کجا نشات گرفته است و اگر این اعتماد مردم به دولت از دست برود سرنوشت مذاکرات مزبور به کجا خواهد انجامید؟

هر روز دارد فرصت اعتمادسازی در داخل کمتر و کمتر می‌شود. دولت جدید با یک خروش و نهضت و هیجان انتخاباتی سرکار نیامده است که حالا حالاها فرصت داشته باشد تا مردم به سستی بگرایند و امیدشان را از دست بدهند. کم کم زمزمه‌ها از این طرف و آنطرف به گوش می‌رسد که نکند ما مردم فراموش شده‌ایم. دارد جامعه از اندک شور اولیه دوران انتخاباتی خارج می‌شود. به سرعت باید نگران بود و کاری کرد. چرا دولت را که می‌خواهد امید را به مردم برگرداند و نگذارد که برای مدتی طولانی بمیرد کمک نمی‌کنیم؟ چرا در عرصه‌هایی از فعالیت دولت که جوانان محور آن هستند نمی‌گذاریم کار پیش برود؟ چرا خوشحال هستیم که این تلقی را گسترش دهیم که در عرصه داخلی گویی اتفاقی نیافتاده است؟ فقط نگران جایگاه خودمان در قدرت هستیم یا نگران کشوری که در آن دارد ذره ذره امید می‌میرد؟

سکوت جوانان، دانشجویان و دانشگاهها را جدی بگیریم. آنان نبض جامعه‌اند. از طریق آنان است که شور و نشاط و امید به جامعه تزریق می‌شود. اگر امروز خوشحال باشیم که این بخش مهم از جامعه را از کار انداخته‌ایم و به سکوت واداشته‌ایم تا به مقاصد خود برسیم، بدانیم این خوشحالی دیری نمی‌پاید.

گروهی اندک که همه امکانات در اختیار آنان است و از رانت برخوردارند چنان هیاهو می‌کنند که به دیگران بباورانند که بسیارند، اما نمی‌دانند که با هشت سال مدیریت ناکارآمد، بسیاری از کسانی را که قبلا با خود داشتند از دست داده اند و امروز با غوغاسالاری و فشار بر دولت نمی‌خواهند صدای اکثریت قاطع ملت شنیده شود. می‌خواهند دولت به این غوغاها توجه کند و صدای ملت را نشنود. می‌خواهند بدینوسیله دولت را از پایگاه اصلی قدرتش یعنی مردم جدا کنند.

دولتیان به‌هوش باشند که خطر در کمین است، آن هم نه از خارج بلکه از داخل. همانطور که در عرصه بین‌المللی زیاد وقت نداریم و باید با اعتمادسازی محاصره اقتصادی کشور را پایان دهیم، در داخل هم فرصت زیادی نداریم تا با ایجاد امید و اعتمادسازی، زمینه مشارکت همه‌جانبه مردم و به‌ویژه نخبگان و جوانان را برای نجات کشور فراهم سازیم و پایه محکمی برای قدرت اصلی دولت بنیان نهیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    3 0
    بهتره بگی اعتماد مردم به نظام نه دولت
  • مرتضی A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 0
    بزرگترین سرمایه هر دولت اعتماد مردمشه
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 0
    وقتی تغییری صورت نمی گیرد افزایش سرعت اینترنت و کاهش قیمت حذف فیلترینگ حذف گشت ارشاد و ممیزی کتاب ها و ایجاد شبکه های مستقل و رادیو های آزاد و کنسرت موسیقی و... ثبات اقتصاد و افزایش ارزش ریال و ایجاد بازار رقابتی (خودرو و ارتباطات) افزایش منابع آبی و گسترش کشاورزی و صنایع وابسته ..... به چی اعتماد کنیم!
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 0
    بسیار درست می فرماىىد به نظر میاد دولت برای پیشبرد بهتر وبی دردسرتر مذاکرات هسته ای قصد سکوت در برابر پیشروی افراطیون در مساىل داخلی رو داره،ولی مشکل اینجاست که این مذاکرات. حداقل تا یک سال ادامه داره و نتایج حاصله مثل نهال ضعیفیه که دولت باید ازش مداوم مراقبت کنه،اگه قرار باشه در تمام این مدت در برابر پیشروی های افراطیون سکوت کنه وبه فکر تحقق مطالبات مردم برنیاد یاس خطرناکی مجدد جامعه رو می گیره در فضایی که مشکلات. اقتصادی عمیق و انفجار بیکاری قطعا تا چندین سال برطرف نمیشه قطعا کشور نیاز به ثبات سیاسی با پشتوانه امید مردم داره که انگار داره نادیده گرفته میشه،این دولت بدون حمایت مردم نمیتونه در برابر یورش افراطیون دوام بیاره،دولت باید مواظب تکیه گاهش باشه
  • مصلح آخر IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 0
    متأ سفانه رانت قدرت در این کشور بیداد میکنه کیهان باید به هوش باشه ناامید کردن مردم از دولت فعلی اعتماد رو به جناح تندرو بر نمی گردونه بلکه کشور رو،رو به زوال و نابودی میبره.
  • یک شرکتی منطقه ویژه عسلویه IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    چرا همهئ چیز رو به مسائل سیاسی ربط میدین؟آیا وقتی ببینیم دولت باعث تبعیض بین همکاران ما شده این باعث سلب اعتماد نمیشه؟همکاران ما پارسال یکی درمیون تبدیل وضعیت شدند و یکی درمیون شرکتی باقی ماندند.معاونت منابع انسانی نفت اعلام کرد مابقی از ابتدای سال92 تبدیل وضعیت میشوند و بعد از آغاز سال پاس دادند بع بعداز انتخابات و بعد ما چوب تغییر دولت رو باید بخوریم و شاهد این تبعیض ناروا بین همکاران باشیم.جالب اینه هرچقد داد زدیم مگه خون اون همکاران ما از خون ما رنگی تره،کسی جواب نداد.انتظار داریم دولت جدید به جنگ همه ی اقدامات دولت قبلنره و ما رو هم تبدیل وضعیت کنه تا این تبعیض برطرف شه
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    احسنت
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    یکی حرف دل مردم رو زد! عجب
  • محمد US ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    متاسفانه به دلیل داشتن نفت دولتها خودشان را به مردم متعهد نمی دانند ومردم هم دولت رادزد می داند واز همه بدتر عدم صمیمیت بین مردم است اکثرا دنبال کلاه گذاشتن سر یک دیگر وقانون گریزی است وبالاترین عامل عقب ماندگی ماست