۱ نفر
۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۶

وسط این همه شبکه نوخاسته‌‌ که این روزها، تلویزیون 8 کاناله سابق را به تلویزیون 21 کاناله امروز بدل کرده و خداوکیلی، بیشترشان هم بیننده ندارند [از بس که تکرار گذشته‌اند و تصاویرشان فاقد کیفیت لازم] حکایت شبکه پویا چیز دیگری‌ست. گرچه می‌خواهم الان از این شبکه تعریف کنم اما واقعیت این است که دل خوشی از آن ندارم چون از وقتی که پایش به خانه ما وا شده همان اخبار ساعت 9 و فوتبال خارجی شبکه 3 را هم نمی‌توانم ببینم از بس که پسرم چسبیده به این شبکه و ولش نمی‌کند.

شبکه پویا، شبکه خوبیست که با حداقلها توانسته بچههای دبستانی و خردسالان را جذب خودش کند. با این که اصلاً با روش دوبلاژ کارتونهایاش موافق نیستم[بابی اسفنجی البته استثناست] و کیفیت این دوبلاژ و البته کوتاه کردن زمان فیلمهای سینماییاش بدون هیچ دلیل موجهی، مغایر است با روشهای حرفهای سیستم دوبلاژ در پخش خانگی [که همان فیلمها را به شکل بهتری عرضه میکنند] با این همه هنوز حداقلها در در این دوبلاژ رعایت میشود چیزی که به ندرت در باقی شبکهها خودی نشان میدهد.
پویا

شبکه پویا، در چیدن و بُر زدن آثار ایرانی و خارجی تا به حال کاملاً موفق بوده امری که در برنامههای کودک شبکههای دوم و پنجم با شکست مواجه شده است. ما در نمایش آثار شاهد نوعی ریتم هستیم که مخاطب این شبکه را عادت میدهد به فراز و فرودهای مکرر که لزوماً فرودها متعلق به آثار ایرانی نیست و فرازها هم متعلق به آثار خارجی. جدا از چند انیمیشن ایرانی موفق و نیمه موفق، برنامه لالاییها با متن و کارگردانی سارا نامجو و موسیقی فردین خلعتبری، یک موفقیت بزرگ برای این شبکه است که پیوند شعر کودک با موسیقی و انیمیشن، آثاری به یادماندنی خلق کرده است. لالاییها هر شب به عنوان برنامه پایانی شبکه پخش میشود و دیدناش نه تنها برای خردسالان و کودکان، که حتی برای بزرگسالان هم یک تجربه ویژه است.

خب حُسنها را گفتم بگذارید بروم سراغ ایرادها که مهمترینشان نشان دادن انبوهی کارتون بیکیفیت ژاپنیست از همانها که بچهها ناچاراً در روزگار دهه شصت میدیدند چون چیز دیگری نبود که ببینند و البته همه میدیدند حتی بزرگترها و چارهای نبود با آن پخش هفتگی یک فیلم سینمایی روسی یا چینی روزگار مائو، از تلویزیون یک ونیم کاناله آن موقع. حالا هم همانها را باید ببینیم؟ چرا پخش انیمیشن «اسپید باگی» که کیفیت بهتری داشت و خاطرهساز هم بود قطع شد؟[بگذریم از این که نسخه درجه دوی «اسکوبی دو» بود و در واقع نسخه بدل اما به هرحال از این انیمیشنهای بی تحرک ژاپنی که خیلی بهتر بود،نبود؟!]
پویا

کارهایی که شبکه پویا میتواند برای بیرقیب شدن در روزگار تلویزیونهای دیجیتال و شبکههای فارسیزبان کودک خارج از ایران، به آنها عمل کند:

الف.با جستجوی دقیقتر در آرشیو تلویزیون، هم برنامههای موفق عروسکی را به نمایش بگذارد مثل خانه عروسکها و هم برنامههای زندهای مثل محله برو بیا و محله بهداشت را. این پیشنهاد، درباره پخش کامل این آثار است نه نشان دادن چند سکانس از آنها به جای میانبرنامه.

ب. نشان دادن انیمیشنهای موفق قدیمی با همان دوبله تأثیرگذار آن موقع. حتی در مواردی که نسخهها آسیب دیدهاند، میشود فایل صوتی را روی نسخه باکیفیت فعلی آن آثار که به راحتی قابل دستیابیست قرار داد.

ج.در حالی که انبوهی از انیمیشنهای خوب،با دوبلههای در خور تحسین، در سالهای اخیر وارد بازار پخش خانگی شده و شبکههای کودک خارج از ایران، همانها را نشان میدهند و جذب مخاطب میکنند، چرا شبکه نمایش برای تنوعبخشی به فضای کاری خود از این آثار سینمایی و تلویزیونی غافل مانده؟

مشکل من البته هنوز سرجایش است.شبکه پویا باعث شده که دیگر تلویزیونی برای دیدن برنامههایش نداشته باشم. پسرم، تلویزیون را تصرف کرده و تا آنجا که میدانم اوضاع و احوال باقی والدین هم بهتر از این نیست.
پویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیهان IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    35 7
    من فقط اومدم بگم که اتفاقا شمایی که اومدی از کارتونهای دهه ی شصت گفتی و عنوان کردی کارتونهای بی کیفیت همون کاتونها به تموم این کارتونهای خارجی الان که مفهومی جز کشتن و جدال نداره واقعا می ارزه که نه تنها خود من بلکه کودکم بیشتر از من علاقه داره برای دیدنش تشکر هم میکنم از شبکه پویا برای ساخت کاتونهای زیبایی ایرانی
  • فاطمه شیرمحمدلو IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 3
    سلام ازشما که در این زمینه متشکرم.
  • اميرحسين شیرمحمدلو IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 2
    سلام اسم من اميرحسين است و در این زمینه ازشما ممنون
  • محمد IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    1 3
    سلام من محمدهستم شبكه ي پويابهترين شبكه است فقطاگه فصل6 لاك پشت هاي نينجاراداشته باشد
  • مبینا حسین پور 9ساله از تهران IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    2 3
    این شبکه بسیار عالی است
  • ثمین فرهادیان نه ساله از خوزستان A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    1 0
    با سلام من زیاد شبکه پویا نگاه نمیکنم چون بیشتر کتاب مینویسم و میخونم من بچه هستم اما همه کارمو کارتون نگاه نمیکنم چون مامانم میگه من باید خلاقیت های زیادی داشته باشم کلا من کلاس هم رفتم و الانم میرم من به بعقیه ی بچه ها هم توصیه میکنم با تشکر
  • رسول IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام لطفا کانال ها و کارتون های قدیمی را نمایش دهید