همه آنچه می‌خواهید درباره بیستمین جشنواره مطبوعات بدانید

بیستمین جشنواره مطبوعات، از ۱۸ دی‌ماه آغاز به کار کرد و سوم اسفند، مراسم اختتامیه خود را در تالار وحدت برگزار می‌کند. جشنواره‌ای که با کمک اهالی حرفه‌ای و دانشگاهی مطبوعات، جشنواره متفاوتی به نظر می‌رسد.

۱۸ دی ماه بود که دبیرخانه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آغاز به کار کرد. (اینجا) جشنواره‌ای که خبر انتصاب دبیرش سیدفرید قاسمی، که ۲۶ آذر در رسانه منعکس شد، نشان می‌داد با کمک بدنه حرفه‌ای و دانشگاهی مطبوعات قصد دارد، جشنواره‌ای متفاوت باشد.

سیدفرید قاسمی، دبیر این جشنواره نیز چنین عقیده‌ای داشت. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره اولویت‌ها و نگرانی‌هایش حرف زد (اینجا) و گفت که داوری عادلانه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایش است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این جشنواره امکانی بود که برای اهالی مطبوعات فراهم کرد. چرا که اهل رسانه امسال برخلاف سال‌های گذشته می‌توانستند به جای پست از طریق اینترنت آثار خود را به جشنواره ارسال کنند. بدین ترتیب ۲۱ دی‌ماه نخستین روزی بود که روزنامه‌نگاران می‌توانستند آثار خود را به سایت جشنواره بفرستند. (اینجا)

از همان روزهای نخست فراخوان، استقبال اهالی مطبوعات از جشنواره بالا بود. امکان ارسال اینترنتی آثار، کار را تسهیل کرده بود و همین استقبال باعث شد که مهلت فراخوان بار دیگر به مدت ده روز تمدید شود. (اینجا)

اما تا پایان مهلت اولیه، دبیرخانه جشنواره بیستم، خبر از حضور بیش از دو هزار نفر در جشنواره را داد. امسال هر روزنامه‌نگار می‌توانست تا سه اثر در بخش‌های مختلف جشنواره ارسال کند و با احتساب این موضوع، تا سی‌ام دی‌ماه بیش از دو هزار نفر از تهران و سایر شهرستان‌ها در جشنواره شرکت کردند. (اینجا)

بعد از آن نوبت به آغاز ارزیابی مقدماتی آثار رسید. (اینجا) و طبق آماری که ستاد خبری جشنواره اعلام کرد از ۳۱ استان، اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. (اینجا)

علت این استقبال چه بود؟ خبرآنلاین در گزارشی (اینجا) به بررسی تفاوت‌های جشنواره بیستم با دوره‌های گذشته پرداخت و دلایل رونق این جشنواره را مورد بررسی قرار داد.

از آن سو سیدفرید قاسمی نیز با شرکت در نشست خبری جشنواره، به تشریح بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و از بخش‌های ویژه این جشنواره گفت. بخش‌هایی چون شهدای مطبوعات، بخش پیشکسوتان و ...

محمدمهدی فرقانی، دبیر کمیته پیشکسوتان اما بعد در گفتگویی، به تشریح ملاک‌های انتخاب پیشکسوتان پرداخت (اینجا) و گفت که معیارهای 12گانه ای برای گزینش روزنامه نگار پیشکسوت تدوین و به تأیید اعضای 5 نفره این کمیته هم رسیده شد که با در نظر گرفتن این معیارها از بین روزنامه نگاران با سابقه یک نفر به عنوان روزنامه نگار پیشکسوت معرفی می شود.

محمدمهدی رنجبر، دبیر کمیته جدول و سرگرمی نیز درباره معیارهای گروه خود حرف زد (اینجا) و گفت که داشتن بار آموزشی مهم‌ترین معیار این گروه در انتخاب آثار است.

سعید علامیان دبیر کمیته شهدای مطبوعات هم از تدوین آیین‌نامه‌ انتخاب شهید خبرنگار گفت (اینجا) و محمود مختاریان دبیر گروه صفحه‌آرایی هم از همه اهالی مطبوعات خواست که با طیب خاطر در این جشنواره شرکت کنند. (اینجا) و مجید رضاییان دبیر گروه تیتر هم اظهار داشت که طبیعتاً رویکرد کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب تقویت قانون و نهادهای مدنی قابل تعریف است. این مسیری معتدل و صحیح به شمار می آید که روزنامه ‌نگاری حرفه ‌ای و قانونمند را نیز تقویت خواهد کرد.» (اینجا)

در این میان نخستین نشست هم‌اندیشی داوران هم در تاریخ ۵ بهمن‌ماه برگزار شد (اینجا)، نشستی که در آن دبیران گروه‌ها در جلسه‌ای با حضور سیدفرید قاسمی، به طرح دیدگاه و نظرات خود پرداختند و با قرار گرفتن در روند برگزاری جشنواره و داوری از آن ابراز رضایت کردند. (اینجا)

دبیران گروه‌های تخصصی نیز در گفت‌وگوهایی درباره جشنواره سخن گفتند. فریدون صدیقی دبیر گروه تخصصی میزگرد و مصاحبه یکی از این دبیران بود که گفت امسال جشنواره مطبوعات حرفه‌ای‌تر می‌شود (اینجا) و علیرضا کتابدار دبیر گروه خبر نیز، جشنواره مطبوعات را ویترین مطبوعات کشور دانست. (اینجا)

اما یکی از بخش‌هایی که امسال به جشنواره مطبوعات اضافه شد، بخش پاکیزه‌نویسی بود که با مشارکت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزار می‌شود. در ۹ بهمن‌ماه، نشست مشترکی بین دبیر جشنواره بیستم و اعضای فرهنگستان در ساختمان این نهاد برگزار شد تا شیوه‌های تعامل و همکاری بین جشنواره مطبوعات و فرهنگستان زبان و ادب فارسی تبیین شود (اینجا) در این نشست قرار شد فرهنگستان سه الگو را به عنوان الگوی پاکیزه نویسی به داوران نهایی جشنواره معرفی کند، تا از میان آنها یک نفر انتخاب شود.

در همین زمان بود که ستادخبری جشنواره از شرکت بیش از چهار هزار نفر در جشنواره خبر داد.(اینجا) رقمی که سابقه نداشت و استقبالی که ادامه داشت. همین نکته باعث شد که مهلت ارسال آثار برای بار دوم، این بار ۴۸ ساعت تمدید شود (اینجا)

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =