تا پایان سال ۴۴ هزار متر نقاشی دیواری در تهران کشیده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران،  مهدی قدیانلو، دبیر بخش «رنگ نو» طرح «به پیشواز بهار می‌رود» از آمادن شدن 44 هزار متر نقاشی دیواری در پایتخت تا 27 اسفندماه خبر داد.

مهدی قدیلانلو گفت: هنرمندان نقاش در سرتا‌سر مناطق به ساماندهی نقاشی‌های دیواری فرسوده و نابسامان و گاه خلق اثر جدید به جای نقاشی دیواری قبلی مشغول هستند. در هر منطقه وسعتی نسبی 2 هزار مترمربع نقاشی دیواری فرسوده را در نظر گرفتیم که 44 هنرمند در بخش نقاشی دیواری به سطح مناطق معرفی شدند که یا با تغییرات جزئی آن طرح‌ها بازساری شود و یا طرح جدیدی جایگزین شود.

او ادامه داد: طرح‌های در نظر گرفته در این بخش برای نقاشی‌های دیواری سطح شهر طرح‌های ساده و مینی‌مال است. در واقع به شکل سنتی با نقاشی دیواری برخورد نکرده‌ایم. بیشتر هدف‌مان این بود که طرح‌ها با محیط پیرامونی هماهنگ باشد.

قدیانلو درباره انتخاب محل‌های انجام این طرح با توجه به گستردگی نامتعادل نقاشی دیواری در سطح شهر تهران گفت: در برخی مناطق ما دو هزار متر مربع نتوانستیم شناسایی کنیم و آن را به مناطق دیگر اضافه کردیم، اما هم از زیباسازی مناطق درباره این مکان‌ها استعلام گرفتیم و هم خودمان به اماکن سطح شهر سر زدیم و عکس‌هایی تهیه کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله 95 درصد طرح‌ها تایید شده‌اند و بسیاری گروه‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند گفت: طبق قرارداد با 44 هنرمند، همه آنها باید تا 27 اسفندماه دیوارها را تحویل سازمان زیباسازی بدهند و جریمه‌های دیرکرد زیادی برای ‌این منظور گذاشته شده است. اما از آنجا که طرح‌ها ساده و مینی‌مال است مشکلی در این میان نیست.

قدیانلو با اشاره به توزیع متعادل این نقاشی‌های دیواری در داخل بافت محله‌ها و اماکن پر تردد درباره چرایی انتخاب طرح‌های مینی‌مال در طرح «تهران به پیشواز بهار می‌رود» گفت: تهران آنقدر بزرگ است که هر مدل اثر هنری را می‌توانیم در آن جا بدهیم. می‌توان جایی از شهر کار روایی انجام داد و نقطه‌ای دیگر صرفا کار تزئینی یا مینی‌مال. اما در این طرح نیت ما نوعی الگوسازی بود. اینکه در هر منطقه با هزینه کمتر از نظر بصری به یک استاندارد برسیم. دیگر اینکه سعی کردیم فضای شلوغ بسیاری از نقاط شهر را به این وسیله خلوت کنیم به طوری که یکی از نقاشی دیواری‌ها مربوط به یک ایستگاه شلوغ تاکسی در منطقه 9 است. ما نمی‌توانستیم با یک نقاشی دیواری شلوغ بر این ازدحام بیافزاییم بلکه سعی کردیم با یک طرح ساده کمی نظم را بر محیط حاکم کنیم. این کاری است که باید هنر شهری انجام دهد. جایی که لازم است شلوغ باشد و جایی که لازم است خلوت باشد.

طرح پیشواز بهار سال 1393 به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، در هفت بخش، «دیدار نو»، «رفتار نو»، «خیال نو»، «رنگ نو»، «سامان نو»، «سیمای نو» و «اندیشه نو» برگزار می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 1
    عکس هایی می کشید که ادم را افسرده می کنه .که یک باران بهش بخوره پاک میشه خرج بی خودی
  • صاحب نظر EU ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    2 2
    امیدوارم تهران هم بتواند از روشهای جواب گرفته از تبریز الهام بگیرد و شاهد باشیم دیگر در تهران همه جا زیبا باشد