خانه سینما در روزهای پایانی امسال میزبان جمعی از خبرنگاران بود؛ افرادی که مایل بودند دلیل به تعویق افتادن برگزاری انتخابات خانه سینما را جویا شوند.

سمیه علیپور: صبح شنبه پایانی سال 1392 محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل و فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در تالار سیف‌الله داد در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا علاوه بر تشریح برنامه‌هایی که این نهاد صنفی در ماه‌های گذشته دنبال کرده، دلیل برگزار نشدن انتخابات بیستم اسفندماه را مطرح کنند.

فعالیت‌‌های شش ماهه خانه سینما

عسگرپور در ابتدای جلسه در مورد اموری که هیئت مدیره خانه سینما بعد از بازگشایی پیش گرفته است، اظهار کرد: «برای بررسی و تصویب اساسنامه خانه سینما در تاریخ 15 مهرماه مجمعی برگزار شد و بعد از آن صورت جلسه‌ها تا تاریخ 27 مهرماه تنظیم شد و در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفت. از اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه هم براساس قراری که پیش از آن با وزارت ارشاد داشتیم‌، صنوف مرتبط با خانه سینما باید مدارک خود را شامل اساسنامه‌ها و شورای مرکزی می‌شد‌ به دبیرخانه هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی تحویل می‌دادند. بالاخره در تاریخ 29 دی ماه اساسنامه به تصویب مراجع ذی صلاح در وزارت ارشاد رسید و بعد برای ثبت شرکت‌ها ارجاع شد‌.»

او ادامه داد: «برنامه‌های خانه سینما  در این مدت پیگیری شد و در جریان این برنامه‌ها امور جاری صنوف در حال پیگیری بود و همچنین کارهای مربوط به شمارش آرای مردمی سی و دومین جشنواره فیلم فجر و همکاری در طرح سلام سینما انجام دادیم.»

بخشی از کارهایی که اصناف سینمایی در این مدت باید پیش می‌بردند، برگزاری مجمع عمومی هر صنف بود که عسگرپور در این زمینه گفت: «انجمن چهره‌پردازان آخرین صنفی بود که مجمع خود را در تاریخ هشتم دی ماه برگزار کرد‌. انتخابات هیئت مدیره در صنوف مختلف به این دلیل برپا شدند که در دو، سه سال گذشته امکان برگزاری نداشتند. به این ترتیب در پیکره اصناف شاهد تغییر بودیم که برای دو سال فعالیت خواهند کرد اگر قرار باشد انتخابات خانه سینما برگزار شود، با همین ترکیب جدید همین ترکیب جدید اصناف کار دنبال می‌شود.»

 

خانه سینما یا موسسه فرهنگی

مدیرعامل خانه سینما در ادامه سخنانش در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های اساسنامه فعلی به اساسنامه پیشین، گفت: «اساسنامه تصویب شده‌ تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با اساسنامه قبلی دارد‌ که یکی از تفاوت‌های آن شکل برگزاری مجمع عمومی با حضور پنج نفر از هر صنف است، یعنی حدود 150 نفر باید در این مجمع حضور داشته باشند‌، اما دوستانی که این کار را انجام دادند به این فکر نکردند که سالن خانه سینما حدود 90 صندلی بیشتر ندارد.

او همچنین به مهمترین اتفاقای که در این روزها برای خانه سینما پیش آمد و برگزاری مجمع عمومی روز بیستم و ابقای هیئت مدیره اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است در این مقطعی که قرار داریم تعیین تکلیف وضعیت حقوقی اصناف مهمترین مساله است و این کار یک پروسه زمان‌بر است.»

مدیرعامل خانه سینما یادآور شد که منظور او از این تعیین تکلیف وضعیت حقوقی فقط مربوط به اصناف است و خود خانه سینما بعد از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد بارها به لحظ قانونی روشن شد که وجاهت حقوقی دارد.

عسگرپور یادآور شد: «درباره وضعیت حقوقی اصناف هم دو نظر وجود دارد‌، نخست اینکه خانه سینما به عنوان چتر گردهمایی اصناف‌، می‌تواند ماهیت صنفی خود را داشته باشد بنابراین اصناف اعتبار حقوقی خود را از این چتر می‌گیرند نظر دیگر هم این است که چتری وجود ندارد و باید اعتبار را به وضعیت حقوقی اصناف بخشید. نظریه دوم مبنی بر اینکه اصناف باید تک‌تک وضعیت حقوقی مشخصی داشته باشند،‌ ما را وارد فضای جدیدی می‌کند که خیلی هم مشخص نیست.»

مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: «وزارت ارشاد فعلا امکان دادن مجوز صنفی ندارد یعنی می‌تواند فقط مجوز انجمن فرهنگی بدهد. به این ترتیب در مدرک تمام گروه‌هایی که این مسیر را رفتند و تا چند ماه قبل می‌گفتند که اول هستند، انجمن فرهنگی قید شده است. یعنی گویی صنفی وجود دارد و آنها یکی از انجمن‌های آن صنف هستند و این دقیقا همان خلا قانونی است. دوستانی که این مسیر را رفته‌اند آن را به عنوان افتخار تلقی نکنند، چون درگیر مسئولیت‌های مدنی و مالیات می‌شوند و همه این‌ها بخشی از آن مسائلی است که به خلا قانونی مربوط می‌شود، اما شاید این راحت‌ترین یا قابل کنترل‌ترین راه بود که در نظر گرفته شد. در بخشی از فعالیت اصناف تاکید شده است که اصناف سینمایی نباید کار سیاسی کنند، اما اتفاقا این مساله در بخشی از فعالیت‌های انجمن‌های فرهنگی وجود دارد.»

تعریف ارتباط خانه سینما با دولت

عسگرپور در ادامه جلسه در مورد یکی از موضوعاتی که این روزها بعد از برگزار نشدن انتخابات هیئت مدیره خانه سینما مطرخ شده صحبت کرد. او در مورد نسبت خانه سینما و معاونت سینمایی توضیحاتی را ارائه کرد: «اگر رابطه خانه سینما را با دولت از ابتدای فعالیت آن مقایسه کنید و البته چهار سال گذشته را در آن لحاظ نکنید، می‌بینید که خانه سینما همواره در تعامل با دولت بوده است. امروز هم تعامل با دولت شبیه آن چیزی است که در این سال‌ها بوده، اما بهتر است بخش‌های بد این ارتباط را که به چهار سال گذشته مربوط می‌شود، فراموش کنیم.»

او به وجود فضای گفت‌و‌گو بین دولت و خانه سینما اشاره کرد و گفت: «امکان و فضای گفت‌وگو همیشه وجود داشته و اشتباه است که تعامل فعلی بین خانه سینما و مدیریت دولتی سینما را به اشتباه برداشت کنیم. واقعیت این است که قرار نیست ما همواره بجنگیم. به همین دلیل در مقاطعی ممکن است حرف ما با دولت یکی باشد گاهی هم ممکن است نباشد که در آن زمان باید ببینیم مصلحت چه چیزی را در نظر می‌گیرد. براین اساس عقل جمیع مجمع عمومی در این بود که براساس آنچه دریافت می‌کند فعلا هیات مدیره خانه سینما که چهار، پنج سال سختی را گذرانده و در پیگیری مسائل حقوقی اصناف آب دیده شده است‌، کار را ادامه دهد تا به ثبات برسد.»

غفلت از اصل

رئیس هیئت مدیره خانه سینما ادامه دهنده این جلسه بود. او گفت: «متاسفم که همچنان به جای پرداختن به ماموریت اصلی خانه سینما باید مسائل روزمره و اداری این تشکل و نیز حواشی آن توضیح داده شود. ترجیح ما این بود که امروز دوستان دیگری اینجا باشند و از برنامه‌های هیات مدیره سیزدهم سخن بگویند، به هر حال برای همه‌ ما باعث تاسف است که به جای پرداختن به مسائل اصلی، ماموریت و آنچه برگزیده شده‌ایم ناچار هستیم مسائل روزمره اداری خانه سینما یا حواشی به وجود آمده را توضیح بدهیم. نکته‌ای که می‌تواند ماموریت ما را بازتاب دهد این است که هیات مدیره خانه سینما ماموریت صنفی دارد، چون فعالان یک حرفه در یک صنف جمع می‌شوند و برای اهداف مشترک خود و بهبود شرایط تلاش کند.»

توحیدی به اشاره به آماری که در مورد آثار ارائه شده به جشنواره فیلم فجر منتشر شده، گفت: «دوستان ما آمار تکان‌دهنده‌ای را از این جشنواره تهیه کردند که آماری را از حدود 120 فیلمی که توسط هیات انتخاب دیده‌اند استخراج شده است و در برخی حرفه‌ها 70 درصد افرادی که در این فیلم‌ها شاغل بودند نیروهای خارج از صنف بوده‌اند. یعنی ما عملا موضوعیت خود را از دست داده‌ایم و به جای اینکه به تامین امنیت شغلی اعضای خانه سینما بپردازیم به چیزهای دیگری مشغول شده‌ایم که ما را از ماموریت خود باز می‌دارد.»

توحیدی گفت: «چرخه کار خانه سینما سال‌هاست که مشخص است و تا آنجا که حافظه من یاری می‌کند تنها هیات‌های مدیره‌ی دوره‌های دهم و دوازدهم جان سخت بودند که دوره ماموریت خود را سپری کردند. در اواسط دوره یازدهم هیات مدیره خانه سینما پیش نویس امنیت شغلی آماده و به دولت نهم تقدیم شد. همه گناه آن هیات مدیره هم تذکر به دولت برای مساله امنیت شغلی اصناف سینما بود، در حالی که این تذکر باید از طرف کسانی داده می‌شد که بر قوه مجریه نظارت داشتند.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما این پرسش را مطرح کرد که چرا کمیسیون فرهنگی در مورد ارائه نشدن لایحه امنیت شغلی به مجلس پرسشی نمی‌کند و چرا صندوق بیمه بیکاری تشکیل نشد‌، گفت: «آنچه ما برای آن جمع شده‌ایم این است که چرخه امنیت شغلی را گام به گام پیش ببریم تا در جشنواره فیلم فجر با 120 فیلمی که 70 درصد کار آن را خارج از خانه سینما انجام داده‌اند روبرو نشویم! پس خانه سینما اینجا چه کاره است؟ در هشت سال گذشته با انهدام فعالیت‌هایی که از طرف خانه سینما دنبال می‌شد‌، مانند صدور مجوز فیلم‌های اول از طرف کانون کارگردانان، روبرو شدیم. در این مدت ضوابط زیادی کنار گذاشته شد در حالی که برای هرچیزی قاعده‌ای وجود داشت اما الان با لشگری مواجه هستیم که گاه خود اهالی سینما هم آنها را نمی‌شناسند.»

توحیدی همچنین گفت: «تصور می‌کنم زودتر از یک سال تعیین شده بتوانیم کار ثبت اصناف را سامان بدهیم و مجمع عمومی خانه سینما را هرچه زودتر برگزار کنیم‌، به این ترتیب افراد منتخب جدید می‌آیند تا در آرامش به ماموریت صنفی خود بپردازند.»

حساسیت روی مباحث فرهنگی

جلسه مدیرعامل و رئیس هئیت مدیره خانه سینما و خبرنگاران با طرح پرسش‌هایی از سوی نمایندگان رسانه‌ها ادامه پیدا کرد. عسگرپور در این بخش به سئوالاتی در مورد فشارهایی که بر بدنه دولت وجود دارد، صحبت کرد و گفت: «نمی‌توان این مساله را نفی کرد که فشارهایی روی مجموعه فرهنگ و هنر کشور وجود دارد. البته پس از استقرار دولت یازدهم که بذر و امید کاشته شد و همچنان هم ادامه دارد‌. امیدواریم این امید در آثار سینمایی دیده شود‌، اتفاقاتی در جشنواره فجر افتاد که سینما دوباره یک شکل قطبی پیدا کرد.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «در سینما نظریه پردازانی هستند که تریبون در اختیار دارند و البته همواره از نبود تریبون گله می‌کنند. اینها اکثرا خارج از حوزه سینما و دلسوز هستند اما اینکه دلسوزی آنها با سینما چه می‌کند مساله دیگری است.»

توحیدی نیز در این بخش به سئوالی در مورد برگزاری جشن خانه سینما پاسخ داد و یادآور شد هنوز دبیر جشن تعیین نشده است.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام من برنامه آیفون خبرانلاین به دلیل اینکه سایت اپل ایران تحریم کرده نمی تونم دانلود کنم در صورت امکان لینک مستقیم دانلودش می خواستم