درباره شهرهای مصرفی و معماری تهران چه می‌دانید؟

سه کتاب درباره جامعه‌شناسی معماری شهر تهران، شهرهای مصرفی و شکل‌دهی جدید برنامه‌ریزی از طریق فرهنگ منتشر شد.

«جامعه‌شناسیِ معماری شهر تهران» (روایت تطبیقی از معماری دو مسجد) نوشته سارا کریمی است که در آن پژوهش‌های حوزه تاریخ معماری شهری، پژوهش‌هایی درباره یک دوره زمانی خاص و پژوهش‌های موردی و انسان‌شناسانه آمده است.

در این کتاب همچنین روایت تطبیقی از معماری مسجد شاه بازار تهران و مسجد امام صادق (ع) گردآوری شده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: یکی از مسائل مطرح در جامعه معماری ایران، مسئله «چیستی هویت معماری شهری در شهرهای ایران اکنون» است. این مسئله به عنوان دغدغه معماران و شهرسازان ایرانی از سوی خود آن‌ها مطرح می‌شود. در اثر حاضر، اظهارات چهل معمار و شهرساز معاصر ایرانی درباره مسئله معماری کنونی ایران در سی سال اخیر بررسی شده است.

در این پژوهش به دوگانه ایستایی و پویایی پدیده‌های شهری و با رویکردی کل‌نگر یا خردنگر به شهر اندیشیده شده و سعی می‌شود راهی برای برون‌رفت از این دوگانه‌ها یافت شود. انتخاب معماری با موضوعاتی خرد و ایستا و تحلیل آن با نگاهی جامعه‌شناسانه براساس عناصر انسانی و پویا در یک رویکرد کلی، این تلاش را سامان می‌دهد.

«جامعه‌شناسیِ معماری شهر تهران» (روایت تطبیقی از معماری دو مسجد) به تازگی در 332 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 14000 تومان در انتشارات تیسا به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا، «شکل‌دهی جدید برنامه‌ریزی از طریق فرهنگ» نوشته گرگ یانگ ترجمه عین‌الله کشاورز نیز دیگر کتاب تازه منتشرشده این انتشارات است که در معرفی آن نوشته شده است: هدف این کتاب، نشان دادن چگونگی نهادینه شدن فرهنگ در هر مکان و همچنین چگونگی کاربرد پژوهش و تحقیق درباره اشکال و ابعاد فرهنگ با هدف برنامه‌ریزی پابرجا (قوی) در همه سطوح است. اهمیت روزافزون فرهنگ می‌تواند منعکس‌کننده افزایش توسعه پایدار باشد. عامل پویای برنامه‌ریزی در نظام اجتماعی فرهنگ و عامل پویایی و پایداری فرهنگ، اخلاق است.

در راستای تبیین فرهنگ نیازمند این هستیم که فرهنگ در متن نظام برنامه‌ریزی قرار گیرد؛ به عبارتی برنامه‌ریزی چشم‌انداز محور دارای ماهیت و هویت فرهنگی شود و سپس براساس مبانی معرفتی اخلاق انتقادی، ابعاد فرهنگ بر پایه اخلاق رسانه‌ها و فناوری‌های نوین، اخلاق خانواده، اخلاق سیاسی، اخلاق اقتصاد در سطح تحلیل ملی، منطقه‌یی و شهر بررسی و تحلیل شود.

«شکل‌دهی جدید برنامه‌ریزی از طریق فرهنگ» در 432 صفحه با قیمت تومان 20000 تومان و شمارگان 1000 نسخه انتشار یافته است.

همچنین «شهرهای مصرفی» نوشته استیون مایلز و مالکوم مایلز با ترجمه مرتضی قلیچ و محمدحسن خطیبی بایگی دیگر کتاب منتشرشده در انتشارات تیساست.

«پیدایش جامعه مصرفی: شهرها، مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ»، «فرهنگ‌های مصرفی: اقتصادهای نمادین شهرها»، «مکان‌های مصرفی: شهرها و گردشگری فرهنگی»، «فضاهای مصرفی: معماری‌های مصرفی»، «شانس مصرف: شهر قماربازها»، «بازآفرینی شهر مصرفی»، «بدیل مصرف» و «شهر مصرف‌شده» فصل‌های این کتاب هستند.

در پشت جلد کتاب نیز نوشته شده است: «امروزه تمامی شهرها در تکاپوی ایجاد امکانات برای مصرف هستند. به عبارت دیگر،‌ شهرها به واسطه امکاناتی که برای مصرف فراهم می‌کنند تعریف می‌شوند. کتاب «شهرهای مصرفی» با نگره‌ای انتقادی به رویه مصرفی شدن شهرها نگاشته شده است. نویسندگان کتاب معتقدند بین «شهر مدرن» و «مصرف انبوه» تفارنی تاریخی وجود دارد. جان کلام کتاب حاضر این است که برنامه‌ریزان شهری، معماران و صاحبان قدرت از جمله نیروهای اصلی و پیش‌برنده این «انقلاب مصرفی» به شمار می‌روند.

«شهرهای مصرفی» در 376 صفحه با قیمت 15000 تومان و شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =