پیش بینی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از آینده تجارت دو کشور.

 

گروه اقتصاد: در دو ماه پایانی سال 2008 و به دلیل کاهش قیمت جهانی انرژی این احتمال وجود دارد که حجم تجارت ایران و چین نسبت به مدت مشابه سال 2007 با 30 درصد کاهش همراه باشد و به طور کلی حجم مبادلات در انتهای سال 2008 حدود 23 میلیارد دلار برآورد می شود .

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با "خبرآنلاین" گفت: در شرایط کنونی با توجه به بحران های مالی جهان روابط تجاری ایران و چین در شرایط مطلوب قرار دارد .

اسدالله عسگر اولادی افزود:روابط تجاری دو کشور ایران و چین در شرایط مطلوب سپری می شود و این دو کشور در سال 2007 بالغ بر 26 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته اند و این رقم در ده ماه سال 2008 بنا بر اعلام رسمی دو کشور 20 میلیارد دلار بوده است .

وی اظهار داشت : درشرایط کنونی و قرار گرفتن ما در اواسط ماه فوریه (February) آخرین آمار مبادلات نهایی تجاری دو کشور اعلام نشده است و پیش بینی ما این است که در اواخر همین ماه دولت های دو کشور نرخ نهایی را اعلام کنند .

وی یاد آور شد : هنوز مبادلات تجاری ما با کشور چین کفه سنگین ترازو را به نفع ما پایین نگه داشته است و براساس اخرین آمار، ما 58 درصد صادرات و 42درصد واردات کالا را با کشور چین داشته ایم .

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد : در سال 2009 پیش بینی مبادلات ما با کشور چین رسیدن به مرز 20 میلیارد دلار است که این رقم نیز نسب به حجم تجارت ما با چین در سال 2008 با 20درصد کاهش همراه خواهد بود که این بر اساس نفت بشکه ای 40 دلار محاسبه شده است .

وی گفت : بیشتر کالاهایی که ما به کشور چین صادر می کنیم غیر از انرژی شامل ، محصولات پتروشیمی ،‌خشکبار ، لوازم خانگی (پایین دست) ، لوازیم یدکی (دو طرفه) گوگرد ، ماشین آلات کشاورزی (دوطرفه) ، فرش و برخی از کالاهای مصرفی است .

اسدالله عسگر اولادی تا کید کرد : صادرات خشکبار ما به کشور چین در سال های گذشته به نقطه اوج خود رسیده است و بر اساس آمار ما در سال گذشته 50 هزار تن خشکبار به ارزش 800 میلیون دلار به آن کشور صادر کرده ایم .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =