گزارش عملکرد 9 خودروساز بزرگ جهان در سال 2009

خودروسازان بزرگ از پایان یافتن سال 2009 خوشحالند. سالی که فروش خودرو در آمریکا به پایین ترین حد در 30 سال اخیر رسید.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از آسوشیتدپرس، کمپانی های فورد، جنرال موتورز و کرایسلر همراه با سه خودروساز بزرگ ژاپنی یعنی هوندا، نیسان و تویوتا شاهد افت شدید فروش در سال 2009 بوده اند. همزمان با شدت گیری بحران اقتصادی جهان، افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان مجموع فروش خودرو در آمریکا طی سال 2009 به پایین ترین حد در 30 سال اخیر رسید.

با این حال برخی خودروسازان جهان با فروش خودروهای ارزان قیمت توانستند به سودآوری خود در سال 2009 نیز ادامه دهند. در این میان هیوندا توانست به رشد 8 درصدی درآمد در سال 2009 دست یابد. همچنین سوبارو از افزایش 15 درصدی درآمد خود خبر داده است. خودروسازی کیا هم شاهد رشد 10 درصدی درآمد در سال 2009 بوده است.

این در شرایطی است که جنرال موتورز در سال 2009 با کاهش 33 درصدی فروش خودرو مواجه شد. با این حال مسوولان جنرال موتورز که با کمک های دولت آمریکا بحران مالی سال گذشته را تحمل کردند، امیدوارند که در سال 2010 همزمان با بهبود اوضاع اقتصادس جهان تا 12 میلیون خودرو بفروشند، یعنی 1.5 میلیون بیش از سال 2009.

کمپانی کرایسلر هم تنها 931 هزار خودرو در سال 2009 فروخته که این پایین ترین میزان فروش این خودروسازی از سال 1962 تا کنون بوده است. بر این اساس در سال 2009 فروش این شرکت 36 درصد سقوط کرده است.

در سال گذشته میلادی هوندا هم با افت 22 درصدی فروش مواجه شد. نیسان هم شاهد افت 19 درصدی فروش خودرو بود. تویوتا نیز به کاهش بیش از 20 درصدی فروش خودرو در سال 2009 تن داد.

فروش خودروسازی فورد هم در سال گذشته میلادی 15 درصد کاهش داشت.

با این وجود خودروسازان بزرگ جهان با امیدواری سال 2010 را آغاز کرده اند، سالی که کارشناسان پیش بینی می کنند حداقل در نیمه اول آن رونق نسبی اقتصاد جهان را در بر خواهد گرفت. امری که با رونق بازارهای مالی در روزهای کاری آغازین سال 2010 بعید به نظر نمی رسد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =