روزنامه رسالت نوشت:

رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید مبلغ 160 میلیارد تومان بابت حق پخش تلویزیونی مسابقات به صدا و سیما پیشنهاد داده است! وی تاکید کرده (بخوانید تهدید کرده) در صورتی که صدا و سیما نسبت به بستن قرارداد جدید اقدام نکند از پخش مسابقات جلوگیری خواهم کرد!! کفاشیان گفته امسال قرارداد ما با صدا و سیما بابت حق پخش مسابقات لیگ برتر به اتمام رسیده و برای پخش مسابقات از سوی صدا و سیما در فصل آینده باید
قرار داد جدید امضا شود وی مجددا تاکید می‌کند (بخوانید تهدید می‌کند) اگر صدا و سیما جلو نیاید و قراردادی را امضا نکند اجازه پخش مسابقات را به آنها نخواهیم داد.  نیم نگاهی به ادبیات به کار رفته در گفتار آقای کفاشیان و تامل در واژه‌هایی همچون باید، اگر امضا نکند، جلوگیری از پخش، اجازه نخواهیم داد، حکایت از نوعی قلدری و طلبکاری منبعث از گفتمان خارج از نزاکت و ادب در حوزه مالیه عمومی کشور است که 160 میلیارد تومان را از رسانه ملی مطالبه می‌کند که اگر ندهید ال می‌کنم و بل می‌کنم.


1- کفاشیان کیست؟ حق پخش کدام است؟ چه کسی باید بدهد و کدام دستگاه باید بگیرد؟
2- با مروری بر تبارشناسی هویت سیاسی کفاشیان که اکنون بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال بیشتر مستظهر به حمایت فیفای خارجی است تا مدیریت‌های مسئول داخل کشور وی، تتمه کارگزاران بازمانده از دوران هشت ساله اصلاحات است که با حکم اصلاح‌طلبی به‌نام مهر علیزاده معاون وقت خاتمی بر سر کار آمد. اکنون هم سر سفره دولت تدبیر و امید به شرح فوق‌الذکر از رسانه ملی 160 میلیارد تومان مطالبه می‌کند اما هویت اداری‌اش از نظر دستگاه‌های نظارتی مغفول مانده باید معلوم شود که آیا شاغل است یا بازنشسته، مامور بانک مرکزی است یا کارمند یک نهاد عمومی غیردولتی؟
3- حق چیست و پخش کدام است؟ حق در حوزه مالی محاسباتی (نه در حوزه حقوق) به تنهایی معنا و مفهوم مالی ندارد. اما اگر پسوند سعی و زحمه به آن افزوده شود می‌شود حق‌الزحمه و حق‌السعی که قانونا، به ذیحق می‌رسد، نه غیر ذیحق. فدراسیون فوتبال یا آقای کفاشیان در پخش مسابقات فوتبال یا هر فعالیت  ورزشی زحمتی نمی‌کشند تا حق‌الزحمه‌ای دریافت کنند. سعی ندارند تا حق‌السعی 160 میلیارد تومانی را ذیحق شوند. پخش و پلایی نمی‌کنند تا حق پخش را صاحب شوند. کالایی نمی‌فروشند تا بهایی مطالبه کنند و خدمتی ارائه نمی‌دهند تا وجهی بابت آن دریافت دارند.
4- پخش، فرآیندی است، علمی، فنی، خدماتی که با تصویربرداری از فعالیتی بر روی زمین و فرستادن آن از طریق امواج به فضا و هدایت آن از طریق شبکه‌ها به سمت گیرنده‌های تلویزیونی، مردم را از فعالیتی آگاه می‌سازند و برای انجام چنین خدمتی دستگاه اجرایی (بخوانید صدا و سیما) مربوطه میلیاردها ریال هزینه بابت اجاره پهنای باند و کانالهای ماهواره‌ای و دستمزد عوامل پخش متحمل می‌شود به چه دلیل باید 160 میلیارد تومان به آقای کفاشیان و فدراسیون فوتبال یا فدراسیون کشتی یا فدراسیون مثلا شمشیربازی یا فدراسیون دوومیدانی، حق پخش بپردازد؟ و اگر نپردازد تهدید شود؟
5- کفاشیان‌های عرصه ورزش چه کاره مملکت هستند که مانع پخش رویدادها از رسانه ملی شوند؟ رئیس فلان فدراسیون چه‌کاره است که از پخش یک رویداد از رسانه ملی جلوگیری کند؟
6- کدام ماده از کدام قانون بودجه یا سند بالادستی برنامه یا قوانین و مقررات عام و خاص به یک مدیر که اصل حضورش در مسند و مصدر کار مستلزم تایید توسط دستگاه نظارت از باب دو شغله بودن یا نبودن، بازنشسته بودن یا نبودن است به رئیس یک فدراسیون اجازه می‌دهد با دور زدن همه قوانین و مقررات و عوامل نظارتی عام (دیوان محاسباتی و سازمان بازرسی) و عوامل نظارتی خاص (شورای نظارت بر صدا و سیما) این‌گونه شلتاق کند و از رسانه ملی با تهدید 160 میلیارد تومان حق پخش مطالبه کند. کدام حق؟ کدام پخش؟ اصلا حق پخش در صدا و سیما دادنی است یا گرفتنی؟ کدام یک؟
7- آیا مستظهر بودن به حمایت فیفا و سایر سازمان‌های بین‌‌المللی آن قدر خوش خوشان حضرات فدراسیونی است که این‌گونه برای دستگاه‌های اجرایی در حد رسانه ملی خط و نشان بکشند؟
8- با رجوع به قانون اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1362 مجلس شورای اسلامی و نیم نگاهی به جزء 6 از ماده 22 این قانون خاص مشاهده می‌شود که حق پخش تلویزیونی را قانونگذار یکی از منابع تامین اعتبار برای سازمان صدا و سیما تعیین کرده است. آیا حق پخش یعنی آنچه را که قانونگذار برای صدا و سیما درآمد می‌شناسد، یک مدیر درجه سه در ساختار نظام اداری کشور در قد و قواره یک رئیس فدراسیون می‌تواند آن را تبدیل به درآمد برای فدراسیون و هزینه برای صدا و سیما نماید؟
9- آیا اساسنامه قانونی صدا و سیما به عنوان یک قانون خاص منسوخ شده است؟ اگر پاسخ مثبت باشد معنا و مفهوم آن این است که رسانه ملی ما سازمانی است که
هم اکنون بدون اساسنامه اداره می‌شود که چنین ادعایی صحیح نیست؟ اگر اساسنامه سازمان صدا و سیما به عنوان قانون لازم‌الاجرا و معتبر است و ماده 22 و بند 6 آن همچنان لازم‌الاتباع می‌باشد، پس محمل قانون تبدیل درآمد صدا و سیما از ناحیه حق پخش به هزینه و پرداخت 160 میلیارد تومان کمتر یا بیشتر به فدراسیون چیست؟ قانون عادی خاص گیرم که هیچ با فراز دوم اصل 52 چه می‌کنیم که می‌گوید همه پرداخت‌ها به موجب قانون و ما قانونی برای حق پخش نداریم.
10- فارغ از فقد محمل قانونی، منطق مالی و محاسباتی در این دریافت و پرداخت عبارت است از مسابقه بین دو تیم با چند تیم دولتی، (تقریبا تمامی تیم‌های فوتبال با منشاء حمایت مالی از دولت اداره می‌شوند) که در زمین متعلق به دولت (تمامی ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها دولتی هستند) توسط بازیکنانی که دستمزدشان منشاء کمک‌های دولتی دارد به چه دلیل یک دستگاه دولتی باید بابت پخش چنین رویدادی که سر و ته‌اش دولتی است به فدراسیون وجوهی بابت حق پخش بدهد؟ آیا چنین گرفتنی وصف باج خواهی ندارد؟

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    329 2
    حق با کفاشیانه .صدا وسیما از پخش مسابقات کلی درامد داره ونمیخواد سهم فوتبال رو بده تا خرج فوتبال بشه
  • عادل IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    214 3
    خیلی هم درست میگوید اگر شما ناراحتید دنبال اختلاسهای زمان احمدی نژاد بروید وپیگیری کنید
  • شهر باران IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    219 1
    البته ایشان در دوره «آن مرد که رفت» هم بر مسند کار بود و در دوره اوبود که کفاشیان رییس فدراسیون شد...
  • بی نام IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    احسنت
    • فرزاد A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      48 0
      احسنت به چی به نادانی نویسنده یا به دانایی نویسنده؟ دوستان نظریه های خودشان با کمال صداقت نوشتند شما چی آقای احسنت
    • رضا A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      5 0
      چایی شیرین
  • محمد IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    259 1
    روزنامه رسالت اینقدر بی خیال دنیا و مملکت شده؟ یعنی همه چی آرومه و فقط مانده بود بنویسد حق پخش چیست و پخش چه فرآیندی است؟ واقعا خسته نباشید می گم به نگارنده این مطلب. یک روز حقوق بابت نوشتن این مطلب
  • محمدرضا IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    369 2
    اون وقت ميگيم چرا فوتبالمون درست نميشه يه ذره اطلاعات نداره مياد در مورد فوتبال مقاله مي نويسه
  • مهدي IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    455 5
    كاملا واضحه كه نويسنده اين مطلب نه از فوتبال سر در مياره و نه از قوانين پخش مسابقات فوتبال در دنيا. فقط سعي كرده كه در قالب حمله به فدراسيون فوتبال بغض و كينه خودش رو نسبت به دولتهاي اصلاحات و تدبير و اميد تخليه كنه. هيچ اشاره اي هم به درآمد سرسام آور رسانه به اصطلاح ملي از پخش آگهي هاي بازرگاني به هنگام پخش مسابقات فوتبال نكرده كه چند برابر 160 ميليارد تومن ميشه. البته حق هم داره چون اين پول بايد از جيب مبارك دوستان همفكرش در صدا و سيما خارج بشه. پا نوشت : بنده شخصا از كفاشيان خوشم نمياد ولي اميدوارم كه اين كار رو با موفقيت به سرانجام برسونه.
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
      6 0
      درود بر بر تو دوست عزیز به نویسنده این مقاله میگم بیا و ببین که کامنت مخالفت 445 لایک و فقط 4 دیس لایک خورده باج خواهی؟؟؟؟ شما چیزی از اقتصاد از فوتبال از حق تصویر و حق پخش میدونی؟ تا اواسط مقاله سراسر ... شما رو خوندم بی اطلاعی شما من رو به حیرت واداشت ،چرا سعی نمیکنی در مورد حق تصویر مطالعه کوچکی بکنی بعد در این مورد قلم فرسایی کنی؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    287 1
    "حق چیست و پخش کدام است؟" ایتها نویسنده هاشون رو از کجا پیدا میکنند؟
  • قاسم RO ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    310 1
    اول صبح يك دل سير خنديدم . از طنز نويس رسالت ممنونم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    37 0
    رسالت کیست که برای همه تعیین و تکلیف میکنه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    40 0
    حق پخش کمی از اون پولهای میلیاردی پخش آگهی زمان پخش فوتباله عزیزم که طبق این فرمول باید به اصطلاح رسانه ملی از اینا پول نمیگرفت چون اینم یه نوع پخشه
  • امید US ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    55 1
    دوســـــــــــــــــــت عزیز کفاشیان بعد از جام جهانی 2006 در دولت بگم بگم به وسیله آقای علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی که همزمان خواهان ریاست کمیته المپیک و ریاست فدراسیون فوتبال بود به تخت ریاستی جلوس کرد که به گفته خودش اجازه نداشت حتی یک لیوان را جابجا کند من دلــــــــــــــــــــــــواپــــــــــــــس این مقالات نسنجیده هستم
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    31 0
    برو بابا دلت خوشه با این استدلالهای کشکی.....
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    61 0
    نویستده محترم اگر در حوزه ای که تخصص ندارید اظهار نظر نفرمایید کسی نمی گه لال از دنیا رفتیدا
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    59 0
    160 میلیارد خیلی هم کمه. فقط هر برنامه 90 حدود 15 میلیارد درآمد داره. حساب کنید در طول سال چقدر میشه.
  • مجید A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    37 0
    ببخشید من دو بار مطلب رو خوندم ولی هیچی نفهمیدم یکی برای من توضیح بده این بنده خدا چی میگفت؟ کلا بدیهیات فوتبال تغییر کرده؟ چرا من خبر دار نشدم؟
  • وكيل دادگستري ES ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    38 0
    نويسنده با اگراندديسمان و مغلطه به دنبال تعريفي از نوعي حق بوده كه در جوامع امروزي كاملا منسوخ و غير قابل درك است.در جايي كه امروزه ميليونها دلار ويا بعضا ميلياردها هزينه صرف پركردن اوقات فراغت قشرهاي مختلف سني در جوامع هدفمند در راستاي مقابله با ناهنجاريهاي اجتماعي مي نمايند ؛باشگاههاي ورزشي با جذب هزاران نفر ورزشكار آماتور علاوه بر بسط ورزش همگاني و ترويج سلامت در جامعه نيزدر رقابت باساير باشگاههاوبا كسب محبوبيت در حوزه محلي فعاليتشان علاوه بر ترويج سلامت شور رو نشاط را در مختصات جغرافيايي كه در آن واقع هستندتزريق ميكند. بنابراين لازمه دسترسي به چنين فرضيه فراموش شده اي در كشور تخصيص بودجه اي مكفي اجتناب ناپذير است. ادامه دارد...
  • علیرضا IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    39 0
    نویسنده که به کلی از مرحله پرت بوده که هیچ.اما سردبیر هم نداشتن؟
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    7 0
    این نوبسنده برای خود شیرینی این مقاله رو نوشته غافل از اینکه صدا و سیما هر زمان در خصوص هر کس که دلش بخواهد هر طوری مینویسد و بحمدالله هرگز هم مجبور به پاسخ گویی نیست و انگار مملکت همکه طیول رسای صدا و سیماست البته از اقای کفاشیان هم بر نمی امد اینطور ناپرهیزی بکند چون فلاکت امروز فوتبال ما نتیجه ههمان سهل انگاری ها و به کوچه علی چپ زدن صدا و سیماست یکبار هم که خواسته خودی نشان بدهد عقلای نویسندگی ورزش جلو نیامدند چون قضیه رو میدونستند یک تازه بدوران ریده خواسته همه مدارج طرقی رو یکشبه طی بکنه چنین مقاله ای نوشت.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 0
    حق پخش مال کفاشیان نیست بلکه مال باشگاه هاست. صداوسیما میلیاردها تومن در سال از قبل پخش فوتبال داخلی درآمد داره اما به باشگاه ها پول نمیده.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    5 0
    رفیق ضرغامی بوده یارو
  • احمد A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    5 0
    خدا وکیلی نظر سنجی کنید ببینید کسی اصلا روزنامه رسالت می خونه؟ ما الان در عصر اینترنت و خبرهای آنلاین هستیم فقط امیدوارم از این به بعد نویسنده مقاله هاهم درج بشه تا همه با این فرهیختگان آشنا بشن