وزیر ارشاد: شاعرانی باقی می‌مانند که برای مردم شعر گفته باشند نه برای حاکمان  / ما شاعرانه می‌میریم

علی جنتی حضور چهره‌های متنفذ ادبی در هشتمین جشنواره شعر فجر را نشانه جمع شدن همه سلایق و حتی گرایش‌های سیاسی زیر چتر این رویداد مهم ادبی دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه در آیین پایانی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تالار وحدت، گفت: «ما مفتخریم که شعر، هنر ملی ما ایرانیان است و این هنر با پرورش یافتن در مهد پر برکت کوثر، چشم و چراغ فرهنگ و ادبیات غنی ما ایرانیان است زیرا شعر ما تربیت یافته در مهد اندیشه‌های ناب اسلامی است.»

علی جنتی ادامه داد: «ما ایرانیان با شعر پای به این عالم خاکی می‌گذاریم، با شعر زیست می‌کنیم و شاعرانه هم می‌میریم، بنابراین زندگی ایرانیان خود جشنواره‌ای عظیم از شعر و دلدادگی است؛ دلدادگی به دین و میهن. شگفتا که فردوسی پاکباز، غرور تاریخی ملت ایران را پس از دویست سال خاموشی با کمک شعر فارسی زنده ساخت.»

جنتی مهم‌ترین هنر ایرانیان را شعر دانست و گفت: « تمامی جنبه‌های هنری اعم از آرایه‌های ادبی و تصویر سازی‌های گوناگون در شعر تجلی یافته است. در شعر ایرانی، نقاشی و طراحی، موسیقی و مجسمه سازی و سایر هنر‌ها متجلی است و در حقیقت شاعران متقدم، تمام توان هنری خویش را در شعر متجلی ساخته‌اند و به همین دلیل است که شعر فارسی از سده پنجم تا سده نهم به قله معنا و زیبایی صورت و قالب دست یافت و بعد از آن تا این زمان نیز هنوز بستر ساز آفرینش آثار ماندگار و شاعران خوش قریحه و صاحب سبک است.»

وی افزود: «هنوز مردم ایران با شعر بیش از دیگر هنر‌ها مانوسند و صبح خود را با شعر آغاز می‌کنند و شامشان را با شعر به پایان می‌برند.»

جنتی ادامه داد: «از آنجا که هر ایرانی بالقوه یک شاعر است در نتیجه شعر‌شناس قابلی هم هست، از همین روست که خود مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه شعری در یاد‌ها بماند و کدام شعر به زنگار فراموشی سپرده شود. به همین خاطر است که در این سرزمین، تنها شاعرانی باقی می‌مانند که برای مردم شعر گفته باشند نه برای حاکمان.»

وی افزود: «شعر نزد ایرانیان «آرمان‌شهر» نیست اما بازگوکننده آرمان‌های این ملت است؛ بازتاب خرد جمعی ایرانیان، زیرا این مردم به خوبی آموخته‌اند چگونه مقصود خود را در قامت شعر بیان کنند.»

جنتی با تاکید بر اینکه شعر هنر ملی ایرانیان است و مردم ما وارث شریف‌ترین صدای شعر جهانند ادامه داد: «شعر اصیل ایران، با پشتوانه دو هزار ساله خود، گوهر تابناک فرهنگ و هنر این سرزمین به شمار می‌رود.»

او گفت: «ادبیات امروز رسانه‌ای انتقادی است و انتقاد شیوا‌ترین شیوه‌های خود را در شعر برای همه به یادگار گذاشته است. شاعر آزاد است، خوب می‌بیند، خوب می‌شنود، خوب تحلیل می‌کند، خوب تصویر می‌کند و در ‌‌نهایت غم و شادی و نقد خویش را در قالب واژه‌های موزون می‌آفریند و این آفریدن چون از دل بر می‌آید لاجرم بر دل می‌نشیند. پس شاعر به عنوان آفریننده اثری هنری حرمت دارد و باید بر صدر نشیند و بر چشم جای گیرد.»

جنتی در ادامه حضور تمام چهره‌های متنفذ ادبی در جشنواره شعر هشتم را نشانه همگرایی و همدلی در این دوره از جشنواره و جمع شدن همه سلایق، سبک‌ها و حتی گرایش‌های سیاسی در زیر چتر این رویداد مهم ادبی دانست.

او گفت: «جشنواره شعر در این دوره سعی کرد بدون در نظر گرفتن جریان‌های سیاسی در فضایی آرام و آزاد همه شاعران انقلاب را به حضور در این رویداد ادبی دعوت کند و شاهد رونق و پویای بیش از پیش این دوره باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «این دوره از جشنواره ویژگی‌هایی داشت که از جمله می‌توان به تقویت جنبه علمی و توجه به خلاقیت در آفرینش شعر، توجه ویژه به شعر کودک و نوجوان، شعر بومی و اقلیمی و رقابت کتاب‌های شعر اشاره کرد.»

وی ادامه داد: «امیدوارم بخش بین الملل جشنواره نیز بیش از پیش تقویت شود تا شاهد بازگشایی افق‌هایی تازه‌تر در شعر به ویژه برای نسل جوان باشیم، زیرا شعر فارسی قابلیت جهانی شدن را بسی بیش از این داراست و این آرمان محقق نمی‌شود مگر آنکه اجازه دهیم جوانان راه‌های ارتباط با دنیای امروز را بهتر بشناسند تا بتوانند به زبان جهانی اندیشه‌های فاخر انقلاب را با جهانیان در میان بگذارند.»

جنتی گفت: «ایران همیشه آغوش خود را بر روی شاعرانی از حوزه فرهنگی تاجیکستان، افغانستان و هند گشوده است. تاثیری که حافظ بر گوته گذاشته است و دیوانی که این شاعر آلمانی با الهام از حافظ سروده است جای بسی تامل دارد. شعر فارسی کاملا بر فرهنگ‌ها و زبان‌های مجاور چون شبه قاره هند و زبان‌های عربی و ترکی تاثیر داشته است. اکنون می‌توانیم بار دیگر به دوران اوج تاثیر‌گذاری فرهنگی خود بازگردیم.»

صالح دربند، لیلا کردبچه، ظاهر سارایی، محمدعلی بهمنی و عزالدین میهودی از الجزایر در این مراسم شعرخوانی کردند.

نمایش مستند سینمایی «قطار شعر» ساخته ابوالفضل جلیلی و اجرای موسیقی نواحی (کردی و ترکی) از دیگر برنامه‌های آئین اختتامیه هشتمین جشنواره شعر فجر بود.

در بخشی از مراسم بیانیه هیات داوران توسط بهمنی قرائت شد.

در پایان مراسم که با حضور جمعی از معاونان و مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی و جمعی از اصحاب شعر و ادب برگزار شد؛ برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخش‌های مختلف از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند. (اینجا)

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آیلار A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 0
    آفرین
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    ایول
  • هنرمند IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 1
    " شاعرانی باقی می‌مانند که برای مردم شعر گفته باشند، نه برای حاکمان" باورش سخت است که این جمله را یک مقام رده اول کشور گفته، احسنت جناب وزیر. نه تنها شعر بلکه هنر ماندنی هنر مردمی است، نه هنر حکومتی.
  • بی نام A1 ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    27 76
    صحبتهاي وزير ارشاد را بايد با طلا نوشت
    • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      1 0
      شاعر معاصر فقط استاد فریدون مشیری
  • بی نام US ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    1 1
    "شاعرانی باقی می‌مانند که برای مردم شعر گفته باشند نه برای حاکمان ".خیلی شجاعانه و جالبه.