برگزاری کنگره فقیه اصفهانی در کربلا / تمدید مهلت ارسال مقالات تا مهر ماه

کنگره علامه وحید بهبهانی، از فقهای نامدار دوره صفویه امسال در حرم امام حسین (ع) برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، کنگره علامه وحید بهبهانی در دی ماه امسال در آستان حضرت امام حسین(ع) در شهر کربلا برگزار خواهد شد. مهلت ارسال آثار و مقالات به این کنگره که پیش از این تا پایان ماه شعبان مقرر شده بود، تا پایان ماه ذی‌القعده برابر با 4 مهرماه تمدید شده است.

علاقه مندان برای شرکت در این کنگره و دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به سایت alvahid.com مراجعه کرده یا با شماره تلفن‌های 02537839539 و 09355244179 تماس بگیرند.

سرگذشت آقا محمد باقر بن محمد اکمل بهبهانی، معروف به وحید بهبهانی

علامه آقا محمد باقر اصفهاني، يكي از بزرگترين فقيهان اصفهانی است كه از دويست سال پيش تا عصر ما، خود و شاگردانش از استوانه‌هاي بزرگ فقهي شیعه به شمار می آیند.

‌او يكي از نام آورترين مشعل داران علم اصول فقه در تاريك‌ترين دوران‌هاي حيات علمي آن بوده است كه به حمايت و دفاع از آن برخاست و علم اصول را از نو پايه گذاري و احياء کرد.

وحيد بهبهاني كه در اصفهان به دنيا آمده بود، پس از طي مراحل آغازين زندگي در اين شهر همراه پدرش به بهبهان آمد و به تحصيل اشتغال ورزيد، و شايد عامل مهاجرت پدر ايشان به بهبهان، بر اساس تصريح جمعي براي مبارزه با مسلك اخباري گري باشد كه توسعه چشم گيري در اين شهر يافته بود، در اين شهر مردم را كه اختلافي با هم داشتند، دعوت به برادري کرده و بيش از سي سال در اين شهر به تدريس اشتغال ورزيد و گروه زيادي از مردم را از اخباري گري رويگردان کرد.

علامه بهبهاني پس از طي اين مدت به كربلا عزيمت کرد که در علت این مهاجرت برخي نوشته اند كه نفوذ اخباريين در کربلا زياد شده بود و آقا مي خواستند آن را ريشه كن سازند و در آن شرايط ميسور نبود، به هر حال بعد از ورود به نجف اشرف و شركت در مجلس بحث مدرسين آن وقت خود از اساطین حوزه گشت و پس از مدتی به كربلا انتقال يافت. در كربلا نفوذ اخباري ها بسيار زياد بود ولي پس از ورود آقا به شهر و شركت در مجلس بحث آنان روزي در صحن شريف ايستاد و با صداي بلند فرياد بر آورد: «مردم! من حجت خدا بر شما هستم.» علماء و فضلاء از هر طرف متوجه او شدند و به دور او اجتماع نمودند، گفتند چه مي خواهي؟ وحيد گفت: مي خواهم شيخ يوسف صاحب حدائق منبرش را در اختيار من بگذارد و دستور دهد تا شاگردانش پاي منبر من حاضر شوند.

چون اين خبر به شيخ يوسف رسيد، از آنجا که وی در ردیف اخباری‌های میانه‌رو بود تقاضاي وحيد را پذيرفت. علامه وحيد سه روز به درس و بحث و گفت و گو پرداخت و در نتيجه دو ثلث از شاگردان شيخ يوسف را به روش اصولي برگردانيد. با اين مقدمات نفوذ اخباري ها روز به روز در كربلا كمتر شد و حتي نماز خواندن در پشت سر شيخ يوسف متروك شده و خود شيخ يوسف نماز خواندن در پشت سر وحيد را صحيح دانسته و گفته بود كه بعد از مرگش وحيد بر جنازه اش نماز بخواند و اين عظمت تفكر و اطلاعات عميق و وسيع وحيد را مي رساند.

درباره مقام علمي ايشان همين بس كه شاگرداني چون علامه بحر العلوم و صاحب رياض او را «علامه بهبهان »، و صاحب جواهر و شيخ انصاري و ديگران، همه جا او را «استاد اكبر» و «استاد كل» خوانده اند. او در راه دفاع از اجتهاد و مبارزه با اخباری گری كه در آن وقت سخت رواج يافته بود مبارزه پی گيري كرد شكست دادن اخباريان، تربيت گروهي مجتهد مبرز سبب شد كه او را استاد الكل خوانند. او تقوي را در حد كمال داشت و شاگردانش براي او احترام بسيار عميقي قائل بودند.

ايشان در 29 شوال 1205 ه.ق وفات يافت و در رواق حضرت امام حسين(ع)، پايين پاي شهداء به خاک سپرده شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =