کره ای ها حتی نمی دانند پاراآسیایی چیست / لبخندت را از من بگیر "وای فای" را نه!

این یک گزارش است از اولین مواجهه با کشور مدرن و صنعتی کره جنوبی، کشور تکنولوژی و اینترنت پرسرعت.

کاوه علی اسماعیلی، خبرنگار اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی: اینچئون، شهرِ میزبان رقابت های آسیایی و پاراآسیایی 2014 اصلا قلب کشور کره نیست و در غربی ترین نقطه این کشور قرار دارد. یک نوار ساحلی طولانی، اولین مواجهه مسافران هوایی با اینچئون است که کره ای ها برای جذابیت بخشیدن به شهرشان، به جای راهسازی در این نوار ساحلی، پل معلقی از نزدیکی فرودگاه اینچئون تا ورودی شهر احداث کرده اند تا مسافران هوایی به اینچئون از روی این پل و روی دریای زرد وارد شهرشان شوند. با این حال اینچئون شهری به شدت صنعتی است با ساختمان هایی بلند و مردمی بسیار ساده. 


کره جنوبی اینچئون

چشم انداز شهر، نشان می دهد که بخش عمده ای از تمرکز کشور کره در شهر اینچئون، تولید محصولات مختلف است و شاید کمتر به صنعت توریسم در اینچئون نگاه شده باشد. اینجا مردم زیاد لبخند نمی زنند و تعداد کمی از آنها می توانند حتی به زبان انگلیسی با شما سلام و احوالپرسی کنند. به سادگی لباس می پوشند و وقتی از آنها در مورد پاراآسیایی بپرسید، جواب های جالبی می شنوید چون نمی دانند قرار است تا چند روز دیگر در شهرشان چه اتفاقی رخ دهد. خیلی از آنها، حتی معنی پاراآسیایی را نمی دانند و باید کاملا برای شان توضیح دهید که چرا باید این مسابقات در اینچئون برگزار شود! جالب اینکه حتی خانمی که مسئولیت مدیریت بر فعالیت خبرنگاران در مرکز رسانه ای بازی ها را برعهده داشت نیز نمی دانست خبرنگاران مختلف باید دقیقا چه کاری انجام دهند و چطور در سایت اصلی بازی ها ثبت نام کنند! 

کره ای ها اما آدم های بسیار جالبی هستند. آنها را هرگز نمی توانید بدون در دست داشتن گوشی های همراه شان تصور کنید. در کره، گوشی های ساخت کشورهای دیگر به خصوص رقیب تجاری شان یعنی سونی ژاپن آنتن دهی درست و حسابی ندارد اما اگر از گوشی های ساخت کره مثلا ال جی یا سامسونگ استفاده کنید، بدون هیچ دغدغه ای مکالمات تان انجام می گیرد. همین اتفاق کوچک، اهمیت تولیدات داخلی کشور کره برای مسئولانش را نشان می دهد اما با این همه، بازارشان مملو از محصولات چینی است. هنوز هم تفکراتی وجود دارد که کره ای ها را بخشی از خاک چین می دانند. گرچه آنها طی 40 سال گذشته و با انقلاب اقتصادی و تجاری شان ثابت کردند هیچ نیازی به کشورهای دیگر ندارند و کشوری مستقل و ثروتمند شده اند اما کالاهای چینی را به راحتی می توانید در کشور کره جنوبی هم پیدا کنید. وضعیت اینترنت نیز در کره جنوبی فوق العاده است. شرکت های مخابراتی در این کشور برای پیشی گرفتن از یکدیگر، به جای تبلیغ طرح های رنگارنگ خود، به دنبال ایجاد زمینه های خدماتی مناسب و گسترده تر می گردند.
یکی از شرکت های مخابراتی این کشور که از جمله اسپانسرهای بازی های آسیایی و پاراآسیایی است و تبلیغات گسترده ای در تلویزیون کره دارد، قدرت خرید کارت های اعتباری مردم را بالا می برد. این شرکت در اکثر مکان های عمومی مثل متروها، اتوبوس ها، فرودگاه و ... اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار می دهد و این دقیقا همان چیزی است که کره ای ها به آن احتیاج دارند. فقط "اینترنتِ وای فای!" از نوجوانان گرفته تا پیرمرد و پیرزن های پا به سن گذاشته، همگی گوشی همراه لمسی دارند و از زندگی دیجیتالی لذت می برند. در اولین برخورد، شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بعد از چند ساعت، دیدن آدم هایی که فقط با چشم، اتفاقات داخل گوشی همراه شان را دنبال می کنند، کاملا عادی می شود.

وای فای

شرکت کره ای دیگر برای انجام رقابت، مودم همراه به مردم می فروشد. مودمی کوچک به اندازه قوطی کبریت تا کره ای ها را در هرکجای این کشور روی خط اینترنت نگه دارد و سرعت اینترنت با این مودم ها نیز بسیار بالاست.
مردم کشور کره شاید لبخند نزنند و این مساله برای شان حیاتی نباشد اما انگار بدون وای فای و اینترنت، قادر به ادامه حیات نیستند!
نظم و انضباط شان دیوانه کننده است، برای ما که عادت نکرده ایم سر یک ساعت مشخص منتظر اتوبوس و مترو باشیم یا شهرهای مان را بدون موتورسیکلت و ماشین های تندرو، رانندگان عصبانی و مردم پراسترس ببینیم، اقامت کوتاه مدت در اینچئون خالی از جذابیت نیست.
کشوری که مردمانش حوصله زیادی دارند و حاضرند دقایق زیادی منتظر سبز شدن چراغ راهنمایی باشند اما هرگز تخلف نمی کنند. آنها انگار برای انجام هیچ کاری عجله ندارند و می دانند دولت باید خدمتگزارشان باشد پس در انتظار خدمات دولتی و تجهیز بیشتر کشورشان می مانند تا از زندگی لذت ببرند.
اینجا همه چیز دیجیتالی است و از طریق اینترنت انجام می شود، سرعت کارها بالا رفته اما این مساله باعث افزایش استرس در قلب کره ای ها نیست. مردم این کشور درگیری های دیگری دارند و برای شان مهم نیست پاراآسیایی در كشورشان برگزار بشود یا نه!

 

252 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    در هیچ کشور دیگری هم اهمیتی به مسابقات پارا آسیایی نمیدن. فقط در ایران هستش که همیشه کمبودهای مدالهای مسابقات اصلی رو با مدالهای مسابقات پارا آسیایی و پارالیمپیک میپوشونن. در گوگل سرچ کنید ببینید چقدر مطلب در مورد این مسابقات میاد. ورزش معلولین در درجه اول برای سلامت و امید به زندگی برای این عزیزان هستش ، نه برای مدال گرفتن. نتیجه هم اهمیت زیادی نداره . اما در ایران ما برعکسه.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    35 17
    ههههی ههههی
  • مجتبی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    82 2
    با سلام من دو هفته کره جنوبی تو شهرهای سوول و بوسان ماموریت بودم جاتون سبز خیلی تمیز و مرتب بودن یه چیز جالب اینکه تو اون دو هفته من اصلا صدای بوق ماشین نشنیدم و وقتی از میزبان کره ای پرسیدم ماشیناتون بوق هم داره خندید و گفت ما فقط در شرایط خیلی اضطراری بوق میزنیم
  • جواد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    84 2
    به به خوشا به سعادتشون.زندگی در کمال آرامش و با امکانات بالا.اونوقت ما مخابراتمون هنوز تعرفه ی 64کیلوبایت 3گیگ ترافیک میده.اجازه بدید سرمو بکوبم به میزیوقت منتشرنکنیا باشه؟
  • علی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    75 2
    مرسی خبرآنلاین، گزارش جالبی بود. اینکه در مکانهای عمومی شهرهای کره جنوبی اینترنت رایگان وجود داره واقعا عالیه، یه همچین اتفاقی رو تا صد سال دیگه هم تو ایران نخواهیم داشت
  • میلاد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    29 2
    بسیار جالب بود از خوندنش لذت بردم
  • مجید A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    53 3
    پس میتوان گفت زندگی جای دیگریست.
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    51 1
    خیلی جالبه که قبلن خبرارو طوری کار میکردین که انگار کره جهان سومیه ولی الان بهتر شده و دارین میگین که از بی اهمیتی این بازیهاست که کره رغبتی به برگزاری با کیفیتش نداره ...
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    21 1
    جالب بود. ممنون.
  • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    فقط می تونم حسرت بخورم ....
    • بی نام KR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      47 42
      به عنوان كسي كه سفر كوتاهي به كره و بخش كوچكي از آن داشتيد نگاه نسبتا كاملي به آنها داشتيد ولي بهتر است بگويم كه ننويسيد اينچئون ببنويسيد اينچان يا اينچون. بهتر است بيشتر با مردم آن آشنا بشويم و بعد فقط حسرت بخوريد. بله اين مردن نمي خندند، اين مردم استرس شديدي هم دارند. بهتر است بدانيد كه در برخي كارخانه ها مثل سامسونگ ممكن است هفته ها تا 12 شب كار كنيد. دانشگاه ها هم همينطور است. با اين شرايط آيا فكر مي كنيد مردم استرس ندارند. بهتر است بدانيد كه در دنيا سومين آمار خودكشي متغلق به كره است. اين كشور مستقل است؟ بهتر است رفتار سربازان كره اي را با مردم اين كشور ببينيد. مي دونيد كاپيتالاسيون چيه؟ خواهش مي كنم اگر گزارشي مي نويسيد كامل بنويسيد و اگر فقط حسرت مي خوريد قبلش يكمقدار تحقيق كنيد.
    • امیر A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      24 27
      ای کاش، اونجا زندگی می کردم... فقط می تونم "حسرت" بخورم...
    • وطن پرست A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      59 15
      حسرت نخور عزیزم آستینات رو بزن بالا همت کن
    • بی نام A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      20 1
      اینجا همه چیز دیجیتالی است و از طریق اینترنت انجام می شود، سرعت کارها بالا رفته اما این مساله باعث افزایش استرس در قلب کره ای ها نیست. مردم این کشور درگیری های دیگری دارند و برای شان مهم نیست پاراآسیایی در كشورشان برگزار بشود یا نه
    • فرهاد A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      15 4
      فکر میکردم مردم با اخلاق و فرهنگی هستن اما متقلب از آب درامدن
  • ابراهیم IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    154 8
    راستی سرعت اینترنت اونا چقدره ؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      41 3
      خیلی زیاد. از آمریکا هم بیشتر. شرق آسیا بالاترین سرعت رو داره با قیمت پایین تر از کل دنیا.
    • بی نام EU ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      35 4
      شونصد مگ
    • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      19 2
      خیلی
    • ali IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      20 3
      میانگین پارسال ۶تا ۹ مگابایت بر ثانیه بود ولی. ۵۰ مگ به بالا راحت پیدا میشه...خدا... یعنی یه فیلم حدود ده ثانیه....
    • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      12 3
      میانگینش که حدود 40 برابر میانگین ایرانه
    • ابراهیم A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      15 3
      بگم ؟ تصورش برات سخته
    • علیرضا IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      11 4
      به طور میانگین 25 برابر ایران
    • سهند A1 ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      14 0
      سرعت اینترنت در منزل ۱۰۰ مگا هستش که ماهی‌ ۲۰ دلار هزینش هست.
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 1
    سلام مرسی،جالب بود....
  • امیر A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    3 28
    یعنی ما هیچ مشکلی نداریم فقط اینترنتمون بده .. با این اوضاع اینترنت ایران بهترینه با این رکود اقتصادی
  • مهرداد محمودی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    52 2
    همین کره ای که شما این همه ازشون تعریف میکنید اوایل انقلاب هیچی نبودند.. ما تولید پیکان داشتیم که در خاورمیانه اولین بودیم شهر های آنها مثل کوره دهات های ما بود و فقط تولید کفش ورزشی داشتند. ولی چند سال بعد به همت دوستان و تحریم ها یادمه ایران ازشون بیست تا کشتی فله بر خرید که همین شرکت هیوندای که اوایل ماشینهای بی کیفیتی می ساخت و امروز خودرو هایشان با هوندای ژاپن برابری میکند.. ای خدا یعنی حق واقعی ما مردم ایران این بود که قشر عظیمی منتظر یارانه 45 تومنی باشند.؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    17 23
    ضمنا آدمهای متقلبی هستند
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    29 1
    چقدر شبیه ماهستند. اونجایی که گفت آنها انگار برای انجام هیچ کاری عجله ندارند و می دانند دولت باید خدمتگزارشان باشد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    37 2
    چهل سال پيش ما از كره جنوبي پيشرفته تر بوديم،ولي حالا اونها كجايند ما كجا؟واقعا چرا ؟؟؟؟؟؟؟
  • نسیم A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    12 13
    واسه اینترنت پرسرعت و صبر و حوصله زیاد و رعایت قوانین میشه حسرت خورد ولی واسه چیزهای دیگه شون نه.خیلی از رفتارهای ما ایرانی ها بهتر از کره ای هاست
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    19 74
    من حسرت نمیخورم در کشور ما مردم به روی هم می خندند، با هم می خندند، برای هم می خندند، با حداقل ها احساس خوبی دارند، با استقلال سیاسی، احساس خوبی دارند، از اینکه آمریکا نتواند بگوید چه بکنید و چه نکنید احساس غرور می کنند. جنس غرور ما با جنس غرور کره ای ها متفاوت است. زندگی در ایران با اینترنت کم سرعت هم لذت بخش است. ما حسرت نمیخوریم. برای آبادی مملکتمان، بدون اینکه استقالمان صدمه ببیند، تلاش میکنیم. زنده باد ایران و ایرانی
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      21 7
      شما احیانا منظورتون ایرانه؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      6 2
      اینایی که گفتید جدی بود؟
  • بی نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    61 4
    آنها انگار برای انجام هیچ کاری عجله ندارند و می دانند دولت باید خدمتگزارشان باشد پس در انتظار خدمات دولتی و تجهیز بیشتر کشورشان می مانند تا از زندگی لذت ببرند. ولی در ایران مردم خدمتگار دولتها هستند
  • تنفس IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    12 48
    چ متن اغراق شده ای مردم خونگرم و پر جنب و جوش ایران رو عصبانی و پر استرس معرفی کرده اونوقت کره ای ها رو روشنفکر و قانون مند انگار نویسنده دوس داشته فساد های کره ای ها رو از یاد ببره و منزوی بودن اونها رو بحساب صبور بذاره نویسنده هایی که تو بازار و خیابون های ایران گشتن کاری با مخاطباشون کردن که دهنشون آب افتاده و آرزوشون شده بوده که ی روز تو ایران باشن متأسفم که چنین فضای کرختی بخاطر سرعت اینترنت برای بعضیا رویاییه
  • بی نام US ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    29 2
    فراموش نشود که کره در زمينه سرعت اينترنت سالهاست تو 5 کشور اول دنيا بوده خوش به حالشون
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    13 6
    مردمی با نمک تر و جو گیرتر از مردم ما تو کره که هیچی تو هیچ سیاره ای پیدا نمیشه