مسئول هماهنگی کشوری UNAids در ایران در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها درباره وضعیت ایدز در ایران و راهکارهای مقابله با شیوع آن، توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر فرداد درودی، هماهنگ کننده کشوری UNADIS در ایران در کارگاه آموزشی "نقش رسانه در تامین سلامت خانواده و جامعه" گفت: برخی خانواده ها می پرسند آیا تست HIVقبل از ازدواج بدهیم یا نه؟ ما موید و مروج تست HIV در تمام دوران زندگی هستیم. چرا این مسئله را به قبل از ازدواج محدود می کنید؟ اگر کسی در خانواده یا خودتان رفتار پرخطر داشتید و مشکوک شدید به ابتلای به HIV، این تست را بدهید. البته اگر پاسخ منفی بود، به این معنی نیست که تا آخر عمر منفی هستید، بلکه با هر رفتار پر خطر ممکن است مبتلا شود.

دکتر درودی در ادامه گفت: برخی دختران می گویند من خواستگار دارم و می خواهم ببینم ایدز دارد یا نه؟ آیا بهترین راه شناخت این مسئله، دادن تست HIV است؟

اوگفت: مسئله این است که درمورد تست HIVمحدودیت "دوره پنجره" را داریم. دوره پنجره یعنی زمانی که ویروس وارد بدن می شود، تا زمانی که آنتی بادی آن ساخته ساخته شود، مدت زمانی طول می کشد و اتفاقا در این دوره ویروس بیشترین فعالیت و انتقال را دارد و مهمتر از همه اینکه تست HIV در دوره پنجره منفی است. لذا ما این تست را به عنوان غربالگری آماری پیشنهاد نمی کنیم. از سوی دیگر آمدیم و تست HIV مثبت بود. می خواهید با فرد مبتلا چه کنید؟

درودی گفت: تستهای غربالگری وقتی ارزش دارند که بعد از آن منجر به تغییر رفتار شود. اصلی ترین مسئله، کنترل رفتار پرخطر است که بسیار ساده می توان درباره اش گفت ولی عمل به آن به شدت سخت است."

هماهنگ کننده کشوری UNAIDS در پاسخ به سئوال خبرآنلاین درباره اینکه تست را در خانواده هایی که یکی از زوجین دارای رفتارهای پرخطر از جمله اعتیاد هستند، گفت: منظور من این نبود که تست دادن و ندادن تفاوت نمی کند. ما موید تست دادن هستیم. به خصوص در خانواده هایی که رفتار پر خطر شایع است و اعتیاد به خصوص از نوع تزریقی دارند، ما هم بیشتر موید هستیم. البته باید توجه داشت دادن تست باید داوطلبانه باشد. نه به این خاطر که توصیه اخلاقی است، به خاطر این است که اگر داوطلبانه نباشد، فرد دنبال نتیجه اش نمی رود و بر اساس نتیجه اش عمل نمی کند. مشاوره قبل از تست بسیار ضروری است. فرد مشاوره می شود و نوع و ریشه رفتارهای پرخطر او از مصاحبه اش استخراج می شود. هر کدام از رفتارها، مسیر و راه حلی دارد. اگر از این فرد به زور خون گرفتید و تست کردید و بعد نتیجه، مثبت شد، چه می شود؟ ایدز بیماری ای نیست که با تزریق یک سرم و آمپول خوب شود.

او گفت: پیشگیری، در این بیماری، تغییر رفتاری است. چطور باید رفتارش را عوض کند؟ با دارو که رفتار عوض نمی شود. باید آن فرد بخواهد و وارد تعامل با مشاور شود تا به تغییر رفتار منجر شود.

دکتر درودی به خانواده هایی که دارای رفتارهای پرخطر هستند، اینطور توصیه کرد: ما به همه خانواده ها به ویژه در خانواده هایی که اعتیاد تزریقی شایع است، تشویق می کنیم که تست HIV انجام شود و مرتبا هم انجام شود. ممکن است امروز فرد مبتلا نشده، فردا مبتلا شود. برای حفظ خود معتاد و سایر اعضای خانواده باید مرتب این تست انجام شود تا برنامه های کاهش آسیب را درباره این افراد انجام داد.

او درباره انجام تست HIV قبل از ازدواج توضیح داد: "از این تست به عنوان غربالگری توصیه نمی شود ولی به عنوان تستی که زوجین یا یکی از زوجین بخواهد، توصیه می کنیم. یک مشاوره قبل از ازدواج هم داریم که مواردی را در آن تدریس می کنند و فضای خوبی برای داشتن اطلاعات بیشتر زوجین است. از سال گذشته وزارت بهداشت پروتکلی را با هدف کاهش احتمال ابتلا به خصوص در میان زنان جوان و مادران آینده با هدف به صفر رساندن HIV در میان خانواده ها و انتقال از طریق مادر به جنین تدوین کرده. در برنامه این مشاوره های قبل از ازدواج، مشاوره ایدز وارد شود و زوجین مطلع می شود تا برای رفتارهای مناسب آماده شوند. منتهی تا آن موقع باید مسایل وسیله رسانه ها بیان شود.

 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =