شوهانی: برخی نمایندگان درتبلیغات انتخاباتی گرفتار"کارچاق کن‌ها"می‌شوند/ مخالفان فعلی طرح چه می گویند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: محاسن استانی شدن انتخابات را بیشتر از معایب آن می دانم.

احمد شوهانی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص طرح طرح استانی شدن انتخابات مجلس تاکید کرد: موافق تصویب و اجرای این طرح هستم چراکه نگاه نمایندگان مجلس را از مسائل خرد ،جزیی، منطقه‌ای و چه بسا قومی و قبیله ای که وقت وانرژی نماینده را می گیرد به سمت مسائل کلان می کشاند.

وي افزود: دیگر اینکه بسیاری از این پروژه ها و طرح هایی که در حال حاضر در سطح کشور روی دست دولت مانده و بسياري از آن ها توجیه اقتصادی نداشته اند به دليل اين است که نماینده ای در سرکشي از حوزه انتخابيه خود در منطقه و شهرستاني به دلیل فشار و درخواست مردم برای احداث این پروژه و گرفتن اعتبار آن تلاش کرده است اما این نماینده اگر نماینده کل استان باشد از تصويب طرح و لايحه اي دفاع می کند که در استان او اجرا شود اما دیگر براي طرح هايي که توجيه ندارد، اصرار نمی کند.

اين نمايند مجلس با بيان اينکه براساس قانون اساسی نيز یک نمایند در قبال کشور پاسخ گوست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با این نگاه های بومی و منطقه ای، بسیاری از نماینده ها گرفتار افراد خاص شده اند مثلا در زمان انتخابات مجبور است تلاش کند رای یک شهر را بگیرد و براي اين کار در مناطق سنتی تر و شهرهاي کوچک تر می رود سراغ اشخاص «کارچاق کن» و آن ها لابی می کنند و نماینده اسیر تعداد خاصی از افراد می‌شود. اما اگر انتخابات استانی شود اولا افراد قوی تر به مجلس راه پیدا می کنند و ديگر اینکه يک کانديدا، برای رای آوردن باید توانمندی های خودش را عرضه کند و لازم نیست که در یک شهر کوچک نماینده برای گرفتن رای مردم خانه به خانه راه بیفتد و به هرکس وعده ای بدهد که به او رای بدهد لذا من محاسن استانی شدن انتخابات را از معایب آن بیشتر می دانم.
وي افزود: در شهرهای کوچک که هنوز نگاه‌های قوميتی حاکم است به عنوان مثال در یک شهری سه قوميت و قبیله وجود دارند و نامزدي که در انتخابات شرکت مي کند، به سراغ ریش سفیدها و بزرگان قوم مي رود تا آنها را راضی کند و در واقع می شود نماینده آنها و باید در خدمت آن‌ها باشد که در اين صورت بخش عمده ای از جمعیت خود به خود حذف می شوند.

اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: در حال حاضر که نمايندگان براي هر حوزه انتخابيه و به صورت غير استاني انتخاب مي شوند، اختلافاتي به وجود مي آيد که بعضی اوقات این اختلافات به قوه مجریه کشانده می شود. به عنوان مثال من به عنوان نماينده يک منطقه می گویم باید فلان رئيس دانشگاه از شهر من باشد و نماينده ديگري از همان استان مي گويد که نه بهتر است اين فرد متعلق به شهر او باشد که همين امر اختلافاتي را پديد مي آورد. اما در صورت استاني شدن انتخابات ديگر اين کشمکش ها و فشارها کمتر می شود و مديران شهرستان ها نيز با روش هاي شايسته سالارانه تري معرفي و منصوب مي شوند.
نماينده مردم ايلام در خانه ملت يادآور شد:با توجه جمع جهات، استانی شدن انتخابات شاید در حال حاضر به نفع نمایندگان فعلي مجلس در انتخابات آينده نباشد اما در بلند مدت به نفع منافع ملی و کلان کشور است.
شوهاني دليل اينکه اين طرح تاکنون به تصويب نرسيده است را اينگونه بيان کرد و افزود: مخالفان تصورشان این است که مي گويند که آن ها در این سه سال برای یک منطقه کار کرده اند اما اگر انتخابات استانی بشود؛ شاید فکر می کنند امکان رای آوری شان کاهش پیدا می کند و در نتیجه مخالفت می کنند یا بعضی ها می گویند این طرح انتخابات را هزینه بر می کند اما این ها دلیل قانع کننده ای نیست.
وي خاطرنشان کرد: در صورت اجراي اين طرح، با برگزاری چند همایش بزرگ انتخاباتی و چند میزگرد در تلویزیون مي شود با مردم راحت تر و آسان تر صحبت کرد و دیگر لازم نیست در شهرهای کوچک طرف خانه به خانه برود و تراکت و پوستر پخش کند اما وقتی انتخابات استانی باشد،طرف مجبور است که در یک همایش یا میزگرد برنامه های خودش را ارائه بدهد لذا از حضور افراد ضعیف و کوتوله هاي سياسي در عرصه انتخابات جلوگيري مي شود و با راه يافتن افراد قوي به مجلس، مجلس قوی تر می شود.
شوهاني تاکيد کرد: اجراي اين طرح به نفع روستاها و مناطق کوچک نيز خواهد بود و نمايندگان يک استان با همفکری و رایزنی بیشتر می‌توانند خدمات بیشتر و بهتري به مردم کل استان بدهند که در اين صورت از اين مسئله روستاها و شهرها منتفع مي شوند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
وي درخصوص امکان تصويب شدن اين طرح در مجلس تصريح کرد:فضای مجلس خوب است ومن فکر می کنم که بیشتر نمایندگان راضی باشند.
شوهاني همچنين در خصوص احتمال تاييد اين طرح از سوي شوراي نگهبان نيز خاطرنشان کرد: به نظر نمي رسد که طرح خلاف قانون و شرع باشد و فکر نمی کنم شورای نگهبان با آن مخالفت کند اما باز هم بايد ديد نمايندگان در باره ان به چه تصميمي خواهند رسيد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايواني كلهر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    30 4
    جناب شوهاني يه كار مثب كه انجام دادين ميش بگين ؟واقعا خجالت ميكشيم كه شما به نمايندكي مردم حوزه شمالي ايلام منصوب شدين يه سال ديگه تحمل ميكنيم تا تموم بشه..........
  • raham A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    26 6
    یادمه شما به هنگام بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری همراه چند تن ازنمایندگان نامه ای به شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت رفسنجانی امضا فرموده بودید.بخبر بچاپ لطفا
  • کاوه IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    5 2
    من ایشونو نمیشناسم و بعضی حرفاشونو هم قبول دارم اما با این وضعیت تو مناطق و شهرهای کوچکتر حداقل میدونیم یقه کی رو باید بگیریم، میدونیم از کی جواب میخوایم اگه استانی بشه که دیگه دستمون به هیچ جا بند نیست....
  • قلی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    5 3
    شوهانی واقعا که
  • سیاهکل A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    7 2
    ممکنه بعد از انتخابات استانی مثلا یک استانی که 20نماینده در مجلس داره 10نفرشون از یک شهر اون استان انتخاب بشه باقی شهرها یا شهرهای کوچیک اون استان چه نفعی میبره.مطمینا ‌ شهرهای بزرگ هر استان با توجه به تعداد جمعیتشون برنده انتخاباتی استانشون هستند و مردم شهرهای کوچیک استان با احتمال اینکه همشهریشون تو استان رای نمیاره دلسرد شده و شاید رای ندن برادرجان مملکت احتیاج به برنامه ریزی های مفید و کلان و یا اصلاح قوانین اشتباه یا تاریخ گذشته داره .به جاری کل کل بازی با دیگر قوا یا ترس باختن تو مجلس آینده کاری کنید که حداقل توی این چندماه باقی مانده گذشته پراشتباه خودتون اصلاح کنید و یا اصلا نظری ندید که مردم راضی ترند
  • مسعود45 A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    6 1
    خبرآنلاین.چرا کامنت های خوب وارزشمند رونمیذارید؟شما فقط مطالبی رو میذارید که باادبیات کوچه بازاری بیان میشن وخالی از هرگونه مفاهیم کارشناسی اند.خجالت آوره که یک رسانه عریض وطویل واسه حفظ منافع خودش دست به کارهای عجیب میزنه.