شفاآنلاین نوشت:

فوق تخصص مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری گفت:نتایج بررسی ها وشواهد موجود نشان می دهد تعداد تخت های استاندارد ICU درکشوربسیار پایین است به همین خاطر برای بهبود وضعیت و کیفیت تخت های ویژه باید تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود.

دکتر سید محمدرضا هاشمیان درباره وظایف وزارت بهداشت در ارتباط با تخت هایICU اظهار کرد: وزارت بهداشت باید بررسی کند که تا سال 2020 میلادی کشور به چه تعداد تخت ICU نیاز دارد و تخت های موجود به چه میزان با استاندارد های جهانی متفاوت هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دستگاه های همودیالیز در کنار تخت بیماران بستری دربخش های مراقبتهای ویژه را ضروری دانست و تاکید کرد: ما نسبت به کشورهای مشابه خود در بخش مراقبت های ویژه از مقدار کافی دستگاه های همودیالیز برخوردار نیستیم و در اکثر مراکز بیماران بستری دربخش های ویژه که نیازمند دیالیزهستند برای این وضعیت جابه جا می شوند و به بخش دیالیزمنتقل می شوند.

وی افزود: دستگاه های مونیتورینگ که بعد از جراحی قلب مورد استفاده قرار می گیرند نیز در کشور بسیار ناکافی است .همچنین دستگاه های تنفسی که در بخش ها وجود دارد باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از وجود تخت های موجود در کشور ابراز تاسف کرد و گفت: تمام تخت هایی که خریداری می شود غیر علمی بوده ومتاسفانه تاکنون مسولان مربوطه در جهت شناسایی دستگاه های تنفسی چندان موفق عمل نکرده اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه تخت ها در دو دهه گذشته از کشورهایی که دراین زمینه مطرح نیستند خریداری شده است. از جهت تعداد تخت ها نیز باید بین 10 تا 15 درصد مربوط به تخت های ویژه باشند که در خیلی از بیمارستان ها این مقدار رعایت نشده است. همچنین در مراکزی که بیماران تنفسی وجود دارند این عدد حتی تا 25 درصد هم قابل افزایش است.

فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: ما در جامعه ای زندگی میکنیم که بیماری های تنفسی مانند عفونت های شدید ریوی فراوان هستند و این درحالی است که ما از امکانات تخصصی وبه روزبخشICU بسیار دور هستیم.

دکتر هاشمیان با بیان اینکه در حال حاضر چیزی حدود 3500 تخت ICU و PICU در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه تعداد کمی تخت PICU (تخت اطفال) در کشور وجود دارد که هنوزهم جایگاه اصلی خود را در کشور پیدا نکرده اند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: حدود 85 نفر فوق تخصص ICU در کشور وجود دارد که برای کل کشور کافی نیست وهنوز هم امکاناتی برای افزایش این افراد به صورت کیفی وجود ندارد. 1.5 درصد مرگ ومیرها درICU اتفاق می افتد. علاوه بر وزارت بهداشت، مجلس ودولت نیزباید در این قضیه مداخله جدی نمایند تا مشکلات کمترشود.

وی همچنین اضافه کرد: متاسفانه هیچگونه اسمی از ICU در کتاب کالیفرنیا (کتاب تعرفه ها) برده نشده است وهمچنین وزارت بهداشت در طرح جدیدش هیچگونه تمرکزی بر روی ICU نداشته است که امیدواریم به این موضوع نیزتوجه جدی شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =