۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۸

سید علی اصغر حسینی

 سالانه 73 هزار میلیارد تومان یارانه به حاملهای انرژی در کشور اختصاص می یابد در حالیکه بودجه عمرانی کشور سالانه 20 هزار میلیارد تومان است و همین امر ضرورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را بیش از پیش نشان می دهد . به عبارت دیگر یارانه حاملهای انرژی در کشور سالانه ، بیش از 5/3 برابر بودجه عمرانی کشور است .

با پایان جنگ تحمیلی و شروع برنامه اول توسعه، دولت در کنار اجرای برنامه های بازسازی، به حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه در قالب اختصاص یارانه به کالاهای اساسی و ....پرداخت .در برنامه سوم توسعه ، دولت مکلف شد با انجام مطالعات و بررسیهای کارشناسی، اقدامهای قانونی به منظور هدفمند کردن پرداخت یارانه کالاهای اساسی و حامل انرژی را انجام دهد . در این بین ، هدف از پرداخت یارانه در جوامع مختلف ، حمایت از اقشار کم درآمد و بهبود توزیع درآمد است . اما آنچه در زمینه پرداخت یارانه بطور اعم و یارانه بنزین بطور اخص در کشور مطرح است این است که در وضعیت کنونی، شاخص ها بیانگر آن هستند که با پرداخت یارانه انرژی ، اقشار مرفه و ثروتمند ، به دلیل مصرف بیشتر حامل ها ( خصوصاٌ‌ بنزین ) بهره بیشتری از این یارانه ها می برند که این نشان می دهد اهداف حمایتی دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر تحقق نیافته است .

همچنین پرداخت یارانه های انرژی به صورت قیمت گذاری پایین حامل ها از یکسو باعث افزایش مصرف این کالا ها ، ایجاد فرهنگ غلط مصرف و رواج اسراف این منابع می شود و از دیگر سو، برهم خوردن توازن ها از دیگر آثار و تبعات منفی پرداخت یارانه در وضعیت کنونی، جهت دهی غلط در سرمایه گذاری ها می باشد که این خود معلول تخریب قیمت های نسبی در اقتصاد بوده و حاصل آن ، تولید محصولاتی بدون توجیه اقتصادی و نیازمند به حمایت همیشگی خواهد بود. همچنین یکی دیگر از مهمترین تبعات منفی پرداخت یارانه به حاملهای انرژی، قاچاق سوخت و خروج غیر قانونی فرآورده های نفتی از مرزهای کشور است .

در ادامه و به منظور تبیین و تاکید بر مزایای اصلاح و هدفمند کردن یارانه ها ( خصوصاٌ در بخش انرژی ) و اثرات آن در توسعه اقتصادی کشور ، توجه به بخشهایی از گزارش جامع سازمان جهانی انرژی اهمیت موضوع را بیش از پیش نمایان می کند : " در صورت حذف یارانه های انرژی در ایران مصرف انرژی در این کشور 47 درصد و تولید گاز دی اکسید کربن 49 درصد کاهش و در مقابل بهره وری در بخش اقتصاد به میزان 2/2 درصد تولید ناخالص این کشور افزایش می یابد" .

سازمان بین المللی انرژی در همین گزارش آمارهایی از میانگین پرداخت یارانه برای بنزین در هفت اقتصاد جهان اعلام کرده است که مقایسه این آمار با وضع موجود اقتصاد کشور ، تاسف برانگیز است.

براساس این آمار ، "میانگین پرداخت یارانه بنزین در ایران 14/80 درصد قیمت واقعی آن است ،در چین 9/10 درصد، در روسیه 5/32 درصد ، درهند 2/14 درصد ، دراندونزی 5/27 درصد ، در آفریقای جنوبی 4/6 درصد ، و در ونزوئلا 6/57 درصد است " .براین اساس ،  آژانس بین المللی انرژی ، ارزش امروز رشد اقتصادی از دست رفته در اثر پرداخت یارانه انرژی در 8 کشور چین ، ایران ، روسیه ،‌قزاقستان ،‌هند ، اندونزی ، آفریقای جنونی و ونزوئلا را حدوداً 157 میلیارد دلار برآورد کرده است .بنابراین پرداخت هر گونه یارانه (خصوصاٌ در بخش انرژی) ، هزینه ای است ضد رشد و توسعه اقتصادی و همچنین سیاست ناعادلانه ای است که هیچ عقل سلیمی نباید به دلیل تزریق پول بی هدف و بر خلاف منافع اکثریت جامعه به اقتصاد، از آن دفاع کند .بنابرانی هیچ کارشناس اقتصادی در حال حاضر مخالف اجرای چنین طرحی نیست اما قطعا باید این طرح با دقت نظر بیشتری اجرایی شود.

کارشناس شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام NL ۱۵:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
    0 0
    چرا موقعی که درفروش خودرو یا واردات خودرو این قدر عوارض از فرد مرفه می گیرندو معلوم نیست به جیب کی میرود بحث عدالت مطرح نیست
  • قروه ای IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۷
    0 0
    خوب داری کم کم خودتومعروف میکنی افرین پیش به سوی انتخابات مجلس
  • 123 IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۸
    0 0
    کسی که درامدش بیشتر است مسلمن خرجش هم بیشتر است من در خوشه سه قرار گرفته ام کارم بیرون شهر است مجبورم هرروز تا5/4 بچه بیچاره ام رادر مهد بگذارم شهریه دانشگاهم نیز است پول رفت و آمدم هست ، پول اقساط خانه ای که با بدبختی خریده ایم هست ، ما افراد مرفه جامه البته از نظر شما از صبح تا شب در حال زحمت کشیدن و نگرانی برای کودکانمان هستیم که چه میکنند و .....
  • من IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۱
    0 0
    یه خبر خوش هم به شما دوستان بدم که با اجرای یارانه ها تفاوت در قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو خواهیم دید ! شاید این امر باعث بشه مردم از خریدن خودرو امتنا کنند و بدونن نشستن پشت لگن هایی که میسازن در شخصیت ما نیست , کمی در اجرای پروژه ها شون "خودروهای ملی رو میگم" کمی ابتکار بخرج بدن . . . غیرت داشتن در تمام امور جامعه و شخصی از نشانه های انسانیت هستش .
  • حقوق دان IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۱
    0 0
    اگرما یک قانون سالم در ایران داشتیم مصرف بنزین به زیر 10درصد می رسیدمثلابرای یک نامه اداری ساده 20بارباید به یک اداره مراجعه کردتازه بعدش اعتراض کنی 20بار دیگه می دواننت حالا یارانه بااین وضع اشفته ادارجات سرازدوران چنگیز مغول در می یاره