یک روز همراه با تعزیرات؛ از نان دیروز تا امروز!

ایرنا نوشت:

صبح امروز شنبه به همراه گشت سیار تعزیرات حکومتی استان تهران و چند مامور نیروی انتظامی برای نصب پارچه بر سردر چند نانوایی و میوه فروشی به این واحدهای متخلف رفتیم.

از آنجا که مسیرها متفاوت بود، دو گروه شدیم و یک گروه به سمت خیابان های پیروزی و افسریه و گروهی دیگر به سمت بلوار کشاورز و حکیمیه رفتیم.

ما زودتر از رییس گشت سیار شعبه 36 به اولین نانوایی (لواش) واقع در خیابان پیروزی رسیدیم.

با اینکه با تاکسی رفته بودیم، انگار شست شاطر خبر دار شده و متوجه جریان شده بود؛ شروع به مرتب نمودن داخل نانوایی کرد و اوضاع نانوایی را تاحدودی سرو سامان داد.

از آن طرف وقتی بقیه نیز رسیدند، شاطر با مسوول نانوایی تماس گرفت و او را از جریان مطلع ساخت.

شاطر همچنان که نان می پخت با ابراز گلایه پشت سر هم تکرار می کرد که دیگر نانوایی ها هم تخلفی فراتر از ما دارند اما چون آنها آشنا دارند کسی با آنها کار ندارد.

تخلف این واحد نانوایی کم فروشی و وزن نان کمتر از وزن مقرر اعلام شده بود. مسوول نانوایی این مشکل را برگردن دستگاههایی که چانه را وزن می کنند انداخت و گفت: دستگاهها ما را اذیت می کند و ما وزن نان را کم نمی کنیم.

یکی از بچه محل ها نیز گفت: بعضی ها دزدی می کنند اما مقابل در منزل یا کسب و کار اینگونه آبروریزی نمی کنند.

خانمی درحال عبور از نانوایی بود، همچنان که پارچه در حال نصب روی مغازه را می خواند زیر لب گفت: حقشه.

خانمی دیگر که چند تا نان خریده بود نسبت به نان این نانوایی ابراز رضایت می کرد و از شما چه پنهان من خودم هم وقتی نان را دیدم خیلی تعجب کردم چون واقعا هم از نظر وزن و هم کیفیت عالی بود.

در همین تعجب بودم که عابری با موتور در مقابل نانوایی ایستاد و گفت: تا دیروز نان های این نانوایی باریک بود، اما امروز چقدر پهن شده است.

با مردی که چند نان خرید کرده بود در این رابطه صحبت کردم و او گفت: شاید وزنش کم باشد اما کیفیت نان خوب است.

دوباره صدای شاطر را شنیدم که می گفت: گرانی کار خودشان است، خودشان نان را گران می کنند و بعد به سراغ نانواها می آیند.

وی ادامه داد: قیمت را خودشان به ما اعلام می کنند.

درد دلها با رنگ های مختلف

جالب اینجاست که در این بازدید پای درد دل خیلی ها باز شد؛ خانمی با تاکید براینکه با کم فروشی باید برخورد شود، گفت: کم فروشی و گرانفروشی مختص نانوایی ها نیست، بلکه میوه فروشی ها نیز کم فروشی دارند و حتما باید روی این موارد نظارت داشته باشند.

این خانم با ذکر مثالی ادامه داد: روز گذشته یک کیسه هفت کیلیویی سیب زمینی خریدم وقتی به منزل بردم دیدم حدود دو کیلو فقط خاک بود.

وی همچنین خواستار جلوگیری از ورود سیگار به کشور شد و ادامه داد: مسوولان باید پیگیر باشند و چرا یک نوجوان یازده ساله باید سیگار به دست بگیرد؟

خانمی دیگر نیز با قبض گاز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: 420 هزار تومان برای ما قبض گاز آمد در حالی که آنگونه که باید گاز مصرف نمی کنیم.

جالب تر اینجاست بعد از نصب پارچه و گرفتن امضا از صاحب نانوایی، او گفت: وقتی بروید هفته آینده نان را گرانتر و با وزن کمتر می فروشم!

رییس شعبه 36 تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، تخلف این واحد نانوایی را کم فروشی اعلام کرد و گفت: این واحد نانوایی به دلیل کم فروشی به 643 هزار و 860 تومان جریمه و در مرحله سوم تذکر به نصب پارچه برسر در برای تخلف به مدت دو هفته محکوم شده است.

یه نصفه هم بهت میدم میزون شه

نانوایی دیگری که برای نصب پارچه رفتیم، یک نانوایی سنگک در افسریه بود. سر ظهر بود و همه گرسنه بودیم، بوی نان ما را مدهوش کرده بود و بدجور هوس نان کرده بودیم که عکاس ایرنا یک نان سنگک خرید و میان همه پخش کرد.

مسوول نانوایی به خبرنگاران گفته بود که سه بار تا کنون تذکر گرفته است.

وی ادامه داد: ما مقصر نیستیم ، شاطر نان را وزن می کند و او باید دقت کند.

همین حین فردی برای خرید نان به این نانوایی مراجعه کرده بود و گفت که دو تا نان سنگک می خواهد و شاطر در جواب او گفت: «یه نصفه هم بهت می دم تا میزون شه».

«مصطفی متو» رییس گشت سیار شعبه 36 در مورد تخلف این واحد نانوایی گفت: این واحد نانوایی نیز کم فروشی داشته و تا کنون سه بار تذکر دریافت کرده است.

به گفته وی، براساس قانون تعزیرات، واحدی که برای سومین بار تذکر دریافت کند، به جریمه نقدی و نصب پارچه محکوم می شود.

متو اظهار داشت: براین اساس، این نانوایی به 316 هزار و 800 تومان جریمه نقدی و نصب پارچه به مدت دوهفته محکوم شده است و حکم صادره به تجدید نظر رفت و در آنجا نیز تایید شد.

رییس گشت سیار شعبه 36 از مردم خواست تا درصورت مشاهده هر نوع کم فروشی، گران فروشی، احتکار و غیره موارد را با شماره پیامک 30009562 اطلاع رسانی کنند که سازمان تعزیرات با آنها قاطعانه برخورد خواهد کرد.

مواد 57 و 58 قانون نظام صنفی کشور

براساس این گزارش، ماده ۵۷ و ۵۸ قانون نظام صنفی کشور به شرح زیر است:

ماده ۵۷ - گران فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی ربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد.

جریمه گران فروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:

متخـلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گرانفروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می شود.

در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گرانفروشی جریمه و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می شود.

در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ گرانفروشی جریمه و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می شود.

در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به 10 برابر مبلغ گرانفروشی جریمه و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می شود. همچنین به مدت شش ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می شود.

ماده ۵۸ - کم فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کمتر از میزان یا معیار مقرر شده.

جریمه کم فروشی با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:

متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم فروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم فروشی جریمه می شود.

در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ کم فروشی جریمه و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می شود.

در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ کم فروشی جریمه و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می شود.

در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به 10 برابر مبلغ کم فروشی جریمه و به مدت دو ماه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی نصب می شود. همچنین به مدت شش ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می شود.

تبصره ـ عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت(گارانتی) توسط متعهد در حکم کم فروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام خدمت مربوط، به جریمه های موضوع این ماده نیز محکوم می شود. مبنای محاسبه ارزش خدمات پس از فروش، قیمت کارشناسی خدمات مورد نظر است که توسط کارشناسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین می شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =