نکاتی ساده برای خانه تکانی عید، بدون کمر دردهای بعدی!

قدس‌آنلاین نوشت:

با نزدیک شدن به سال نو اکثر خانواده های ایرانی سنت دیرینه خانه تکانی را آغاز می کنند، بازار شستن فرش وموکت و پرده ها تا جابه جایی لوازم منزل و تغییر دکوراسیون و شست وشو های مختلف گرم می شود اما آنچه در این هیاهوی نظافت و پاکیزگی ممکن است مورد غفلت و فراموشی قرار بگیرد توجه به سلامتی در کنار آراستگی و نظافت و خانه تکانی است. یکی از مهمترین و شایعترین آسیب های حین یا پس از خانه تکانی دردهای عضلانی،کمر درد و گردن درد و ...است.

دکتر کامبیز خاموشیان متخصص طب فیزیکی با اشاره به اهمیت تقسیم کار زمانی در موضوع خانه تکانی آن را یکی از پیش شرطهای به خطر نیفتادن سلامتی عنوان کرده و به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: تقسیم کار به لحاظ زمانی در سلامتی تاثیر بسزایی دارد به طور متوسط در امر خانه تکانی می توان چهل و پنج دقیقه به امور منزل رسیدگی کرد و نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه استراحت نمود و مجددا چهل و پنج دقیقه فعالیت بعدی را آغاز نمود همچنین افراد فقط مجاز به انجام فعالیت در طی یک نیم روز هستند یعنی اگر قرار است سه تا اتاق نظافت شود در سه نیم روز می بایست به نظافت اتاق ها پرداخته شود. مسلما اگر همه کارها در یک روز انجام شود فشار و آسیب های جدی سلامت فرد را تهدید خواهد کرد.

وی در ادامه کمک گرفتن از اعضای خانه را شرط عدم به خطر افتادن سلامتی در ایام خانه تکانی عنوان کرده می گوید: ممکن است بسیاری از کارها ساده باشد و افراد فکر کنند تک نفره می توانند از پس آن برآیند اما در هنگام خانه تکانی که حجم امور منزل بیشتر است برای انجام همه کارها افراد نیازمند انرژی بیشتری هستند بنابراین اگر اعضای خانواده در امر نظافت مشارکت داشته باشند انرژیشان کمتر تحلیل می رود و بافتهای بدنشان کمتر دچار آسیب می شود. لازم به ذکر است آسیب هایی که در فعالیت های روزمره به بدن وارد می شود به دو دسته تقسیم می شود یک دسته فعالیت هایی که به بدن آسیب می زند انجام فعالیتهای سنگین و برداشتن و جابه جا کردن اشیای سنگین منزل است که در راستای تغییرات دکوراسیون منزل آسیب های جدی را به کمر و گردن و مفاصل وارد می کند. آسیب دیگری که به صورت بی سر و صدا اتفاق می افتد و ممکن است در اذهان عمومی به عنوان آسیب چندان مورد توجه قرار نگیرد آسیب هایی از نوع دستمال کشیدن های مکرر میزها و یا پاک کردن شیشه های منزل است هنگامی که کار سبکی به دفعات انجام شود بیشترین آسیب ها را به جای می گذارد بنابراین در خانه تکانی می بایست به دو نکته فوق یعنی جابه جایی و تکرار کارهای سبک توجه نمود.

دکتر خاموشیان جابه جایی فرش،پتو،موکت و...را بعد از شسته شدن یکی از موارد آسیب رسان به دیسک کمر و گردن دانسته و خاطر نشان می شود: با توجه به اینکه زیر اندازها بر حسب جنسشان در هنگام شستن دو تا پنج برابر سنگین تر می شوند بنابراین برداشتن موارد یاد شده باید توسط چند نفر صورت بگیرد و توصیه اصلی پزشکان به خانواده ها عدم شستشوی فرش، موکت و...در منزل است. همچنین یکی از آسیبهای معمول کارهای سنگین دیسک کمر و دیسک گردن است همچنین آرتروز کمر درد زانو و دردهای تاندومی اندامهای فوقانی منجر یا تنگی کانال عصب مچ دست از عوارض عدم توجه به سلامتی در خانه تکانی های شب عید است.

وی با اشاره به آسیب هایی که در خم و راست شدن های طولانی اتفاق می افتد گفت: خم و راست شدن های مکرر درد کمر و آرتروزهای طولانی را تشدید کند و در افراد سالم تر و جوان تر اسپاسم و درد عضلات ستون فقرات را به دنبال دارد، همچنین خم شدن کامل از کمر به هیچ وجه توصیه نمی شود بلکه می بایست از زانو خم شده و برای برداشتن اجسام از عضلات اندام فوقانی هم استفاده شود. اگر می خواهند جسم پنجاه کیلویی را بردارند ازعضلات فوقانی و تحتانی اندامها استفاده شود تا وزن جسم سنگین بین عضلات ساق پا، کمر، ران، ساعد دست و شانه و بازو تقسیم شود و فشار خاصی را بر کمر یا یک عضله وارد نکند اگر برای برداتشن جسم سنگین یک جا از کمر خم شویم و بخواهیم آن جسم پنجاه کیلویی را برداریم دقیقا به طور مستقیم پنجاه کیلو فشار را به کمر وارد کرده ایم و خطر آسیب به مراتب بیشتر خواهد شد.

دکتر خاموشیان متخصص طب فیزیکی فرمول ساده ای را به افرادی که از مشکلات دیسک یا سیاتیک رنج می برند توصیه می کند: با توجه به فرمول ساده ای می توان از فشار آسیب ها کم کرد افرادی که به مشکلات دیسک و سیاتیک مبتلا هستند باید در طی خانه تکانی متوجه شوند با چه میزان کار و زمانی دچار مشکل می شوند بنابراین سعی کنند سه چهارم زمانی که دردشان شروع می شود کار کنند. یعنی اگر با یک ساعت خانه تکانی کمر درد می گیرند سه چهارم آن زمان یعنی یک ربع کار کرده نیم ساعت استراحت و مجددا یک ربع کار کنند تا آسیب جدی نبینند. همچنین اگردچار خستگی زود رس شوند و فرد احساس کند که توانایی ادامه خانه تکانی را ندارد همانجا باید کارش را به پایان برساند این مسئله حتی برای افراد سالم هم توصیه می شود.اگر کمر درد به صورت حاد شروع شده باشد و فرد در ناحیه کمر فقط احساس درد کند و درد به پا و باسن فشار وارد نکند معمولا کمر درد خوش خیمی است که با یک روز استراحت و ماساژ زیر آب گرم درد تسکین می یابد .اگر کمر درد با انتشار درد به اندام تحتانی و باسن همراه باشد قطعا می بایست به اورژانس و پزشک مراجعه شود.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =