وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی نبض به مشکلات اجزای طرح تحول نظان سلامت اشاره کرد و گفت که باید دولت در تامین نیروی انسانی این طرح تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان دربرنامه نبض به بررسی نتایج طرح تحول سلامت دریک سال اخیر، دستاوردها وچالش های آن پرداخت.

او با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت شش ماه مطالعه شد و یک سال هم یک مجموعه برای اجرای آن تلاش کردند گفت: در گام اول دارو و درمان هدف بود چون یک بحران دارویی در 300 قلم دارو داشتیم که الان خوشبختانه به 27 قلم کاهش یافت و الان حمایتهای بیمه ای از بیماران خاص می شود.

او ادامه داد: هدف دوم کاهش پرداخت از جیب مردم بود که خوشبختانه الان پرداخت مردم از 37 درصد به 6 درصد کاهش یافت و هم‌اکنون سهم بیماران بستری مقیم شهرها به 6 درصد کل هزینه‌ها و بیماران روستایی به 3 درصد رسیده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همچنین قرار شد از این به بعد، بیمار بستری در بیمارستان دولتی برای تهیه دارو، تجهیزات پزشکی یا استفاده از خدمات پاراکلینیکی مثل آزمایش و عکسبرداری پزشکی به خارج از بیمارستان فرستاده نشود و همه نیازهای درمانی بیماران بستری در همان بیمارستان دولتی برطرف شود.

او گفت: برنامه بعدی که در گام اول اجرا شد، رایگان شدن هزینه‌های زایمان طبیعی ، احداث پایگاه‌های اورژانس هوایی، ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها (بهبود تجهیزات و بنای بیمارستان) هم انجام دادیم.

هاشمی گام دوم در این طرح را توزیع عادلانه پزشکان عنوان کرد و گفت: برای ماندن پزشکان در مناطق محرم پرداختها را اصلاح کردیم و سعی در بومی گزینی داریم.

بخش بهداشت

او با اشاره به اینکه در بخش بهداشت چون اعتبارات دیر و از آبان پردات شد گفت: بنابراین فعالیتها با تاخیر شروع شد و اما امسال نتیجه بهتری به دست می آوریم.  سال قبل 2 هزار خانه بهداشت تجهیز شدند و حدود هزار خانه بهداشت هم به بهره برداری رسید که در حاشیه شهر ها این مراکز فعال هستند.

هاشمی گفت: خوشبختانه اکنون در تولید و اکسن فلج اطفال به نقظه خوبی رسیدیم و اکنون امکان تولید واکسن پنج گانه را در کشور داریم.

او با بیان اینکه درمان یک چاه عمیق است که هیچگاه پر نمی شود، گفت: اما ما آن را محور برنامه ها قرار دادیم و افتخار می کنم چون مردم به شدت تحت فشار بودند که به خاطر کج رفتاری گذشته است چون اگر در گذشته به بهداشت توجه شده بود الان مشکل درمان نداشتیم.

وزیر بهداشت گفت: اکنون تفاوت و تبعیض در دریافت بخش درمان و بهداشت است و امیدوارم این مشکل حل شود.

پزشک خانواده

او ادامه داد: حدود 1700 پزشک عمومی اکنون در شهرها مستقر شدند و کمتر شهری زیر 20 هزار نفر داریم که پزشک عمومی نداشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پزشک خانواده در فارس و مازندران در حال اجرا شدن است گفت: طرح پزشک خانواده در اصل طرح خوبی است اما به‌خاطر اجرای بسیار بد و تعجیل در اجرا، موفق نبوده است.

او گفت: برای اجرای این طرح ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم اعتماد پیدا کنند و زیرساخت‌ها هم به وجود بیاید.

هاشمی با بیان اینکه باید پزشکان مورد استفاده در این طرح دارای تخصص لازم باشند گفت: در این طرح ما اسم پزشک عمومی را پزشک خانواده گذاشتیم بعد هم آنها را جای بهورز. تنها به هزینه‌های کشور اضافه شده و مشکل دیگری با اجرای آن حل نشد. همچنین برای مردم، پزشکان و بیمه‌ها دردسر ایجاد شد.

او تاکید کرد: برای پزشک خانواده یا همان نظام ارجاع 10 تا 15 سال زمان نیاز داریم و کل نظام باید هماهنگ باشند.

تعرفه گذاری

او اجرای گام سوم که تعرفه گذاری است را سخت دانست و گفت: در تعرفه گذاری تجدید نظر کردیم اما متقاعد کردن دولت مهم بود چون بی عدالتی بین رشته ای در این زمینه وجود دارد و یک مطالبه ای هم 25 سال بود که معطل بود که با همکاری سازمان نظام پزشکی و بیمه ها انجام شد.

او ادامه داد: 540 میلیارد تومان برای بیمه سلامت اختصاص دادیم که 98 درصد مردم الان بیمه هستند.

هاشمی با بیان اینکه بیمه ها سقف پرداخت را باید با افزایش تعرفه ها بالا ببرند ادامه داد: سال قبل جلساتی بود اما به نتیجه نرسیدیم البته وزیر اقتصاد وبیمه مرکزی تلاش کردند اما نتیجه نداد.

او گفت: بالاخره بخش خصوصی و دولتی فروشنده و بیمه خریدار است پس هر زمان که خواستند نباید پول بیمارستانها را بدهند، برای همین قرار شد بیمه خصوصی ظرف دو ماه تصفیه کند یا در غیر اینصورت جریمه بیش از سود بانکها بدهند.

هاشمی گفت: برخی بیمه ها خوب هستند و عمل کردند اما امیدوارم این قرار توسط سندیکا پذیرفته شود در غیراینصورت مردم مشکل پیدا می کنند.

آموزش پزشکی

وزیر بهداشت تحول در آموزش پزشکی را گام چهارم این طرح دانست و گفت: در سال 94 تغییرات جدی در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی داریم.

او ادامه داد: امسال بعد از 36 سال در آموزش پزشکی تغیرات ایجاد می شود و آموزش پرشک خانواده هم مشخص می شود.

هاشمی در مورد انتقادهایی که به این طرح می شود گفت: باید بین اینکه زیرساختها را آماده کنیم یا این خدمات را به مردم بدهیم انتخاب می کردیم اما چون می خواستیم به مردم بگوییم که ما به جای شما پول می دهیم این کارها را انجام دادیم.

وزیر بهداشت گفت: انجام این فعالیتها تنها منابع مالی و نظارت می خواست نه زیرساخت و 3 هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم.

تامین نیروی انسانی

او با بیان اینکه در اجرای طرح تحول سلامت نیاز به نیروی انسانی بود ادامه داد: اما 95 هزار نیرو قردادی هستند و ردیف حقوق دولتی ندارند که بیمارستان هزینه حقوق آنها را می دهد والان کارشان زیاد شده که باید جبران شود.

هاشمی گفت: در حال حاضر نگاه دولت و مجلس این است که مجوزی برای استخدام نیست اما از اعتبارات طرح تحول، مجوز حضور 16 هزار پرستار را در نظر گرفتیم اما دانشگاهها به خاطر عملکرد ضعیف گذشته استقبال نکردند.

او گفت: امسال یک شرکتی را ایجاد کردیم که طرف قرارداد با دانشگاه باشد و این اعتماد بیشتری ایجاد می کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما در مقایسه با کشورهای منطقه نیروی پرستاری کم داریم و در بخشس روان پزشکی و ویژه کمتر است. الان برخی بیمارستانها در برابر هر 10 تخت آی سیو یک پرستار شب دارند.

او ادامه داد: سازمان مدیریت باید در استخدام بازنگری کند و این بخش مهم طرح تحول است.  اکنون برای بیمارستانهای جدید اکنون مجوز 7 هزار استخدام داده شده است.

کمبود بیمارستان

او با اشاره به اینکه شهرستانهای تهران هم کمبود بیمارستان دارند گفت: شهر قدس 450 هزار نفر یک تخت بیمارستان نیست، درپرند و قرچک و پیشوا هم همینطور و اگر هم هست خیلی کم است در رباط کریم 750 هزار نفر داریم و در تلاش می کنیم که بیمارستان جدید افتتاح شود.

هاشمی ادامه داد: دولت حداکثر هر سال 2 هزار تخت اضافه می کند و این کم است من می توانم ادعا کنم که نیروی تخصصی و تجهیزات هم برای بیمارستانهای تهران نبوده و به شهرستانها رفته است.

او اشاره کرد : دلیل آمدن مردم به بیمارستان شهرهای بزرگ این است که واقعا در شهرهای کوچک امکانات نیست حتی متخصص هم فرستادیم اما تجهیزات ندارند و امیدوارم در 6 ماهه اول سال این مشکل حل شود، چون موضوع تمرگز زدایی را در نظرم داریم.

بهداشت دهان و دندان

وزیر بهداشت ادامه داد: در بخش دهان و دندان یک شورای سیاست گذاری برای اولین بار ایجاد کردیم و جلسات در حال برگزاری است.

او گفت: تصور می کنم بیشتر تصمیمها در بخش پیشگیری است و قبل از آنکه بودجه تامین شود ما کار را شروع کردیم .  در دوره ابتدایی مدارس در ظرف 18 ماه آینده خدمات درمان انجام می شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    1 0
    با سه هزار میلیارد بابک زنجانی میشد تمام درمان کشور را عالی کرد ولی چی شد
  • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    درمان یک چاه عمیق است که هیچگاه پر نمی شود این حرف را احمدی نژاد هم زد و شما جناب وزیر بهش حمله کردید.
  • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    1 0
    وزير عزيز متاسفانه راهكار مناسبي را پي نگرفته. آموزش پزشكي از اساس ايراد دارد و ايراد درمان هم ناشي از آن است. ادعام علوم پزشكي در وزارت علوم و خارج شدن آموزش از چنبره مافيايي موجود و توجه به مفاهيم ميان رشته اي و توجه به مفاهيم اجتماعي و معنوي در آموزش پزشكي كه به هيچ عنوان در حوزه توجه مسولين فعلي نمي تواند باشد درمان وا نجات مي دهد. شايد. انشاالله.
  • saam A1 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    میشه خبرانلاین پیگیر این تغییرات در اموزش پزشکی باشه که بلاخره کی قراره تصویب بشه؟ خیلی از دانشجوهای پزشکی سال اخر براساس قوانین سال های گذشته سال دیگه اردیبهشت حق شرکت در ازمون دستیاری داشتند اما یکی از تغییرات احتمالی در این طرح های جدید اموزشی وزارت بهداشت اجباری شدن حداقل ۹ ماه طرحه، خوشحال میشی زودتر تکلیف این تغییرات احتمالی مشخص بشه
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    مشکل آموزش پروش و تربیت این دکترهاست که سواد و وجدان را ول کردند فقط دنبال پولند مثل بقیه مشاغل
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 0
    این چاه را که کنده است. ار قدیم گفته اند "چاه کن، ته چاه می ماند".