مدیر امور پایگاه‌های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان با رد خبر تسطیح تپه باستانی چغامیش تاکید کرد: محوطه باستانی چغامیش کاملا تحت حفاظت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی است و تسطیح این محوطه تاریخی یک خبرسازی ناشیانه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سيدمحسن حسيني كه با حضور در تپه باستاني چغاميش سخن مي‌گفت، ادامه داد: به همراه رييس اداره ميراث فرهنگي دزفول و مدير پايگاه ميراث فرهنگي جندي‌شاپور و جمعي از كارشناسان چندين محوطه را بررسي كرديم از جمله محوطه چغابنوت و چغاپهن و هم‌اكنون هم كه در چغاميش با شما سخن مي‌گويم، هيچ‌گونه تخريب يا تعرضي به محوطه‌هاي تاريخي صورت نگرفته و اين مساله با چشم قابل رويت است.

او با اشاره به اين كه خبرسازي‌هاي اخير درباره تسطيح و تخريب تپه باستاني چغاميش پس از بازگرداندن 108 شيئ تاريخي اين تپه از موسسه شرق‌شناسي شيكاگو، بسيار جاي تامل دارد، تاكيد كرد: اهميت اين موضوع از آن جهت است كه اخيرا 108 شيئ تاريخي چغاميش پس از 49 سال و با تلاش بسيار به ايران بازگردانده شده، و درست در روزهاي پس از اين اقدام، درباره تسطيح و تخريب چغاميش كه خاستگاه آن اشيا است، خبرسازي مي‌شود و باعث تضعيف وجهه ايران در نگهداري از ميراث تاريخي مي‌شود.

حسيني ادامه داد: من به عنوان مدير امور پایگاه‌های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان خبرسازي اخير را تكذيب مي‌كنم.

او با بيان اين كه وجب به وجب خاك خوزستان آثار تاريخي از دوران پيش از تاريخ، دوران تاريخي، دوران اسلامي و آثار دفاع مقدس يافت مي‌شود، تاكيد كرد: در مزارع كشاورزي آثار سفالي وجود دارد، اما اين دليل نمي‌شود كه هرجا سفال باشد تپه تاريخي هم باشد و آن تپه هم چغاميش باشد!

اين کارشناس ارشد ایران باستان ادامه داد: از نظر باستان‌شناسی محوطه‌های تاریخی و باستانی دارای پراکنش سفال هستند و پیدا شدن هرگونه سفال در این مناطق طبیعی است، اما لزوما تمامی سفال‌های یافت‌شده ارزش تاریخی و فرهنگی ندارند و لزوما به این دلیل که منطقه دارای اهمیت تاریخی است، هر آنچه سفال در این منطقه یافت می‌شود تاریخی نیست.

حسيني در ادامه تاكيد كرد: درباره تپه فضيلي هم كه در خبرسازي برخي سايت‌ها به نام غفيلي درج شده، تپه‌اي با ارتفاع كمتر از نيم متر است. متاسفانه کشاورزی که این تپه در زمین وی قرار گرفته بدون استعلام از میراث فرهنگی شهرستان و استان تسطيح اين تپه را آغاز كرده بود كه میراث فرهنگی دزفول به محض اطلاع از این موضوع از ادامه کار این کشاورز جلوگیری کرده است.

او گفت: پس از جلوگيري از کار او کارشناسان میراث فرهنگی به محل اعزام شده و از محل تپه بازدید کردند، و پس از بررسی، اين تپه را فاقد ارزش فرهنگی تاریخی اعلام کردند. اما میراث فرهنگی به دلیل اقدام خودسرانه و عدم استعلام از میراث فرهنگی، کار کشاورز را متوقف كرده و موضوع را از لحاظ قانونی پیگیری می‌کند.

مدير امور پایگاه‌های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به ضوابط موجود در محوطه‌هاي باستاني تاكيد كرد: در عرصه محوطه‌هاي باستاني هر گونه تصرف از قبيل ساخت‌وساز و كشاورزي به طور كامل ممنوع است. اما در اطراف محوطه‌ها قرن‌هاست كه كشاورزي مي‌شود و امروزه اين كشاورزي در چارچوب ضوابط قار دارد. اطراف محوطه‌هاي باستاني باغ نداريم، نهرهاي جديد و بتني نداريم. نهرهاي قديمي وجود دارد كه مرز محوطه را مشخص مي‌كند و با آثار فاصله دارد. همچنين از ورود ماشين‌هاي سنگين كشاورزي جلوگيري مي‌كند.

حسيني ادامه داد: در اين مناطق كشاورزي بيشتر به صورت گندم يا ذرت است كه عمق شخم آنها در محدوده مجاز و كمتر از 40 سانتي‌متر است و و با همين روال هم قرن‌هاست كه اينجا كشاورزي شده و خللي در حيات 7000 ساله چغاميش ايجاد نكرده است. اكنون هم هيچ‌گونه مجوزي براي ايجاد تاسيسات، كانال‌هاي آب جديد بتني، زير سطحي و از اين قبيل وجود ندارد. كانال‌ها همه سنتي است و با بيل دستي لايروبي مي‌شوند و هيچ‌گونه تخريبي به وجود نمي‌آورد.

مدير امور پایگاه‌های پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در ادامه با بيان اين كه كشاورزان يكي از بازوهاي حفاظت از آثار تاريخي هستند، گفت: كشاورزان و دامداران با شناختي كه نسبت به ارزش محوطه‌هاي تاريخي پيدا كرده‌اند و فرهنگ‌سازي خوبي كه هر سال هم بهتر مي‌شود، خود منابع خبري ميراث فرهنگي هستند كه موارد مشكوك تعرض‌ها و مداخلات را گزارش مي‌دهند.

محسني ادامه داد: خوشبختانه مسوولان ادارات تابعه ميراث فرهنگي روابط خوبي با دهياران با شوراهاي روستا، با نيروهاي انتظامي، بسيج و عموم مردم دارند. كشاورزان اطراف محوطه‌هاي تاريخي هم در نشست‌هاي گوناگوني سال‌هاست كه درباره اين محوطه‌ها توجيه مي‌شوند و ادامه دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =