۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳

روزهای گذشته که خبر عدم اجازه ورود بانوان به ورزشگاه ها و مسابقات پیش رو والیبال در ایران مطرح شد رسانه های خارجی به مصاحبه های پیرامون این موضوع توسط مسوولان در داخل کشور پرداختند.

در بین بررسی مصاحبه های مطرح شده در تلویزیون های خارجی یک موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت. عدم حضور بانوان به دلیل فحاشی و بی ادبی مردان در ورزشگاه ها!

بار نخست که این موضوع را شنیدم فارغ از اینکه این مطلب را کدام مسوول گفته است یا به وی نسبت داده اند، چند سوال اساسی ذهنم را تا زمان نگارش مطلب، مشغول به خود کرد.

سوال اول اینکه اگر بانوان ایرانی به دلیل فحاشی در ورزشگاه ها منع می شوند، چطور به ایشان اجازه داده می شود در کشوری که هر دقیقه یک نزاع در خیابان های آن رخ می دهد (به گزارش پزشکی قانونی) خارج از منزل در حال تردد باشند؟ آیا در نزاع های خیابانی دوستان بدون فحاشی تنها دعوا می کنند؟

سوال دوم اینکه آیا مردان ورزش دوست ایران که به ورزشگاه ها می روند همگی به این اندازه بی ادب هستند؟  

سوال سوم اینکه آیا برای ریشه یابی این توهین ها و مشکلات و مساعد کردن فضای ورزشگاه های کشور اقدامی به انجام رسیده است؟ البته از اقدام منظورم کارگروه و جلسات هم اندیشی که تنها برای صرف میوه و شیرینی و ناهار و بیانیه مشترک در انتهای آن به امضا می رسد، نیست.

آیا طرح این موضوع برای عدم ورود بانوان به ورزشگاه ها بغیر از اینکه بهانه باشد بحث دیگری را همراه دارد؟

موضوع نگارش مطلب ربطی به چگونگی این تصمیم ندارد که آیا بانوان وارد ورزشگاه ها شوند یا خیر، مطلب فوق تنها این است که چرا بجای بیان دلایل واقعی، بهانه هایی مطرح می شود که منجر به توهین به بخش دیگری از جامعه شود؟

اگر مسوولان فرهنگی و ورزشی در کشور توانایی اداره سالن با حضور 12000 نفر(سالن برگزاری مسابقات والیبال) بدون فحاشی را ندارند چه انتظاری داریم که مشکلات بزرگ فرهنگی دیگر در کشورمان به سروسامان برسد؟

آیا مسوولان به این نتیجه رسیده اند که ورزشگاه ها محیطی مخرب و فضایی آلوده دارند؟

اگر جواب سوال آخر مثبت باشد که به طبع این محیط برای جوانان ایران زمین نیز مناسب حضور نخواهد بود و اگر باز هم این جواب مثبت است چرا تا به امروز اقدامی برای فرهنگسازی به انجام نرسیده است؟ اگر جواب منفی است چرا این موضوع را ملعبه دست رسانه های خارجی می کنیم که مردان ایرانی که وارد ورزشگاه می شوند بی ادب هستند؟ تا کی با عنوان تماشاگر نما می خواهیم با افکار مردم و مخاطبان اخبار بازی کنیم؟

نیمی از مطلب نگارش شده سوالاتی است که بعنوان جوان ایرانی که از آخرین حضورش در ورزشگاه نزدیک به 8 سال می گذرد ذهن را مشغول به خود کرده است امید است تنها جواب یکی از سوالات فوق را مسوولان محترم ارائه نمایند.

موضوع آخر، بانوان محترم ایران اگر شما به ورزشگاه ها نمی آیید دلیلش مردان ورزش دوست این کشور هستند که بی ادب هستند نه موضوع دیگر!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یه خانم A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    27 4
    خواهش میکنم. تقصیر از ماست که خواستیم بیایم ورزشگاه و شما رو از "حق مسلم ِ فحاشی" محروم کنیم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    4 20
    اگر این استدلال درست باشه، باید بگیم تجاوز جنسی هم تقصیر قربانیان هست نه تقصیر متجاوزان. و الی آخر...
  • پوریا IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    23 2
    از بس گفتن همه باورشون شده. شما یه بار به زنانی که دوست دارن بازی ها رو ببینن اجازه ورود بدین تا ببینین آسمون زمین نمیاد. هیچکی هم کشته نمیشه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    14 1
    جمعه رفته بودم کوه. بخاطر گل کردن آب بالا دست رودخانه, آقایی از پایین دست چنان فحشهایی میداد که به عمرم نشنیده بودم. حالا دعواهای خیابانی به هر بهانه بماند. خوبه که مسولین اعلام کنند خانمها اصلا از منزل به فرض اینکه توی خانه فحش نشنوند بیرون نیایند تا همه ش مشکلات مملکت حل بشه.
  • ع.ج IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    27 1
    آقا مشکل بی ادبی مردها در ورزشگاه نیست.شاید تمام والیبال دوستان قدیمی بدانند که تقریبا همه مسابقات والیبال ملی و نه باشگاهی در سالهای قبل که هنوز والیبال مثل امروز مطرح نشده بود با حضور بانوان و اقایان البته به صورت جدا از هم در سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی برگزار میشد و نه کسی فحاشی میکرد و نه ناسزا میگفت چرا که اصولا تماشاگران واقعی والیبال غالبا از اقشار لمپن جامعه نبوده و در کمتر مسابقه ملی والیبالی فحاشی به گوش میرسد و این به وضوح بر روی سکو ها مشهود است.بحث امروز حضور بانوان در مسابقات والیبال کاملا سیاسی است.این موضوع ابزاری است در دست عده ای تا منویات سیاسی خود را به اسم اسلام به دست آورن.وگرنه در همین سالن 12000نفری هم تا قبل از این بحثها بانوان حضور داشتند.آیا اتفاق خاصی افتاد؟؟
  • خالو A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    16 1
    گل گفتی مشکل جای دیگرست این بهانه
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    6 10
    مطمئنید به این خاطره؟ اگر به این دلیل باشه که حکم شرعی لازم ندارد. مطمئنید نمی خواین یه جوری خودتان را به کوچه علی چپ بزنید؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    13 0
    حالا مگر زنان ايران فقط مشكل ورود به ورزشگاهاه رادارند در تاكسي خيابان مغازه ها براي دوچرخه سواري و.....و... چه انديشيده اند؟ چه قانوني و جود دارد يا وضع شده و در صورت وجود مشكل چه راهكاري براي حل آن موجود است؟
  • بابک A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    13 1
    خداییش درست می گی ، تاکی می خوان بندازن گردن پسرهایی که می رن ورزشگاه، من خودم هر بازی را رفتم شاید فش هم باشه اما قطعا اگر من هم به دلیل هر اتفاق حرفی می زدم حالا مراعات می کنم. کاشکی یکی بود به سوالاتت جواب می داد خداییش زیبا بود ممنون اخوی
  • بی نام FI ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    20 3
    خیلی جالبه، چون آقایون بی ادب هستن نباید خانم ها برن ورزشگاه. خوب خود کسی که بی ادبی کرده نره. این مسخره ترین منطقیه که دوستان مسئول دارند. گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری
  • زهرا سادات A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    11 4
    من به عنوان يك خانم از شما ممنونم اميدوارم كه حضرت رسول هميشه حافظ شما باشه مطلبتون زيبا بود
  • zha.slm A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    1 1
    هر وقت کسی نتونه مشکلی رو حل کنه مسایل حاشیه ای رو پر رنگ میکنه که از جواب دادن طفره بره اگه مسولین ورزش کشور توانایی حل مشکلو داشتن دلیل منع حضور بانوان رو به فحاشی آقایون نسبت نمیدادن. هر چند اگر فحاشی هم وجود داره تو باشگاه ،نمونه اش تو جامعه هم هر روز دیده میشه و چاره ش تو جامعه نبودن بانوان نیست. نمیدونم چرا همیشه جوری برخورد میشه که مقصر هر آسیب اجتماعی اغلب قشر مردان عنوان میشه در حالی که همین فحاشی فقط مختص قشر اندکی از اقایون ممکنه باشه و متاسفانه خیلی جاها مرد و زن هم نداره . مشکل فرهنگی باید از اساس حل شه. مطلب خوبی بود . موفق باشید