ملیحه صدر دختر امام موسی صدر ایده پرداز و طراح پروژه ای در لبنان به نام «باهم باشیم» است، که تجربه همزیستی ادیان را به نمایش می گذارد. در این پروژه هرساله دانش آموزان لبنانی از مذاهب و ادیان مختلف پنج روز را کنار هم می گذرانند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه امام موسی صدر، ملیحه صدر دختر امام موسی صدر ایده پرداز و طراح پروژه ای در لبنان به نام «باهم باشیم» است، که تجربه همزیستی ادیان را به نمایش می گذارد. در این پروژه هرساله دانش آموزان لبنانی از مذاهب و ادیان مختلف پنج روز را کنار هم می گذرانند.

ملیحه صدر درباره این طرح گفت: این طرح ده سال پیش جمعی از مادران ادیان مختلف شکل گرفت که بر گفتگوی ادیان و همزیستی ادیان گوناگون تاکید داشتند. این جمع از حدود پنج سال پیش دست به یک تجربه عملی در این زمینه زد که آن تاسیس یک اردوی تابستانی برای حدود شصت دانش آموزان 12و 13 ساله از ادیان مختلف بود.

وی افزود: در این تجربه همزیستی هر ساله از هر مدرسه دو دختر و دو پسر که جمعا حدود شصت نفر می شوند؛ گردهم می آیند و پنج روز را کنار هم می گذرانند. در این پنج روز دختران و پسران از ادیان و مذاهب مختلف دروزی، سنی، شیعه،مسیحی ارتدوکس، مسیحی کاتولیک و... به غیر از هنگام خواب را در کنار هم سپری می کنند.

دخترامام موسی صدر اضافه کرد: در این پنج روز چهار کارگاه برگزار می شود. کارگاه اول با موضوع «ارتباط» برگزار می شود. در این کارگاه دانش آموزان یاد می گیرند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ شاید باورتان نشود، اما در لبنان تا این سن بچه ها ممکن است که دانش آموزان را از مذاهب و ادیان مختلف تاکنون ندیده باشند. چرا که بیشتر به مدارس مخصوص به دین یا مذهب خود می روند و یا در محله ای زندگی می کنند که از همان دین یا مذهب هستند.

کارگاه دوم «از من چه می دانی» نام دارد، که با موضوع «پیش داوری» برگزار می شود. در این کارگاه بچه ها یاد می گیرند که بر روی باورهای غلط و کلیشه از یکدیگر خط بطلان بکشند. به طور مثال در مورد شیعیان لبنان باورهای غلطی وجود دارد که گفته می شود؛ آنها روی سرشان شاخ دارند؛ در این کارگاه سعی می شود، دانش آموزان تصاویر اشتباه از یکدیگر را کنار بگذارند و واقعیت ها را درباره یکدیگر ببینند.

کارگاه سوم با عنوان «احساسات من احساسات تو» برگزار می شود که موضوع آن هوش هیجانی است. در این پروژه دانش آموزان کنترل احساسات و عواطف خود را فرا می گیرند.

کارگاه چهارم با عنوان «مشکل را چه طوری حل کنیم» برگزار می شود. در این کارگاه با دانش آموزان بر پایه گفت و گفت یاد می گیرند که چگونه با هم کنار بیایند و چگونه اختلافات مذهبی و دینی خود را با یکدیگر حل کنند.

هرساله سه روحانی از این مسیحی، دروزی و مسلمان به کارگاه می آیند و به سوالات دانش آموزان پاسخ می دهند.

دختر امام موسی صدر افزود: در این پنج روز همه وسایل ارتباط جمعی و ارتباط با خانواده مانند تلفن همراه، تبلت و اینترنت قطع است و همراه دانش آموزان یک مربی می آید که خانواده ها از هرجهت مطمئن باشند.

همراه این کارگاه ها برنامه های مختلف ورزشی، تفریحی، سرگرمی و بازی انجام می شود تا دانش آموزان تجربه فعالیت های عملی را فرا گیرند.

طراح پروژه «با هم باشیم» در پایان گفت: استقبال از این پروژه در طی پنج سال اخیر آنقدر چشمگیر بوده که بسیاری دوست دارند دوباره این اردوی تابستانی را تجربه کنند. هدف ما از این پروژه ایجاد تجربیات مشترک همزیستی است. ما اعتقادی به کار امری و دستوری نداریم و سعی می کنیم از طریق گفتگوی بین ادیان و ایجاد همزیستی بین دانش آموزان و کودکان زمینه تجربیات مشترک را فراهم کنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازیار IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    5 1
    افرین والا ما که تو ایران فقط از بازی های سیاسی در مورد دین می شنویم اخه نوجونا از کجا باید با دین اشنا بشن مدرسه هم که هیچی