۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴

آبادان روزی شهر سینماها بود، سینماهایی که سالن‌هایش جا برای سوزن انداختن نداشتند اما حالا از ۱۵ سینما فقط یک سینما فعال مانده است.

 الهه خسروی یگانه: سال ۵۷ درست شش ماه پیش از وقوع انقلاب، اتفاقی تن آبادان و ایران را لرزاند. سینما رکس آبادان به آتش کشیده شد. آدمها مشغول تماشای سید بودند که یک تنه به جنگ قاچاقچیهای محل رفته بود تا جوانان دیگری به سرنوشت او دچار نشوند. لابد توی دلشان داشتند برای رویاهای سوخته سید اشک میریختند که بوی سوختگی همه جا را برداشت. درهای سینما قفل شده بود و فشار جمعیت هم کاری از پیش نبرد. 

خیلی از آبادانیها میگویند این شهر بعد از سوختن سینما رکس دیگر شهر نشد. آبادانی که سرآمد بود، در خیلی چیزها، از جمله در زمینه فرهنگ و تعداد سینماهایش فخری بود که مسافران آبادانی در سفر به تهران به دوستانشان میفروختند. 

آبادان از سال ۱۳۲۸ سینما داشت. سینما «متروپل». بعد سینما «شیرین» ساخته شد، در سال ۱۳۲۶. سینما «خورشید» اما یک سال قبل از کودتای ۲۸ مرداد ساخته شد. در سال ۱۳۳۱ و بعد نوبت سینما «رکس» بود که در سال ۱۳۳۵ احداث شد. 

بعد از آن سینما «ایران» و سینما «سهیلا» هر دو در سال ۱۳۳۶ ساخته شدند و آخرین سینما هم سینما «کیهان» بود که در سال ۱۳۴۶ احداث شد. 

آبادان دردهه  سی و چهل خورشیدی روی هم ۱۵ سینما داشت: تاج، نفت، گلستان، بهمنشیر و پیروز که وابسته به شرکت نفت بودند و باقی سینماهای عمومی. سینماهایی که همیشه پر از جمعیت بودند. گفته شده که تابستانها هر ماهه بیش از ۷۵هزار بلیت در سینماهای شرکت نفت و ۷۰ هزار بلیت در سینماهای شهر به فروش میرسید اما از سال ۵۷ به بعد سینما که در این شهر ساخته نشد هیچ، تعداد سینماها هم یکی یکی کم شد. از آن ۱۵ سینما، حالا فقط یک سینما فعال است. سینما «نفت»که همچنان به کار خود ادامه داده است. 

ماجرای سینما رکس و اتفاق تلخی که برای آن افتاد انگار باعث شد مردم آبادان دیگر دل سینما رفتن نداشته باشند، خاصه آن که دو سال بعد، درگیر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شدند. جنگی که شهر را به نابودی کشاند و آن را تا مدت‌ها خالی از سکنه کرد. بیشتر مردم آبادان در زمان جنگ از این شهر رفتند. آدم‌هایی که خیلی‌های‌شان دیگر به این شهر بازنگشتند و ترجیح دادند خاطره این شهر را با سینماها و زیبایی‌هایش برای همیشه در ذهن‌شان زنده نگه‌دارند. با این حال این دلیل خوبی نیست که این شهر حالا تنها یک سینمای فعال داشته باشد. شاید به همین خاطر است که هنرمندان آبادانی همیشه به دنبال این بودند که دوباره سینماها را در این شهر زنده کنند. شهری که خیلی چیزهایش را از دست داده است از جمله سینماهایی که روزگاری مایه مباهات مردم آبادان و چشم امید سینماگران بودند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    11 0
    خدا بیامرزه کشته شده گان رو . ولی صحبت از سینما کردی داغ دل مارو تازه . شهر ماهم هم یه زمانی سه تا سینما داشت یک که تو انقلاب دود شد بعد هم دوتا دیگه همچین غیب شدن که گوئی نبودن الان شاید بیش از 15 ساله که اصلا سینما نداریم. قائمشهر
  • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    9 0
    کلا بحث تفریحات در ایران فقط مختص تهران است و بس. من 2 ساله که از تهران برای زندگی به شیراز اومدم. شهری خوب و با امکانات و تاریخ و فرهنگ قوی اما بدون امکانات تفریحی خاص. نه شهربازی خوبی تو شهر وجود داره و نه یک مجموعه سینمایی درست و با امکانات و با کیفیت مثل پردیس آزادی یا ملت. اونوقت با این همه کم کاری در شهرهای دیگه انتظار دارن که کوچ به تهران کم هم بشه. من که به شخصه در تلاشم که دوباره برگردم تهران چون شیراز غریبم و این وضع برای من و همسرم خیلی سخته
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    9 1
    اصلا جایگاه کدام شهر حفظ شده ؟؟؟ مگر نمی بینید تمام چیزهایی که در هر شهر بود دارد از بین می رود ؟ کی به کیه ؟
  • علیرضا IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    8 0
    اگر چه سن من قد به این موضوع نمی دهد ولی خاطره ای هرچند کمرنگ از آبادان و خرمشهر در ذهنم هست سال 1356 هردو شهر جزء بهترین شهرهای ایران بودند ولی اکنون به جزء افسوس چه می توان برای این دوشهر گفت البته کم شدن تعداد سینماها تنها مختص به آبادان نیست شهر های بزرگی مثل مشهد، زاهدان و.. نیز حداقل در چند سال اخیر سینما ها خود را از دست داده اند و جا دارد در مورد این موضوع واکاوی لازم صورت پذیرد.
  • عطا IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    4 1
    آخه فیلم بدرد خوری نیست که آدم وقت ش را در سینما بگذارد
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    2 0
    یک سینما به نام شعله هم در آبادان داشتیم.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    2 0
    در همه عرصه ها از این شاهکار هاداریم .این تازه یکیش. ..