بررسی موج کمپین نخریدن خودرو داخلی/ از پراید 30 میلیونی تا رتبه اول واردات خودروی چینی

کارشناسان خودو معتقدند: «اساسا ناراحتی مردم ما این‌جاست که خودروسازان ما به جای ارائه کیفیت بهتر، به سراغ عوض کردن ظواهر خودرو می‌روند و آن را در قالب جدید عرضه می‌کنند؛ بدون آنکه خودروی جدید با کیفیت تولید کنند.»

موج کمپین «نخریدن خودرو داخلی» این بار به رسانه ملی رسید؛ به طوری که در برنامه دیشب پایش، با حضور کارشناسان مختلف به بررسی ابعاد ایجاد کمپین عدم خرید خودرو‌های داخلی در فضای مجازی که به‌شدت مناقشه انگیز شده، پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی قرایی و انوش رحام، دو تن از کارشناسان صنعت خودرو در برنامه پایش به واکاوی کمپین نخریدن خودرو پرداختند. قرایی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نارضایتی‌های این روزهای مردم به موضوع قیمت و تعرفه اشاره کرد و گفت: «کشورهای دنیا عموما به دو دسته صاحبان صنعت خودرو و کشورهایی که این صنعت را ندارند، تقسیم می‌شوند.»

به گفته وی، «کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه و... که صنایع رقابت‌پذیر دارند، عموما تعرفه پایین تری وضع می‌کنند، اما در موضوع مقایسه ما باید ببینیم با کجای دنیا در حال مقایسه هستیم. اقتصاد ایران اکنون رتبه 29 جهان را دارد و به طور مثال در کشورهای نزدیک به اقتصاد ما و مشخص‌تر تایلند تعرفه تا 80 درصد است. حتی مالزی هم تعرفه‌ای نزدیک به 30 درصد به علاوه 60 درصد مالیات اخذ می‌کند. ما باید توجه داشته باشیم که به نسبت کشورهای مشابه تعرفه کمتری داریم، اما نباید خودمان را با آمریکا مقایسه کنیم.»

انوش رحام، دیگر کارشناس برنامه نیز در این خصوص افزود: «اساسا ناراحتی مردم ما این‌جاست که خودروسازان ما به جای ارائه کیفیت بهتر، به سراغ عوض کردن ظواهر خودرو می‌روند و آن را در غالب جدید عرضه می‌کنند؛ بدون آنکه خودروی جدید با کیفیت تولید کنند. از طرفی به نظر من برخی از گسترش این کمپین‌ها سود می‌برند. من فکر می‌کنم وارد کنندگان خودرو و برخی سهامداران تلاش دارند از ایجاد این کمپین‌ها موج‌سواری مورد نظر خود را بکنند. چرا مردم آن زمان که در اوج تغییر ناگهانی قیمت دلار خودرو دو برابر شد، چنین کمپین‌هایی به راه نیانداختند؟»

وی تاکید کرد که «موضوع تیراژ بسیار موثر است و وقتی تیراژ بالا برود، قیمت‌ها هم پایین می‌آید، اما باید اشاره کرد که موضوع خدمات پس از فروش در همه دنیا بهتر از ایران است.»

رحام همچنین اشاره کرد: «موضوع شفافیت باید به فوریت در دستور کار خودروسازان داخلی ما قرار گیرد تا مردم بدانند با چه قیمتی و در کجا و به چه تعداد ما صادرات خودرو داریم و این تصور که ما در عراق ما می‌توانیم با نصف قیمت، یک خودرو ایرانی را تهیه کنیم، اصلاح شود.»

تفاوت قیمت جهانی خودروهای با سبک و کلاس تولید داخل

مرتضی قرایی، کارشناس خودرو که در بخشی از صحبت‌هایش نرخ رسمی فروش خودرو پراید در عراق را نزدیک به 30 میلیون تومان اعلام کرده بود، به بررسی برخی قیمت‌های جهانی خودروهای با سبک و کلاس تولید داخل پرداخت و سپس گفت: «ما داریم به سمت حذف تعرفه پیش می‌رویم و این در حالی است که دولت تعرفه را از 90 درصد به زیر 40 درصد رسانده است، اما به دلیل اینکه ما نرخ واقعی دلار را در کشور نداریم، در واقع تعرفه بخشی از کمبود نرخ واقعی را جبران می‌کند.»

وی افزود: «من رکود عجیب به وجود آمده در بازار داخل را بیشتر از تاثیر کمپین عدم خرید خودرو داخلی توسط مردم به بالا رفتن سطح انتظار مردم پس از مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 می‌دانم، چراکه به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب مردم منتظر وقوع اتفاقات خارق‌العاده در عرصه اقتصاد هستند. به همین جهت نه در بخش خودرو که در دیگر صنایع هم با رکود مواجه هستیم.»

اما انوش رحام تصریح کرد: «یکی از مسائل مهم‌تر از تعرفه سود سرشار وارد کننده‌ها از این عرصه است. ما یک رانت و انحصار جدی در این بخش داریم و خانواده‌های گرامی، دیلمی، حدادزاده، نوریانی و ادیبی تنها کسانی هستند که خودرو‌های وارداتی را به کشور می‌آورند و اصل و اکثر پول توی جیب این افراد می‌رود. ما در ایران تعرفه بالایی نداریم و کشورهایی مانند برزیل و تایلند خیلی بالاتر از ما هستند.»

آنچه خودروسازان در تبلیغات می‌گویند، عمل نمی‌کنند

قرایی در ادامه متذکر شد: «قیمت پراید در بازارهای جهانی معمولا بین 7 هزار و 500 تا 8 هزار دلار است. در بازار عراق قیمت خودرو پراید نزدیک به 30 میلیون تومان بوده و در واقع قیمت پراید پلاک شده در این کشور 9 هزار و 500 دلار است.»

به گفته وی، «در بازار محصولات ارزان‌قیمت نیز مورد توجه خریداران قرار دارد. برای محصولات باید قیمت و خدمات پس از فروش را تعریف کنیم. شاید اگر در ارتباط با محصولات هیوندایی صحبت شده، این شرکت محصولات با قیمت کمتر از 14 یا 15 هزار دلار نداشته باشد.»

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: «دو مساله پرداخت پول پیش و همچنین قیمت خودرو را نباید با هم ادغام کرد. به عنوان نمونه قیمت برای مزدا در خارج از کشور چهار هزار دلار بوده، ولی این مبلغ فقط برای قیمت اولیه پرداخت توسط مشتری بوده و 80 درصد قیمت خودرو را نیز بانک‌ها و موسسات لیزینگی وام پرداخت می‌کنند.»

قرایی یادآور شد: «خیلی از اطلاعاتی که در تبلیغات برای مردم ارائه شده، در واقع مبلغ اولیه بوده و لیزینگی که از سوی بانک برای خرید آن خودرو پرداخت می‌شود، در ارائه اطلاعات اولیه لحاظ نمی‌شود.»

رحام نیز در ادامه بیان کرد: «بحث خدمات پس از فروش در هیچ جای دنیا شبیه به وضعیت موجود در کشور ایران که به مردم خدمات ارائه می‌دهند، نیست. قطعا ارائه خدمات پس از فروش در سایر کشورها بهتر است.»

قرایی بیان کرد: «در عراق براساس آپشن‌هایی که دارد، قیمت پراید از 7 هزار و 500 شروع شده و تا 9 هزار و 700 می‌رسد. منظور از آپشن‌ها ترمز ایربگ، ترمز ABS و غیره است.»

وی در واکنش به اظهارنظر یکی از مردم مبنی بر خرید پراید با قیمت 8 میلیون تومان در عراق گفت: «قیمت‌هایی که مردم اعلام کرده، اصلا صحیح نبوده و در واقع اطلاعاتی که مردم از قیمت محصولات در سایر کشورها ارائه می‌دهند، صحیح نیست. باید قیمت‌ها در بازار کشورهای عراق، مصر و سوریه را اعلام کرده تا مردم آگاهی لازم را پیدا کنند.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «فروش خودروی ایرانی به کشورهای دیگر در حال انجام بوده و حجم صادرات نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین در همین دوره‌ای که فروش خودرو در ایران کمتر شده، ولی فروش‌های خارجی بیش از دو برابر شده است.»

قرایی افزود: «خوشبختانه تفاهمات بین‌المللی ایران با کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری بوده و روابط خوب بین المللی نیز در حال اجرا بوده و امیدوارم خودروسازان بهتر بتوانند عملیات صادرات را به سایر کشورها اجرا کنند.»

وضعیت بازار صادرات خودروهای ایرانی به عراق

رحام در ارتباط با بازار صادرات خودروهای ایرانی به عراق گفت: «تعداد خودروهای صادر شده به کشور عراق چندان بالا نبوده و اگر یک خودروساز دیگر وارد این کشور شده، ایران خودرو و سایپا باید به راحتی کنار بروند، چراکه تیراژ آنها آنقدر بالا و حتی قابل رقابت نیست.»

قرایی با اشاره به اینکه عموما هند و چین محصولات ارزان قیمت را تولید می‌کنند، متذکر شد: «در سال 89 تعرفه خودرو در ایران 90 درصد بوده، ولی آن را با شیب خوبی حتی بهتر از سایر کشورها به 45 درصد رسانده‌اند. در واقع دولت به سمتی در حرکت بوده که تعرفه خودرو را حذف کند. بخشی از این تعرفه اختلاف قیمت واقعی بوده که اگر قیمت ارز واقعی شود، قطعا مشکل تعرفه هم حل خواهد شد.»

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: «مردم باید قیمت خودروهای خارج از کشور را به درستی محاسبه کرده و نباید برای مقایسه با محصولات ایرانی تنها قیمت اولیه را در نظر بگیرند. قطعا اگر خودرویی با قیمت پایین‌تر از پراید و همچنین کیفیت بالاتر از آن وجود داشت که واردکنندگان نسبت به وارد کردن آن اقدام می‌کردند.»

وی بیان کرد: «بحث قدرت خرید مردم برای دولت مهم بوده و برای همین نیز در حال حاضر قیمت خودرو را در کشور به اندازه مناسب‌تری نگه داشته شده است. بخشی از این قیمت خودرو در ایران تحت شعاع جبران نرخ واقعی پول قرار گرفته است.»

رحام در واکنش به صحبت‌های قرایی در ارتباط با تعرفه خودرو گفت: «شیب تعرفه به صورت عددی کاهش پیدا کرده و اگر تعرفه خودرو طبق اعلام جنابعالی از 90 درصد به 45 درصد کاهش یافته، متعلق به زمانی است که قیمت دلار در اظهارنامه یک‌هزار و 200 تومان بوده و بنابراین تعرفه خودرو 90 درصد محاسبه می‌شد.»

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «بعد از اینکه قیمت ارز مبادلاتی شده و به دو هزار و 500 تومان افزایش پیدا کرد، دولت برای اینکه تثبیت بازار از بین نرود، به همان میزان که ارز افزایش پیدا کرد، تعرفه را نیز پایین آورد. یعنی اساسا تفاوتی ایجاد نشده و اگر تعرفه کاهش پیدا کرده به دلیل افزایش قیمت ارز است.»

منتظر اتفاق خارق‌العاده‌ای نباشید

قرایی نیز گفت: «در یک بازه زمانی به خارجی‌ها برای واردات به کشور یارانه ارائه داده‌ایم. صنایع داخلی مانند لوازم خانگی از بین رفته، ولی نباید صنایع دیگر از بین برود، برای همین هم به دنبال تقویت اقتصاد در کشور تحت عنوان مدلی به نام اقتصاد مقاومتی رفتیم.»

وی بیان کرد: «علت اصلی ایجاد رکود در کشور، شکل‌گیری این کمپین نخریدن خودروی ایرانی نیست، علتش این است که مسوولان سیاسی مقابل 6 کشور بزرگ دنیا نشسته و مذاکره کرده و در نهایت نیز مردم سطح انتظاراتشان بالا رفته است.»

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «اگر مذاکرات تا دو ماه آینده به نتایج خوبی ختم شود، باز هم اتفاقات خوب در چند ماه اخیر رخ نداده و باید فرآیند تقریبا طولانی مدتی را پشت سر بگذارد. قاعدتا اگر کمپینی هم تشکیل نمی‌شد، همان‌طور که در سایر محصولات رکود ایجاد شده، در بازار خودرو نیز رکود ایجاد می‌شد.»

قرایی یادآور شد: «این رکود دلیلش این است که کشور به نقطه عطفی رسیده که این نقطه تاثیرات جدی می‌گذارد، قطعا هم همین‌طور خواهد بود، ولی بازه آن کوتاه‌مدت نبوده، بلکه درازمدت است.»

وی اضافه کرد: «صنعت خودروی ایران با دو میلیون پتانسیل ظرفیت تولید حتما برای مشارکت خارجی‌ها جذابیت دارد تا با ورود خود به افزایش توان صنعت ایران کمک کنند.»

واردات خودرو در دست چند خانواده است

رحام، کارشناس خودرو بیان کرد: «یکی از مسائل خودروهای وارداتی در کشور سود سرشار وارد کنندگان خودرو است. وارد کننده همیشه هم به منافع مردم فکر نمی‌کنند، بحث خودروهای وارداتی دارای رانت و انحصار بوده و عمدتا در دست چند خانواده هستند.»

وی اضافه کرد: «عمده خودروهایی که طی سال‌های گذشته و البته قبل از مسایل تحریم وارد کشور شده‌اند، خودروهای تولید کره و ژاپن بود. ظرف چند سال اخیر به ویژه سه سال گذشته که خودروسازان داخلی عملا اهمیتی به ذائقه مردم نداده و هیچ تغییری هم در تولیدات خود لحاظ نکردند، یک فضایی بین خودروی وارداتی و خودروی تولید داخل ایجاد شد.»

این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور شد: «در گذشته مردم به خودروی تولید چین حتی نگاه هم نمی‌کردند، ولی اکنون آمار واردات نشان داده که 70 درصد واردات خودرو به ایران از خودروهای تولید کشور چین بوده است. این‌قدر این بازار جذابیت داشته که نماینده خودروهای وارداتی کشور کره هم اقدام به واردات یکی از برندهای چینی برای فروش به مردم کرده است.»

رحام عنوان کرد: «بازار خودروی ایران با محصولات چینی اشباع شده است. در تایلند، مالزی و برخی از کشورهای دیگر تعرفه براساس حمایت از تولید تنظیم شده، ولی در ایران اصلا تعرفه بالایی نداریم.»

وی اظهار کرد: «90 درصد مردم این تفکر را دارند که تعرفه واردات خودرو در حال حاضر 110 درصد است. در کتاب قانون تعرفه واردات برمبنای خرید خودرو با دلار معادله‌ای را 40 درصد اعلام کرده‌اند. من اعتقاد دارم که تعرفه در ایران تعدیل شده، ولی این واردات عمدتا در انحصار چند شرکت وارداتی است.»

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «وقتی 70 درصد واردات خودرو به کشور ایران مربوط به محصولات چینی بوده، مردم باید یک پیامی را دریافت کرده که خودروسازان به دلیل عدم توان رقابت با واردات بازار را از دست داده‌اند.»

رحام ادامه داد: «در حال حاضر همه در باب مذاکرات رفته و مردم نیز متوجه رایزنی با شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای همکاری در صنعت خودروسازی ایران شده‌اند. از کمپینی که ایجاد شده در واقع باعث شده که کالای چینی بازار را به دست گرفته است. همچنین سال 90 و 91 تقریبا خودروسازی تعطیل شده و تیراژ تولید به یک هزار دستگاه رسید.»

وی بیان کرد: «در آمریکا همین مشکل بین تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها چنین مشکلی پیش آمده و خودروهای کره‌ای بازار برخی از این نوع کشورها را فرا گرفته بود.»

قدرت خرید مردم را باید در نظر بگیریم

قرایی نیز در ادامه گفت: «قدرت خرید مردم هم باید در نظر گرفته شده و با کشورهایی که در یک سطح توان خرید داشته باید مورد مقایسه قرار بگیرند. قدرت خرید مردم ایران که معادل مردم آمریکا نبوده و باید در نظر داشت که بازار را قدرت خرید مردم تعیین‌تکلیف می‌کند.»

رحام بیان کرد: «باید این ضعف را پذیرفت که خودروسازی ایران نه مدل‌های جذابی را تولید کرده و نه کیفیت قابل قبولی دارد. علت چنین مساله‌ای هم این است که سرمایه‌گذاری وجود نداشته و خودروساز مقصر نیست. به عنوان نمونه، قطعه‌سازان اقدام به خرید کالای چینی کرده و این‌گونه خودروسازان زمین‌گیر می‌شوند. 113 درصد واردات خودرو از چین به کشور افزایش پیدا کرده و واردکننده خودرو نیز در نهایت بی‌انصافی ارزان‌ترین خودروی چینی را وارد می‌کند.»

قرایی نیز یادآور شد: «در سال گذشته کلا 102 هزار خودرو به کشور وارد شده و 70 درصد آن کیا و هیوندا بوده و واردات خودروی چینی بسیار کمتر از 90 هزار خودرو بوده است. در چین 9 میلیون خودروی چینی با برند داخلی این کشور و بیش از 10 میلیون خودرو با برند غیرچینی تولید می‌شود.»

وی ادامه داد: «خودروهای با برند چینی بیش از یک میلیون صادارت دارند. مردم چینی خودروی وارداتی استفاده نکرده، بلکه خودروهایی که به صورت مشترک محصول چین با کشور دیگری بوده را استفاده می‌کنند.»

رحام با اشاره به کامل بودن سبد مصرف خودرویی در کشور عنوان کرد: «در خود بازار چین پنج خودرویی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، غیرچینی است. تحریم باعث شد تا تولید خودروهای مورد علاقه مردم متوقف شده و همین امر نیز در نهایت منجر به غفلت خودروسازان از بازار و ورود خودروهای چینی به کشور شد.»

وی افزود: «اگر صنعت خودروسازی در کشور حذف شود، 20 بازار مختلف و صنف از بین می‌رود. یکی از بازخوردهای این کمپین باید حرکت به سمت ارتقای کیفیت باشد. متاسفانه از کمپین برخی‌ها سوءاستفاده کرده و سود سهام‌ها را نیز دستکاری کردند، بنابراین نباید دچار اشکال شده و در عین حال نیز مطالبه مردم برقرار خواهد بود.»

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: «مردم باید مطلع باشند که واردکنندگان و دلالان سهام نباید مطالبات آنها را جهت بدهند. حرف وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز همین بوده و حتی اعلام کرد که مردم ولی نعمت ما هستند. در شرایطی که امروز عده‌ای قصد کاهش قیمت سهام ایران‌خودرو و سایپا را دارند، نباید اجازه سواستفاده را به چنین افرادی داد.»

رحام بیان کرد: «باید به سمتی برویم که خودروسازان ما با خودروسازان مطرح جهان ارتباط گرفته و منبع‌یابی هم داشته باشند. باید با خواسته مردم ایران به تولید خودرو بپردازند.»

قرایی گفت: «مهم‌ترین عامل تصادفات ایران براساس آمار اعلام شده خطای انسانی است. در جهان تنها دو درصد از تصادفات به علت ایمنی خودرو رخ داده‌اند.»

رحام نیز یادآور شد: «استفاده از وسایل استوک نیز در ایران بسیار بالا بوده و بیشتر تصادفات هم با خودروهای کار کرده و دست دوم رخ می‌دهد.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاویدان IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    می خواید از چین وارد کنید خب وارد کنید... مشکلی نیست چون بازار رقابتی میشه ؛ ولی حداقل خودرو های خوب و با کیفیتشون رو وارد کنید.
    • بی نام FR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      بدترین کیفیت چینی از بهترین کیفیت خودروی ایرانی بهتره حداقل موقع تحویل برخلاف خودروهای داخلی، روشن میشه
    • خريد خودروي داخلي حرام است IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      237 3
      جالبه اين كارشناس اقتصادي هم كه خلاف واقع گفته قيمت پرايد در بازار عراق 8500 دلار نيست بلكه 5500 دلار است در خبر آنلاين هم خبرش آمده است
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      52 0
      اگر به تعطيلي اين غولهاي بي خاصيت توليد كننده خودروي گران و بي كيفيت داخلي شود و اين امكانات و نيروي انساني در اختيار كمپانيهاي مطرح و تراز اول دنيا قرار گيرد تا در ايران خودروي باكيفيت توليد شود منجرب مي شود به كمك به جان و مال مردم بهبود اشتغال واقعي در كشور ورود ارز در صورت صادرات خودرو به كشورهاي اطراف بهبود وضعيت اقتصادي كشور افزايش رفاه و آرامش مردم كمك به محيط زيست
    • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      28 1
      میخوان به هر طریقی مردم رو قانع کنن و آب رفته به جوی برگردد مردم باید مراقب باشن
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    329 3
    صادرات جهانی پراید ؟ قیمت 9500 دلار پراید ؟ ترمز ای بی اس آپشن است ؟ چرا مردم اون موقع که یهو گرون شد هیچی نگفتند ؟
  • اهورا A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    254 4
    راجع به این بحث باید بگم که زمانی که دلار گران شد و کمپینی تشکیل نشد چون هنوز شبکه های اجتماعی مثل وایبر و امثالهم فراگیر مشده بود در ضمن هم وارد کنندگان و تولید کننگان داخلی بی انصاف هستند و اینکه شما باید تغیرات اساسی در خودروهای خودتون بدید چون مردم دارن تغییر میکنن واین آغاز خواستهای به حق مردم است
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    278 4
    ببخشید ...رتبه 29 اقتصاد جهان را از .....دراوردید
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      86 11
      رتبه اقتصادی الزاما به این معنی نیست که مردم اون کشور در رفاه زندگی می کنن یا همه چی مفته. الان چین بزرگترین اقتصاد دنیاست ولی بیشتر مردمش در فقر زندگی میکنن. یا اتریش که از نظر بزرگی اقتصاد پایین تر از ایران قرار داره از جمله مرفه ترین کشورهای دنیاست
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    221 3
    خودرو هاي ايراني مدلهاي قديمي بمراتب كيفيت بالاتري از خودرو هاي توليد روز و صفر دارند كه عمده قطعات آنها چيني و برزيلي و ... هست. چرا نمي خواهيد قبول كنيد كه اين كاره نيستيد. اصلا ايران خودرو را به همان صاحبان اصلي اش خيامي برگردانيد مطمئنا در عرض 2 سال با مديريت درست هم جذب سرمايه دارد هم بهترين خودرو هاي به روز را توليد مي كند. از اين سيستم دولتي با مديران بي مسئوليت و نابلد چيزي بهتر از اين در نمي آيد.
    • امیر IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      67 0
      بابا دم همون ایران ناسیونال قدیم با همون پیکانش گرم که مردم کلی خاطره خوش ازش دارن.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    364 5
    من دیشب این برنامه رو دیدم. یکی از این آقایان که 100 از خودروسازان داخلی حمایت میکرد و دیگری یکی به میخ میکوبید و یکی به نعل. دقیقا معلوم بود که هر دو نفر اجیرشدگان خودروسازان داخلی بودند و برای متقاعد نمودن مردم به واقعی بودن قیمت ها آمده بودند. استدلالهای هر دو نفرشون هم کاملا غلط بود. خوب اگه پراید در عراق 9500 دلار هست خوب چرا پارکینگتون از خودرو پر شده. برید اونجا بفروشید. کلا برنامه مصنوعی و یکطرفه ای بود. این ترفندها جواب نمیده دیگه.
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    258 5
    من پايشش تماشا كردم و تاسف خوردم كه دو تا نماينده خودرو ساز به جاي كارشناس جا زده بودن و از همه چيز همه جا صحبت كردن الان موضوع اصلي برنامه. به جاي ارائه اطلاعات دقيق و روشن فقط از اين شاخه به اون شاخه پريدن وسط برنامه كانال عوض كردم
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    295 6
    اين آقا ادعا مي‌كنه قيمت پرايد در بازارهاي جهاني بين 7500 تا 8000 دلاره. همين امروز خبري در همين سايت درج شده كه بخشي از آن به شرح زير است: "مجموعا طی پنج ماه نخست سال حدود 4700 دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود 5600 دلار به عراق صادر شد." يعني پژوي پارس 5600 دلار و پرايد 8000 دلاره. . . شما كه راست مي گي . . . يكي از دلايل كمپين عليه خريد خودروي صفر همين مزخرفات آقايانه كه فكر مي‌كنن هرچي بگن مردم بايد قبول و باور كنن . . . بابا بالاخره دروغ هم حدي داره . . . نداره؟ قربون برم خدا رو . . . فرمايش اينا رو . . . شاخي كه ور قلنبيد . . . بر فرق كله‌ها رو
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    236 3
    اشکال نداره اگه خارج ازایران بااین قیمت ها فروش می ره بهتر بفروشین ودست از سر این مردم بردارین
  • علی A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    161 1
    قیمت پراید در بازارهای جهانی بین 7500 تا 8000 دلار؟؟؟ مردم رو چی فرض کردین؟ خوبه حالا همه مردم به کمک شبکه های اجتماعی از قیمت واقعی و صادراتی این آشغالها مطلع شدن. خودروی صفر داخلی نخریم تا زمانیکه ارزون نشده.
  • مهندس A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    153 1
    اینکه همه مسولان صنعت سعی دارند نقش کمپین را کمرنگ جلوه دهند به معنای اهمیت آن است . مردم دمتان گرم . تا شکستن کمر گرانی چیزی نمانده است
  • بی نام RO ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    118 0
    هر چی دلتون می خواد بگید ، به حرف نیست . ما چیزی که در عمل میبینیم رو در نظر می گیریم ، تا قیمت ها و کیفیت خودرو ها مناسب نشه ، نمی خریم ،
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    191 1
    این دو اجیر شده خودروسازان و به اصطلاح کارشناس بفرمایند که اگر پراید با قیمت 9500 دلار در عراق بفروش میرود چرا همشون رو به عراق صادر نمی کنند. دروغگویی و گردنکلفتی حدی داره. مردم این لگن ها رو نمی خرند ، همشون رو صادر کنید .
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    214 3
    زمینگیر شدن خودروسازان داخلی رو تبریک میگویم ، حالا نوبت نخریدن خودرو های آشغال چینی میباشد.
  • بی نام A2 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    173 1
    به این روز انداختن صنعتی با اینهه حمایت داخلی و دولتی برای نیم قرن با پیش فروش های شش ماهه خدمات پس از فروش افتضضاح پلت فرم و طرح های سه دهه پیش تعرفه بالا کیفیت پایین پاسخگو نبودن و .... هنری است که فقط از خودروسازان ما ساخته است... به اندازه کل کمپانی های آلمانی و ژاپنی درایران خودرو و سایپا فرغون سازان دکتر و فوق لیسانس و لیسانس از بهترین دانشگاههای دولتی مشغول بکارنن ولی خروجی این صنعت در حد وانت باردو و پراید 151 هستش...علت فقط و فقط انحصار ....و فقدان فضای رقابت ....صحبت های این مدیر هم یه جور فرار به جلو محسوب می شه...برید توسایت سایپا ببینید تو آپشن های پراید قالپاق هم ذکر شده ....شرم بر شما باد ودردنیا شرمسار بازماندگان کشته شدگان ارابه های مرگ ساخت شما باشید...آمین
  • ... IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    118 0
    واقعا برای رسانه ملی متاسفم.........خیلی تاسف باره.با این برنامه های سوری مطمعن باشید مردم قوله دروغاتونو نمیخورن.اخه پررویی تا چه حد؟دو نفرو اوردین که هردوشون اجیر شده خودرو ساز ها هستن.راست میگفتین یه نفر هم منتقد میاوردین.تاسف.تاسف.تاسف
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    132 0
    تنها راه برد خروج از رکود برای خودرو سازان اینه که ایران خودرو و سایپا صد در صد محصولاتشون رو به کشورهای همسایه صادر کنند که هم سود بسیار زیادی براشون داره و هم با استفاده از این ترفند میتونن دشمنامونو هم ریشه کن کنند مثلا 10 تا دستگاه پژو 405 کافیه که بطور میانگین 50 نفر رو منهدم کنه فقط یه لطفی بکنن این سلطه تار عنکبوتی رو از روی خودرو ها بردارن تا ما ماشینهای با کیفیت سوار بشیم
  • احسان IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    122 0
    آقا همین الان یکی از مدیرهای مهد کودک به من زنگ زد که احسان جان چه نشسته ای که یک خردسال 2 ماهه موفق به تولید پراید در زیر زمین خانه اش شده است... من هم به سرایدار سایپا زنگ زدم و گفتم پیگیری کنید و اگر درست بود حتماً حمایت کنید
  • احسان IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    68 0
    لطفاً این خبر را دنیال کنید : پراید 5500 دلار در عراق منبع : خبرآنلاین قیمت پراید و پژوی صادراتی چقدر است؟ در پنج ماه ابتدای امسال از مجموع 6000 دستگاه خودروی صادر شده بیش از 5800 دستگاه پراید و پژو به قیمت5500 تا 5600 دلار به عراق بوده است.
  • ببو IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    88 3
    توجه توجه فوری فوری اگه نخرید همشو صادر میکنند اونوقت باید در حسرت پراید میمونید
  • احسان IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    90 0
    آقا ... بیاین ایران خودرو رو بدین دست همون برادران خیامی...ببینین چی کار میکنن... اون زمان که ترکیه داشت فرقون مونتاژ میکرد اینا پیکان و آوردن و ایران خودرو و بریجستون ایران و چندین کارخونه راه انداختن.
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    111 0
    چقدر یک انسان میتونه خودش رو تحقیر کنه که به عنوان یک کارشناس بیاد یگه پراید توی عراق 30 میلیون تومان به فروش میره خجالت آوره..............
  • علیرضا A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    81 0
    ماشین های خوب و با کیفیت و ارزون قیمت ما رو بدن به عراق سوریه ماشین های دست دومی که تو عراق استفاده می کنن مثل این ماشین های بی کیفیت خیلی گرون تو اونجا مثل تویوتا ، کیا و امثال اینا رو بدن به ما من خودم به شخصه راضیم بقیه مردمو نمیدونم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    86 0
    دروووووووووووغ قیمت خودروهای خارجی رو به دروغ اعلام میکنند الان تو همین عراق ماشین کم مصرف نیسان ارزون تر از پرایده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    92 1
    من شب گذشته برنامه پایش دیدم، متاسفم برای به ظاهر تهیه کنندگان و سازندگان برنامه پایش... همش دروغ و توهین به شعور مردم.. تویوتا یاریس مدل 2015 با قیمت تقریبی 14900 دلار داره در دنیا عرضه میشه، اونوقت همین خودرو در کشور ما با 60 میلیون تومان عوارض و تعرفه واردات 115 میلیون به فروش میره، حالا شما قضاوت کنین که وارد کننده ها سود میبرن.؟ یا دولت محترم.؟ سانتافه فول مدل 2016 اونطرف 90 میلیون و داخل کشور با عوارض و تعرفه بیش از 95 میلیون تومان، با قیمت 185 میلیون برای مدل فول برای فروش.
  • محمدرضا A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    66 0
    فقط همدلی و مقاومت باید به این روند تولید خودرو پایان داد واگر نه بعید نیست ۱۰ نوع پراید دیگه بسازند و تحویلمان دهند از رو که نمیروند این همه حضور در برنامه های تلویزیون از وحشت شان است ما که خواسته بیجایی نداریم
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    62 0
    نه به خريد همه نوع خودرو اعم از انواع وارداتي ها و داخلي چرا ايرانيها نبايد ماشين خارجي رو با قيمت واقعيش بخرن واردكننده ها بايد به سود كمتر قانع باشن داخليها هم مجبور ميشن قيمت رو پايين بيارن
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    91 0
    آقا شما که پرایدو سی میلیون تومن میفروشین خارج . بفروشین به همونا ما نخواستیم
  • سروش A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    46 0
    فقط یاد وخاطره برادران خیامی گرامی و ارجمند که برای صنعت ومردم این کشور دل سوزندن و خاطره ساختن
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    40 0
    ایران فقط موتور ماشین داره که هرسال لباسشون رو عوض میکنه وبا قیمت نجومی میفروشه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    42 0
    اگه اینجوری همش رو صادر کنید ما پراید 20 میلیونی نمی خواهیم برید همش رو به عراق و.. صادر کنید هر دستگاه 9500 دلار ...
  • امینی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    45 0
    خوب اگه پراید رو می تونید 9000 دلار تو عراق بفروشید ، ببرید کلش رو همونجا بفروشید. با این کارتون هم مردم از دست شما راحت می شن و هم شما تعطیل نمی شید و از طرفی آمار صادراتتون رو هم بالا می برید. دیگه مشکلاتمون حل شد
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    40 0
    از شما کارکنان خبر آنلاین درخواست می کنم در کنار مردم باشید همه ما دوست داریم صنعت خودرو پیشرفت کند ، اما کسانی که این صنعت را در دست گرفته اند چه رفتاری با مردم دارند ، فاصله کیفیت خودرو داخل با تکنولوژی روز چقدر است چرا هنوز باید 405 و پراید تولید شود ، این خودها چند سال پیش در خارج از کشور تولید می شدند . ....... لطفا به مردم کمک کنید ببینید کسی که از خودرو داخلی ناراضی است خیانت می کند یا کسانی که پراید را با اسم های مختلف تولید می کند
  • ایران IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    49 0
    آقای محترم مردم نفهم نیستند که گول عده ای رو برای نخریدن خودرو ی تولیده شما بخورند اولا در سال 91 که بگفته جنابعالی موج گرانی راه افتاد شبکه های اجتماعی وجود نداشت مردم باهم یکپارچه حرفشونرو بزنن درسانی کارمندی که 1.5میلیون حقوق بگیره چطور خودروی 30میلیونی شمارو با یک آپارتمان100میلیونی بگیره.چندسال طول میکشه؟،،اگر هیچی نخوره و تمام پولشو پس انداز کنه 7 سال
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    34 1
    یعنی اسباب بازی بچه های من کیفیتش از خودروهای ایران خودرو و سایپا بهتره......
  • مهرداد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    39 1
    اایرانی یادت باشه خرید خودرو تحریم تا اطلاع ثانوی
  • ناشناس A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    42 1
    به ریال به مردم پول میدن به دلار میگیرن جالب نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    16 0
    خودرو سازی تعطیل می شود بشود به درک چه کار مثبتی برای مردم انجام داده که نگران تعطیلیش شویم مانند صنعت هسته ای که سی سال عذاب مان دادند گفتند صاحب هسته ای می شویم سی سال عذاب کشیدن مردم را به یک توافق نامه قرار شده خودمان از بین ببریم همه ی کار های این کشور همین جوری هست چون مسئولین سوادشان در حدی نیست از پس مسولیتی که دارند بر آیند
  • حسین A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    13 0
    درمورد پراید عمق فاجعه بسیار بیشتر وقدمت تکنولوژی بسیار بیشتر از ۳۰ سال است پراید در اصل فورد فستیوا است با تکنولوژی ۴۵ سال قبل که در آمریکا برای قشر کم درآمد قرن بیستم آمریکا طراحی شد ولی به علت ایمنی بسیار پایین ؟ در ده ها سال قبل در آمریکا استقبال نشد وخط تولید آن حدود ۴۰ سال قبل انداخته شد به کره ای ها که با تغییر اندک چندسالی در کره تولید شد و حدود ۲۵ سال قبل در کره کلا قدیمی ومنسوخ شد وبه ایران انداخته شد ولی هنور این لگن که ۵۰ سال در دنیا جایی باز نکرد در ایران تولید میشود فقط کافیست در اینترنت سابقه طولانی وعکسهای فورد فستیوا را سرچ کنید تا ببینید چه به سر ملت ایران آمده است
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    18 0
    من میگم اقا کلا کارخونه هاتونو ببرید عراق همونجا تولید کنید بدید اینجوری راهتر میشید
  • تیمور A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    19 0
    خودرو نخرید ملت
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    8 0
    ايشون فكر كنم خودشون تو ايران خودرو يا سايپا كار مي كنن.
  • حسین A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    8 0
    اگر الان ماشین بخرید یک لگن با قطعات چینی و داخلی قلابی خریده اید اگر آخر سال ۹۵ به بعد بخرید شاید دوباره لگنهاشون رو با قطعات فرانسوی وداخلی اصل تولید کنن اگه لگن میخواهید لا اقل صبر کنید یک سال از توافق بگذرد لگن اصل بخرید لا اقل .
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    11 0
    شما که راست میگید ماهم راضی به ضرر شما نیستیمپرایدهاتونو ببرید همون تو عراق بفروشید
  • میلاد A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    12 0
    اگر مشکل کارکنان صنعت خودروسازی هست مطمئن باشید مردم حاضرن حقوق ماهیانه آنها را بدهند مگر چقدر پرسنل دارند؟ پنج هزار نفدر؟ ده هزار نفر؟ اصلا بیست هزار نفر هر کدوم که دو میلیون هم بگیرند که نمی گیرن می شه چهل میلیارد ماهیانه ایران 75 میلیون جمعیت داره. یعنی هر نفری ماهی 571 تومن بده می شه حقوق اینها . یعنی سالی 6850 تقریبا شک نکنید همه حاضرت سالی 6000 تومنی که الان 6 تا نون می شه را بدن ولی بهترین ماشین را سوار بشن اگر هم موضوع صنعت داخلیه که توی این چند سال داریم پیشرفتش را می بینیم مگر اینکه مشکل جایه دیگه ای باشه.
  • حسین A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    16 0
    مرزها رو با تعرفه های وحشتناک بسته اید ولگن های صفر از اول قراضه را که تکنولوژی ۳۰ سال قبل وکیفیت شرم آوری دارند بزور به این ملت میفروشید واسم این ظلم تاریخی را گذاشته اید تولید ملی
  • حسین A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    12 0
    هم خودروهای چینی وهم خودروهای داخلی قدیمی وبی کیفیت هر دو توهین به ملت ایران هستند ....
  • علی A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    7 0
    آقا چرا متوجه نیستید مردم دیگه از خودروهای بی کیفیت داخلی خسته شدن اگه قرار بود صنعت خودرو سازی پیشرفت کنه تاحالا بعد35 سال باید پیشرفت میکرد
  • محمد A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    1 0
    این آقا گفته علت رکود در خودروسازی مذاکراته و در نهایت سطح انتظارات مردم بالا رفته.یعنی سوار شدن یه خودروی با کیفیت انتظار بالاییه مگه مردم ایران چی خواستن جز یه خودروی با کیفیت که میگید انتظار بالاییه.حالا مثلا اگه پرایدو ببرن آمریکا و اونجا کسی به پراید نگام نکنه به مردم اونجا چی میگین؟