وزیر بهداشت درکنگره اقتصاد سلامت: بررسی فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی طی دوماه

وزیر بهداشت و درمان در اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت به بررسی وضعیت دارو، تجهیزات پزشکی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدحسن هاشمی گفت: با وجودیکه دارو جزو تحریم نبود اما در دوران تحریم امکان ورود برخی داروها به کشور نبود .

او با تاکید بر اینکه در دوران پسا تحریم باید به کیفیت تجهیزات پزشکی و دارو توجه شود ادامه داد: در این دوره باید از نیروی انسانی و جوانان استفاده کنیم و با ایجاد فرصتها مانع از مهاجرت آنها شویم.

هاشمی گفت: سرمایه گذاری در ایران فقط برای 80 میلیون نفر ایرانی نیست، بلکه این کار برای کل منطقه خوب است برای همین باید امکان سرمایه گذاری مشترک را داشته باشیم .

او با بیان اینکه امیدواریم در کمتر از دو ماه آینده وزارت بهداشت همه فرصت‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی را در داخل و خارج از کشور بررسی کند ادامه داد: با شناخت فرصتها سیاست‌ها را اعلام می کنیم تا در این زمینه سرمایه گذاری شود.

او با بیان اینکه دولت‌ها به سلامت به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شود گفت: بر اساس یک دیدگاه سیاستمداران به سلامت مردم اهمیت می‌دهند و سرمایه گذاری در این بخش‌ها را عمل خوبی تلقی می‌کنند، اما برخی دیگر به جاده‌سازی افتخار می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: خوشحالم که در قانون اساسی سلامت حق همگانی دیده شده و دسترسی به این حق وظیفه دولت‌ها تعیین شده است و امکان دسترسی آسان به خدمات پزشکی، دارو و تجهیزات به عنوان یکی از وظایف دولت ذکر شده است.


دسترسی عادلانه به داروها

در ادامه رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ تلاش می‌کنیم صادرات دارو را به سه چهارم و واردات را به یک چهارم برسانیم.

او با بیان اینکه در زمینه بیماری‌های غیرواگیر بحث دسترسی عادلانه به داروها از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: ما باید سهم بازار دارویی تولید کننده داخلی را به 75 درصد برسانیم. این عدد در سال گذشته 65 درصد بود و یک سوم واردات داشتیم.

دیناروند تاکید کرد: باید قیمت‌های دارو را منطقی و دسترسی را آسان کنیم. در چارچوب سیاست‌های خودمان و آموزه‌هایمان بحث دسترسی و قابلیت قدرت خرید مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا دسترسی عادلانه به داروها در شرایط مبهمی است.

او اشاره کرد: سهم هزینه‌های دارویی 15 درصد از کل هزینه‌های سلامت است و در مقایسه با وضعیت سایر کشورها جایگاه مطلوبی داریم. هرچه این عدد بیشتر باشد، نشان دهنده پایین بودن میزان سلامت در آن کشور است. به همین ترتیب این میزان در کشورهای آفریقایی 70 درصد است؛ چرا که سلامت در این کشورها پایین است.

دیناروند گفت: امکان اینکه بتوانیم رقم 15 را به درصد را کاهش دهیم وجود دارد.


232 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =