استقرار ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در پالایشگاه تبریز/ 7 میلیون دلار اعتبار برای جمع آوری گوگرد فله

اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی اقدامات زیست محیطی پالایشگاه تبریز را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از کاربران این سایت نوشته: انتشار مواد شیمیایی توسط پتروشیمی و پالایشگاه تبریز مدت مدیدی است که ساکنان محلات مجاور را به شدت آزار میدهد. از طرق مختلف شکایت شده است اما افاقه نکرده است. با توجه به سرطانزا بودن این نوع آلودگی ها مردم منطقه به شدت نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند. لطفا پیگیری کنید.

در همین رابطه، روابط عمومی اداره محیط زیست استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این کاربر جوابیه زیر را ارسال کرده است:


پالایشگاه و پتروشیمی تبریز جزء صنایع بزرگ و بالقوه آلاینده زیست محیطی در کلانشهر تبریز و حومه مطرح بوده و تاکنون پروژه های زیست محیطی جهت کنترل عوامل آلاینده زیست محیطی در آنها انجام شده است و اقدامات اجرا شده یا در حال اجرای واحد های موصوف و این اداره کل با برنامه ریزی مربوطه به شرح ذیل می باشد.

پروژه های زیست محیطی پالایشگاه تبریز


۱. به منظور جمع آوری گوگرد فله ای وجلوگیری از انتشار ترکیبات گوگردی واحد گرانول سازی گوگرد با ظرفیت ده تن در روز در خرداد سال جاری در هفته محیط زیست با اعتبار ۷میلیون دلاری به بهره برداری رسید.

۲. پروژه بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل که بر اساس اعلام واحد در مرداد ماه سال جاری با اعتبار ۸میلیون دلاری به بهره برداری خواهد رسید.

۳. پروژه استحصال گوگرد از فراورده های تولیدی و بازیافت گازهای گوگردسازی باظرفیت ده تن در روز که در اسفند ماه ۹۶ به بهربرداری خواهد رسید.

۴. پروژه تصفیه و تولید گازوئیل با استاندارد یورو ۵که زمان بندی واحد با اعتبار ۱۰۰میلیون دلاری در اسفند سال۹۶ به بهربرداری خواهد رسید.
همچینین پیرو شکوائیه های واصله، واحد های صنعتی همجوار منطقه کجوار مورد ارزیابی و پالایش مجدد زیست محیطی قرار گرفت و مشخص گردید که پالایشگاه تبریز در طول یک ماه اخیر به دلیل سنگین شدن نفت خام پالایشی و ضرورت کاهش مرکاپتان در بنزین تولیدی ۳_۴ درصد بنزین را به صورت آزمایشی به واحد sulferex ارسال نموده تا در واحد مربوطه، مرکاپتان موجود در بنزین را کاهش داده و آن را به مواد به مراتب کم ضررتر دی سولفاید تبدیل نماید.


متاسفانه بدلیل مشکلات فرایندی، بوی منتشره مربوط به سود کاستیک حاوی ترکیبات گوگردی در حوضچه تبخیربوده که باصدور اخطاریه های لازم مقرر گردید با حذف حوضچه تبخیر و ایجاد مسیر لازم ارسال ماده مذکور به واحد آیزوماکس، تخصیص مخزن مناسب جهت تثبیت آب های آلوده و بو دار و ارسال به واحد آب ترش جهت تصفیه و ارسال آب های ترش تولیدی از water seal drum به مخزن تثبیت کننده برای رفع بوی نامطبوع فعلی صورت گیرد.

کلنگ زنی واحد حذف و عریان سازی ترکیبات آلی فرار(voc) در واحد تصفیه پساب که اجرا و تکمیل آن باعث حذف انتشار هیدرو کربن های مذکور در آن واحد خواهد شد از برنامه های شرکت پتروشیمی تبریز برای کنترل آلودگی های خود است.

اقدامات وپیگیری های زیست محیطی اداره کل


این اداره به منظور پایش مستمر آلاینده های هوا در منطقه کجاباد، ایستگاه سنجش آلودگی هوا با قابلیت اندازه گیری ذرات معلق ۱۰میکرون دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، مونو اکسید کربن، اوزون و ترکیبات آلی فرار را در محوطه مرکز بهداشتی و درمانی کجاباد استقرارداده تا از بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه مسکونی با اجرای پروژه های مذکور حصول اطمینان پیدا کند.


وضعیت زیست محیطی کجاباد


منطقه کجوار در جنوب غرب تبریز و جنب پالایشگاه و پتروشیمی واقع شده و جز محدوده شهرداری منطقه ۷محسوب می شود. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۹۰، جمعیت کجوار بالغ بر ۵۹۶۵ نفر بوده و اکثر ساکنان آن در کارگاه های صنعتی مشغول به کار بوده، تعداد این کارگاه ها بالغ بر۳۰۰ واحد می باشد که عمدتا غیر مجاز می باشند.

امروزه به جهت مستقر شدن کارگاههای تولیدی و صنعتی شهر تبریز در این منطقه(همانند پالایشگاه و پتروشیمی تبریز) و وجود پتانسیل آلودگی در آن ها علی رغم کنترل زیست محیطی آن، تخریب های ناشی از کوره های آجرپزی اطراف این محله و همچنین توسعه منطقه مذکور به طرف پالایشگاه و پتروشیمی، منطقه مذکور نیازمند ساماندهی همه جانبه بوده تا از گسترش و توسعه منطقه مسکونی فوق و سایر نقاط همجوار و همچنین کارگاه های غیر مجاز به طرف واحدهای موصوف جلوگیری به عمل آید.
17304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاری A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 0
    کارگاهها حتی نمیتوانند یک میلیونیوم آلودگی پتروشیمی و پالایشگاه را تولید کنند. اشاره به کارگاههای غیر مجاز در واقع تهدید بومیان منطقه است. این یک نوع درخواست حق السکوت است.
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 0
    آیا مسئولین اداره محیط زیست استان آذربایجان شرقی حاضرند خود و خانواده بسیار محترم شان در این منطقه زندگی کنند؟ اگر مسئولین اداره محیط زیست به وظیفه خطیرشان عمل میکردند هرگز شاهد چنین فجایعی نبودیم. ما مردمان منطقه برای سنجش میزان آلودگیها نیازی به دستگاه های پیشرفته نداریم. با یک دم نفس کشیدن عمق فاجعه مشخص میشود. فقط کافی است یک روز در این منطقه زندگی کنید.