رونمایی از تندیس احمد عزیزی/معاون وزیر ارشاد: عزیزی نفسی به فرهنگ و شعر ایران عطا کرد

کنگره ملی احمر عزیزی شاعر آئینی کرمانشاه در سالن انتظاز این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، همزمان با برگزاری کنگره ملی بزرگداشت احمد عزیزی، از تندیس و چند آثار این شاعر آئینی کرمانشاه رونمایی شد.

در این مراسم از مجموعه مقالات منتخب ارسال شده به کنگره احمد عزیزی که شامل 57 مقاله می باشد و کتاب های 'قاف غزل و قوس غزل' و مجموعه یادداشت ها و شطحیات وی که در سال های 59 تا 60در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسیده رونمایی شد.

این آثار با حضور صالحی معاون فرهنگی و احمدی مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهشتی رئیس پژوهشگاه فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، رازانی استاندار کرمانشاه، مصری نماینده کرمانشاه در مجلس و ماموستا محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه رونمایی شد.

علیرضا قزوه، فاضل نظری، جواد محقق، سعید بیابانکی، محمدحسین جعفریان، علی داوودی، رضا اسماعیلی و بیژن ارژنگ نیز از دیگر مهمانان و هنرمندانی بودند که در مراسم رونمایی حاضر بودند.

در حاشیه رونمایی از تندیس احمد عزیزی، از زینب و سوسن عزیزی خواهران این شاعر و ابوالفضل عزیزی فرزند وی با اهدای لوح و جایزه تجلیل شد.

همچنین از کادر درمانی بیمارستان امام رضا (ع) که بیش از هفت سال است کار مداوا و درمان احمدعزیزی را برعهده دارند با اهدای لوح و جایزه قدردانی شد.

احمد عزیزی در چهارم دی ماه 1337 در سرپل ذهاب به دنیا آمد، وی سرودن شعر را از سالهای جوانی با مجله جوانان آغاز کرد و تا پانزدهم اسفند ماه 1386 که به علت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان بستری شد آثاری نظیر کفشهای مکاشفه، شرجی آواز، خوابنامه و باغ تناسخ، ترجمه زخم، باران پروانه، رودخانه رؤیا، ملکوت تکلم و سیل گل سرخ را از خود برجای گذاشت.

رهبر معظم انقلاب نیز در سال 1390 و در جریان سفر به استان کرمانشاه با حضور در بیمارستان امام رضا (ع) از وی عیادت و بر رسیدگی به وضعیت این شاعر آئینی تاکید کردند.

"احمد عزیزی" در حوزه شعر حماسی سرمایه‌ای برای شعر شیعی است

عباس صالحی در کنگره ملی مقام ادبی «احمد عزیزی» که امروز در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از شاعران تنها در یکی از حوزه‌های عرفانی، اجتماعی و سیاسی فعالیت می‌کنند اما احمد عزیزی دارای وجوه مختلف شاعری است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سبک شعری احمد عزیزی یک منشور و ترکیب کمیاب است، بیان کرد: عزیزی به‌عنوان شاعر عرفانی دغدغه‌های عرفان کلاسیک همچون وحدت وجود را دارد و در کنار این دغدغه‌ها دینداری او نیز یک دینداری عرفانی است.

صالحی با بیان اینکه این شاعر انقلابی شباهت بسیاری با شاعران عروض دارد، خاطرنشان کرد: وجه متمایز این شاعر معاصر با سایر شاعران دغدغه‌های فلسفی او بوده که اشعار وی در حضور فلسفی گواهی بر توجه وی به مرگ و هستی است.

وی یکی دیگر از وجوه تمایز احمد عزیزی را طبیعت‌گرایی وی بیان کرد و افزود: هم‌زاد پنداری با طبیعت، الهام‌گیری از طبیعت و پیوند زبان وی با طبیعت نشان‌دهنده نگاه طبیعت‌گرایانه و چندضلعی احمد عزیزی است.

صالحی با اشاره به اینکه احمد عزیزی نفسی به فرهنگ و شعر ایران عطا کرد که تا همیشه ماندگار است، عنوان کرد: بخش چهارم تمایز اشعار احمد عزیزی با سایر شاعران جامعه‌گرا بودن او است که با دغدغه شاعران قدیم و جدید هماهنگ است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه ارتباط اشعار احمد عزیزی با تبعیض و بی‌عدالتی به طور کامل مشهود است، گفت: دغدغه‌های احمد عزیزی درباره آسیب‌های اجتماعی مدرن نیز در اشعار او متبلور است.

وی با اشاره به انقلابی بودن اشعار احمد عزیزی، افزود: مثلث امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اشعار احمد عزیزی متبلور است و مفهوم این اشعار گواهی بر عشق بی‌امان و دلداگی این شاعر انقلابی به امام راحل(ره) است.

صالحی با بیان اینکه ویژگی بارز دیگر اشعار احمد عزیزی مدح و منقبت و وجه شیعی آن است، گفت: اشعار شیعی در طول تاریخ دارای سه قالب اصلی مرثیه، عزا و مدح، منقبت و سیاست است که این سه ضلع در قالب شعر احمد عزیزی مشهود است.

وی با اشاره به اینکه اشعار عزیزی در ترکیب شش‌گانه شاعری در قله ممتاز قرار دارد، بیان کرد: امید داریم با بهره‌مندی از این کنگره‌ها جریان شعری احمد عزیزی که برانگیخته از این دیار است هم‌چنان در افق ایران بماند.

کرمانشاه آینه تمام نمای تاریخ ایران زمین است

اسدالله رازانی نیز در این مراسم اظهار کرد: با گذر از دوره های نخستین حیات بشر و ورود به دوره میانه بازهم ردپایی از کرمانشاه و این بار در طاق بستان به چشم می خورد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر استان کرمانشاه با عبور از گذرگاه تاریخ از لحاظ فرهنگی و ادبی نیز پیشینه بسیار خوبی دارد و طی سال های متمادی بزرگانی را در دامان خود تربیت کرده که باعث سربلندی فرهنگ و ادب ایران بوده اند.

رازانی گفت: یکی از این افراد احمد عزیزی شاعر انقلابی است که اشعار بسیار نغزی سروده و در تحول ادبی استان نقش بسزایی ایفا کرده است.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: ایران در طول تاریخ شعرای بزرگی نظیر حکیم ابوالقاسم فردوسی داشته که در اشعارش می توان درس حکمت و زندگی آموخت.

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه چندی است که با ریشه تاریخ و فرهنگ خود بیگانه شده ایم، اظهار کرد: برگزاری چنین کنگره هایی باعث می شود به همان ریشه تاریخی خود بر گردیم.

رازانی در پایان از کسانی که در برگزاری کنگره احمدعزیزی زحمت کشیده اند، تقدیر کرد.

شعر شعرای ایرانی توأم با اخلاق و معنویت است

آیت‌الله شیخ مصطفی علما صبح امروز در کنگره بزرگداشت مقام ادبی احمد عزیزی شاعر آیینی کرمانشاه اظهار کرد: شعرا به گردن جامعه حق بزرگی و اساسی دارند.

وی با بیان اینکه اسلام توجه خاصی به علم، دانش و هنر دارد، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به قلم قسم می‌خورد و در نخستین دستور خداوند متعال به پیامبر نور و رحمت صحبت از قرائت و بیان شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه به توصیه‌های حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: مولا علی (ع) به فرزندش می‌فرماید که اگرچه من و تو و امثال ما تمام دهر را نبوده‌ایم، اما با تجربه و علم و دانش بشر خود را طوری فرض می‌کنیم که تمام این دوران را زندگی‌ کرده‌ایم، چون آثارشان نسل اندر نسل منتقل شده است.

علما با تصریح اینکه نفس قلم و هنر و شعر جامعه را زنده نگه می‌دارد، بیان داشت: خوشبختانه شعر شعرای ایرانی توأم با اخلاق، عرفان، معنویت، استدلال و برهان است.

امام جمعه کرمانشاه یادآور شد: مرحوم علامه طباطبایی فیلسوف شرق، فردی که هنوز مواضع و نظراتش به عنوان سند در عرفان به کار می‌رود، گاهی در جلسات خود به اشعار مولانا برای برهان و استدلال تمسک می‌جست.

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه شعرای ارزشمند ایرانی کیان عرفان و اخلاق و سبک زندگی را حفظ کرده‌اند، گفت: امام (ره) اعتقاد داشتند که سرنیزه‌ها را باید به قلم تبدیل کرد.

وی بیان داشت: قلم جامعه را نگه می‌دارد و این در حالی است که برخی‌ها به اشتباه آزادی را نگه‌دارنده جوامع مطرح می‌کنند، اما قلم محتوا دارد و محتوا جامعه را نگه می‌دارد.

امام جمعه کرمانشاه اظهار کرد: تعداد غزلیات در کرمانشاه کم است، اما یک دوره سیر و سلوک و عرفان در همین غزلیات کم گنجانده شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =