آیا می دانستید که مجله رشد آموزش زمین شناسی دیگر منتشر نمی شود؟

از هنگامی که نگارنده در حال تحصیل دبیرستان و سپس دانشجوی دوره کارشناسی زمین شناسی در دانشگاه تهران در دهه شصت بود، مجلات رشد (به ویژه رشد آموزش زمین شناسی) را با توجه و علاقه دنبال میکرد. روز گذشته در عصر آخرین روز نمایشگاه مطبوعات 1394 در تهران (22-8-94) با مراجعه به غرفه مجلات رشد - وزارت آموزش و پرورش- متوجه شدم که "رشد آموزش زمین شناسی" دیگر منتشر نمی شود! در این یادداشت به اهمیت مجلات رشد، به ویژه رشد آموزش زمین شناسی می پردازم.

مجلات رشد - که توسط دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش منتشر می شود - مجموعه مجلاتی است که در حوزه های مختلف علوم و همچنین مسایل تربیتی با مطالب متنوعی از گزارش، مقاله علمی و اخبار و تاریخ علم و ... از اوایل دهه شصت در ایران مخاطبانی به ویژه نزد دانش آموزان، دبیران، و دانشجویان سالهای اول دوره لیسانس و بعضا استادان دانشگاهها داشته است. 

نگارنده که دوره کارشناسی زمین شناسی خود را در دانشکده علوم دانشگاه تهران در سال 1369 به پایان رسانده ، مجله رشد آموزش زمین شناسی را با علاقه فراوان در سالهای آخر تحصیل دبیرستان و به ویژه دوره دانشجویی کارشناسی دنبال کرده است. هرگز فراموش نمی کنم که گزارش بازدید زمین شناسی در جاده هراز به قلم استاد دکتر حسین معماریان و همچنین گفتگو با روانشاد استاد دکتر یدالله سحابی اولین استاد زمین شناسی در دانشگاه تهران ،  را در نیمه دوم دهه شصت در همین مجله رشد، از مطالب جالب و همچنان خواندنی و به یادماندنی برای دانشجویی چون من بوده است. در سالهای بعد نیز به فراخور و به تناوب این مجله (و همچنین مجله رشد آموزش جغرافیا، که آن نیز شاخه ای علمی همواره جالب و شگفت انگیز برای من بوده است) دنبال کرده ام و در بعضی از سالها چند شماره مجله رشد را یکجا از نمایشگاه مطبوعات خریداری کرده ام.

دیروز 22-8-94 در آخرین روز نمایشگاه مطبوعات در تهران به غرفه مجلات رشد رفتم و سراغ مجله رشد آموزش زمین شناسی را گرفتم، و با تعجب متوجه شدم که تصمیم برآن گرفته اند که مجله رشد آموزش زمین شناسی را دیگر منتشر نکنند (ظاهرا به دلیل اینکه دیگر بودجه و نیرویی برای کمک به هیئت تحریریه یا سردبیری در دسترس نیست)، و می خواهند این مجله را در مجله رشد آموزش جغرافیا ادغام کنند. به باور نگارنده این کار غلطی است. هم هویت و تشخص رشته جغرافیا نزد دانش آموزان و دبیران و دانشجویان مخدوش می شود و اتفاق مشابهی در اثر این ادغام برای رشته زمین شناسی در اذهان به ویژه دانش اموزان خواهد افتاد. 

واقعا حیف است مجلاتی که سابقه ای سی ساله در نظام آموزشی ایران دارند به این ترتیب از دور خارج شوند (که البته علت العلل همه این مسایل چه بسا تنگناهای مالی است و بدین وسیله وزارت آموزش و پرورش خواسته باشد صرفه جویی مالی کرده باشد). ولی واقعا از هر جایی بزنیم، به صرفه است که خرج آموزش و پژوهش در مملکت کنیم. 

واقعا حیف است. آقای دکتر فانی، وزیر محترم آموزش و پرورش، لطفا اجازه ندهید که مجله رشد آموزش زمین شناسی  در ایران در وزارتخانه تحت نظرتان تعطیل شود. در کشوری که این همه مسایل مهم و بنیادی در مورد علوم زمین دارد (از آب و انرژی و معادن گرفته تا زلزله و مخاطرات طبیعی)، و لازم است نیروها و جوانان خوب و نخبه  از همان دوره دبیرستان به رشته زمین شناسی جذب شوند . لطفا مجله رشد آموزش زمین شناسی را تعطیل نکنید!. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یه نیشابوری A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    1 0
    همین الانم دبیران جغرافیا درس زمین شناسی را تدریس می کنند