مریم یعقوبی
بر اساس استراتژی صنعت خودرو کشور، خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولات جدید و به روز جایگزین آنها شوند. برای تحقق این هدفگذاری، دو خودروی پراید و و پژو ۴۰۵ دو گزینه ای هستند که مدیران شرکت های خودروساز چندین باز از اتمام تولید ان ها نام برده اند.
به گفته فعالان حوزه خودرو این محصولات بهویژه پراید از عمر خود فراتر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.
چندی پیش برخی رسانه ها با معرفی خودروهای هم قیمت و یا ارزانتر از پراید به مقايسه این خودروی کره ای ساخت داخل با پنج خودرو ارزان هندي پرداختند. اما این مقایسه بدون در نظر گرفتن مشخصات فنی و استانداردهای لازم برای تولید این خودروها بود.
در اين مقايسه به ذكر مشخصات به صورت توصيفي پرداخته و محصولات نام برده بدون همگون سازي مشخصه هاي فني با يكديگر مقايسه قيمتي شده اند.
براي سنجش صحت اين ادعا در این گزارش محصولات ذکر شده را با يكديگر همگون کرده و استانداردهاي آنها را مطابق با قوانين ايران در نظر گرفته ایم و سپس قيمتهاي اين محصولات را با پرايد به عنوان اقتصادي ترين خودروي ايران مقايسه کردیم.
الف) اهميت صنعت خودرو در هند:
در سالهاي اخير صنعت خودرو در هند به دليل جمعيت زياد (بازار بزرگ داخلي)، دستمزد پايين كارگران و اقتصاد در حال رشد اين كشور مورد توجه خودروسازان جهاني قرار گرفته است. همچنين تعرفه 125% براي واردات خودروي سواري به اين كشور دليل مضاعفي بوده كه جذابيت سرمايه گذاري مستقيم خارجي را در اين کشور دو چندان نمايد و با عث ارتقاي کيفيت و مناسب شدن قيمت ها گردد.
اين صنعت به دليل حجم اشتغال ايجادي آن يك صنعت حياتي براي هند به شمار مي رود، به طوري كه به گزارش 2015 آنكتاد در ارتباط با سرمايه گذاري در جهان، 20% از ارزش افزوده توليدات در هند در سال 2014، مرتبط با صنعت خودرو مي باشد.
همچنين در سال 2013، دوازده پروژه با بيش از 100 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در صنعت خودروسازي و قطعه سازي هند، توسط شركتهاي فيات، رنو نيسان، فولكس واگن، بوش، هوندا ، اسكانيا و .... انجام شده است و اين خودرو سازان با استفاده از مزيت رقابتي هند در دستمزد توانسته اند به توليد خودرو هاي با قيمت اقتصادي بپردازند. نتايج اين سرمايه گذاريها را مي توان در دستيابي هند به رتبه ششم توليد خودرو در سال 2014 با توليد بيش از 3.8 ميليون خودرو مشاهده نمود (گزارش OICA).
ب) معرفي پنج محصول ارزان قيمت هندي و مشخصه هاي فني آنها:
در جدول زیر پنج محصول ارزان قيمت كه توليد آنها در هند انجام مي پذيرد به نامهاي داتسونGo(محصول گروه نيسان)، ماروتي سوزوكي آلتو 800، ماروتي سوزوكي آلتو K10، ماروتي سوزوكي سلريو و هيوندا EON جهت بررسي مد نظر قرار داده شده اند.
اين مشخصات با توجه به تاثير آنها بر قيمت خودرو و يا استانداردهاي اجباري در ايران انتخاب شده اند، لذا از نام بردن مشخصاتي كه به صورت مشترك در محصول سايپا 131 (پرايد)، وجود داشته و يا به عنوان يك استاندارد اجباري نبوده، صرف نظرگرديده است.
در بررسي اوليه مشخص شد اندازه خودرو سايپا 131 از خودروهاي ياد شده بزرگتر بوده و امكانات ايمني (کيسه هوا و ترمز ABS) و راحتي(کولر، راديو سي دي و ...) آن نيز بيشتر مي باشد. قابل ذكر است كارايي و عملكرد موتور و گيربكس سايپا 131 از محصولات داتسونGO ، سوزوكي آلتو 800 و سوزوكي سلريو بيشتر بوده و به ميزان اندكي از خودرو هاي سوزوكي آلتو K10 و هيوندا Eon، كمتر مي باشد.
ج) قيمت محصولات در هند بدون ارتقاي سطح مشخصات فني مطابق با پرايد (سايپا 131):
قيمت محصولات براي تردد در هند شامل قيمت نمايشگاهي محصول در بمبئي و احتساب ماليات و بيمه محاسبه گرديده است. بازه قيمت اين محصولات جهت تردد در هند بين 19.7 تا 28.8 ميليون تومان مي باشد. در جدول زير به اين قيمتها به تفصيل آمده است:
د) مشخصه هايي از محصولات كه ارتقاي آنها جزء الزمات قانوني ايران مي باشد و معادل سازي قيمت ارتقاي مشخصات (با تعرفه صفر درصد):
جهت دريافت مجوز تردد خودرو در ايران, نياز به رعايت استانداردهاي 51 گانه ايمني مي باشد كه از آن جمله مي توان به تجهيز خودرو به ايربگ راننده، ايربگ سرنشين و ترمز ABS اشاره نمود. همچنين از جنبه راحتي دارا بودن راديو - سي دي و کولر با توجه به اهميت آن براي مشتريان ايراني به عنوان يكي ديگر از مشخصات مد نظر قرار گرفته است.
جهت ارتقاي مشخصات محصولات نام برده و ارتقاي آنها به مشخصات پرايد(سايپا 131) و استانداردهاي اجباري ايران، قيمت ايربگ راننده 150 دلار، ايربگ سرنشين 100 دلار، ترمز ABS 150 دلار، سيستم تهويه مطبوع 300 دلار و راديو سي- دي30 دلار, بدون در نظر گرفتن زير ساختهاي لازم و هزينه هاي مونتاژ و صرفا به عنوان ارزش قطعه فرض شده است.
در زمينه كارايي و عملكرد موتور و گيربكس ضرايب چالاکي (قدرت موتور و گشتاور) مورد مقايسه قرار مي گيرد كه در مجموع با توجه به دامنه قيمتي, به ازاي ارتقاي يك واحد گشتاور و ارتقاي يك واحد قدرت موتور بر تن 10 و 14 دلار درنظر گرفته شده است. مسلم است در خصوص خودروهاي سوزوكي آلتو K10 و هيوندا Eon كه داراي ضرايب چالاکي بهتري از پرايد مي باشند، جهت تناسب با پرايد (سايپا 131) اين مقادير با علامت منفي اعمال مي گردد.
ه) مشخصه هايي از محصولات مورد مقايسه كه با برخي از مشخصات پرايد (سايپا 131 ) تهاتر شده اند:
در مقايسه انجام شده، برخي از مشخصه هاي محصولات ياد شدهمانند ظاهر و كيفيت آنها كه به نظر مي رسد نسبت به پرايد (سايپا 131 ) برتري دارد. با مشخصه هايي از جمله اندازه اتاق پرايد (سايپا 131)، چراغ برف و مه شكن جلو، آينه قابل تنظيم از داخل، فندك، جا سيگاري، داشبورد، گرم كن شيشه عقب و ... تهاتر و از محاسبه تغييرات قيمتي آنها جهت همگون سازي محصولات صرفنظر کردیم.
و) محاسبه قيمت محصولات پس از ارتقاي مشخصه هاي آنها در راستاي رعايت الزامات قانوني در ايران
قيمت محصولات ياد شده در صورت ارتقاي مشخصات آنها با محصول پرايد (سايپا 131 ) به شرح زير آمده است. اين قيمت ها با در نظر گرفتن توليد در هند و با هزينه هاي نيروي انساني آن كشور در نظر گرفته شده است.
چنانچه هزينه هاي دستمزد نيروي انساني مطابق با الزامات قانوني ايران در نظر گرفته شود حداقل ميزان 8% به قيمت تمام شده محصولات اضافه مي گردد که در محاسبات لحاظ نگرديده است. همچنين هزينه اي براي تعرفه واردات محاسبه نشده است.
در نهايت قيمت محصولات جهت آماده سازي تردد در ايران از مجموع قيمت فروش محصول در هند با احتساب ارتقاي مشخصات ياد شده متناسب با الزامات قانوني ايران، هزينه الزامي بيمه شخص ثالث (982 هزارتومان)، 4% قيمت محصول جهت شماره گذاري و 9% قيمت محصول جهت ماليات ارزش افزوده, محاسبه گرديده است.
همانگونه كه مشاهده مي شود كليه محصولات با حداقل ارتقا جهت دريافت مجوز تردد در ايران بين 9% تا 55% بيش از قيمت پرايد براي مشتريان تمام مي گردد.
22335
نظر شما