آنها امسال هم از زیارت امام حسین(ع) محروم بودند...

زمانی که صحبت از معاودین یا همان ایرانی- عراقی های رانده شده از عراق به میان می آید بسیاری از مشکلات این خانواده ها و رنجهای آنان نیز به ناگاه در مقابلت ظاهر می شود.

به گزارش کردپرس معاودین رانده شده از عراق که حدود سه دهه است در استانهای هم مرز با عراق و عمدتاً استانهای ایلام، کرمانشاه و خوزستان ساکن هستند در این چند دهه به خاطر نداشتن مدارک قانونی که نشانگر تابعیت ایرانی آنها باشد نتوانسته اند از خدمات و امکاناتی هم تراز با دیگر ایرانی ها برخوردار شوند.
از سوی دیگر این عده از زمانی که توسط دولت بعث صدام از عراق اخراج شده اند تابعیت عراقی بودن خود را نیز از دست داده اند و در سالهای اخیر اگرچه که عده ای از آنها توانست به کشور خود بازگردند اما بسیاری از آنها به علت نداشتن تابعیت عراقی از رفتن به کشوری که زمانی شهروند آن بوده اند محروم هستند.
ممنوعیت سفر به کشوری که زمانی شهروند آنجا بوده ای!
بسیاری از این خانواده ها امسال و در مراسم اربعین قصد داشتند که همانند بسیاری دیگر از ایرانی ها یا عراقی ها در این مراسم شرکت کنند اما به خاطر نداشتن تابعیت هیچکدام از دو کشور ایران و عراق همانند سالهای قبل از این نعمت محروم بوده اند.
یکی از این افراد در این ارتباط به کردپرس می گوید : اینکه زمانی و برای چندین دهه در کشوری ساکن باشی و در انجا بزرگ شوی اما تاریخ به شکلی سرنوشتت را رقم بزند که زمانی نتوانی به آنجا بروی و مجوز ورود به سرزمین گذشته ات را نداشته باشی بسیار تلخ است.
سمیر-ع در ادامه می گوید: معاودین مقیم ایران و استان ایلام که من هم یکی از آنها هستم از جمله این افراد هستند که سرنوشت، زندگی آنها را اینگونه رقم زده است.
وی ادامه داد: در اربعین امسال ما هم مثل بسیاری دیگر می خواستیم بصورت قانونی به کشور عراق که زمانی سرزمین مان بوده است برویم اما به خاطر نداشتن مدرک قانونی تابعیت ایرانی و حتی عراقی از این سفر معنوی محروم شدیم.
وی ادامه داد: البته می توانستیم مانند بسیاری دیگر از ایرانی ها و حتی غیر ایرانی ها بدون مجوز و ویزا به این سفر برویم اما به خاطر مخاطرات احتمالی آن این کار را نکردیم.
حسرتهای بی پایان برای محرومیت از یک سفر معنوی
یکی دیگر از این معاودین با حالتی غمگینانه و دلگیر از وجود چنین شرایط به وجود آمده ای درباره سفر معنوی اربعین می گوید:خیلی مشتاق و حریص بودم که امسال بالأخره در کنار سایر علاقمندان به زیارت امام حسین «ع» همسفر این همه زائر باشم اما نتوانستم یعنی به نوعی محکوم به نرفتن و حسرت کشیدن بودم.
وی بدون علاقه به ذکر نامش افزود:متأسفانه نمایندگی وزارت امور خارجه عراق در ایلام تنها روادید را برای دارندگان گذرنامه صادرمیکنند از این رو ما باز هم امسال از این سفر محروم شدیم .
این معاود فاقد تابعیت ایرانی اظهارکرد:هرچنددوستان وبستگان ما زیارت اربعین را به نیابتمان انجام خواهند داد اما خیلی دلمان میخواست از طریق حضوری ملموس تر از کنار موکب های مسیر مرز مهران تا کربلا گذر کنیم و پیاده روی اربعین را لمس کنیم ولی خوب مدارک و اسنادمان مانع از چنین سفری شده است .
این معاود با اشاره به حضورش در عزاداری های تاسوعا و عاشورا در ایلام تاکید کرد:سفر اربعین و برداشت های معنوی ان و حضور در کنار صاحبان این عزا لذت دنیا و اخرتش طوری دیگر است.
قوانین عراق مانع سفر بدون ویزا به این کشور است
در همین ارتباط یک دیپلمات ارشد عراقی با اشاره به علاقمندی کشورش برای تحقق آرزوی همه شیفتگان در رسیدن به کربلا جهت انجام آیین اربعین به خبرگزاری کردپرس گفت: برابر قوانینی که وضع شده است بدون داشتن روادید سفر به عراق ممنوع است .
راجح الموسوی سفیرعراق درتهران تاکید کرد:دراختیارداشتن گذرنامه وویزا تنها شرط ورود به کشور عراق است حالا اینکه کسانی زمانی تابعیت عراق داشته اند اما مدارک قانونی ندارند نیز مشمول این ممنوعیت هستند.
تمسک به قوانین ممنوعیت سفر بدون ویزا به عراق فقط توسط مأمورین عراقی نبوده بلکه دراین سوی مرز نیز همه مسوولان ایرانی از جمله معاون وزیرخارجه ایران نیز گفت :هیچ کسی نمی تواند بدون داشتن گذرنامه وروادید وارد خاک عراق شود.
قشقاوی که برای بررسی وضعیت زائران ایرانی به مرز مهران در استان ایلام سفر کرده بود در این باره تاکیدکرد:اصولا اینگونه تصمیم گیری ها یعنی شرط دراختیارداشتن گذرنامه وویزا توسط مقامات عراق اعلام شده است وآنها قانونی دارند که براساس ان هر فردی که بدون رعایت این دو شرط وارد انجا شود را به مدت 6ماه بازداشت می کنند.
پیگیری های جدی در زمینه برطرف کردن مشکلات معاودین مقیم ایلام
در این ارتباط اما نماینده مردم استان ایلام درمجلس وعضوکمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز درباره امکان سفر معاودین فاقد تابعیت به سفر اربعین قول می دهد که بصورت جدی تر پیگیرموضوع خواهد شد.
دکتراحمدشوهانی اظهارکرد: معاودین در ایلام و دیگر استانها مشکلات بسیاری دارند که یکی از این مشکلات نداشتن تابعیت ایرانی است.
وی افزود: از سال گذشته تاکنون اقدامات خوبی در زمینه دادن تابعیت ایرانی به معاودین صورت گرفته که امیدواریم به زودی به منتیجه برسد و این قشر دارای تابعیت ایرانی شده و مدارک لازم برای آنان صادر شود.
وی افزود: در صورت تحقق نین امری این افراد می توانند به برای زیارت یا امورات قانونی دیگر به کشور عراق بروند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =