ایرنا نوشت: تارنمای آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد که 'یوکیا آمانو' مدیرکل آژانس در جلسه امروز شورای حکام بیانیه ای مقدماتی را قرائت کرد و اجرای برجام را نشانگر آغاز مرحله ای نوین در روابط ایران و آژانس خواند.

آمانو در این بیانیه نوشته است: ایران سابقاً به بنده اطلاع داد که به صورت موقت پروتکل الحاقی را از روز اجرا همراه با موافقنامه پادمان اعمال می کند و تصویب آن (پروتکل الحاقی) را معلق می گذارد. ایران همچنین به صورت کامل کد اصلاحی 3.1 موافقتنامه فرعی به موافقتنامه پادمان را اعمال می کند.

وی افزود: 'تایید کردن اینکه ایران گامهای مقدماتی لازم را تکمیل کرده است کاری پیچیده و دشوار بود که تحت فشار شدید زمانی انجام شد. از عملکرد حرفه ای و سخت کوشی تیم ممتاز خود در معاونت پادمانها بسیار قدردانی می کنم.'
دبیرکل آژانس در خاتمه این بیانیه نوشت: 'اکنون راه برای آژانس هموار است تا تائید و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران در برجام را طبق درخواست شورای امنیت و مجوز شورای حکام آغاز نماید. اجرای برجام نشانگر آغاز مرحله ای نوین در روابط ایران و آژانس است.'

به گزارش ایرنا، نخستین نشست شورای حکام پس از مختومه شدن پرونده 'پی ام دی' امروز برگزار می شود و دستور کار جدید آن «راستی آزمایی و نظارت در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت» می باشد.


 آمانو : آژانس در دوره جدید، وظایف خود را طبق برجام و قطعنامه شورای امنیت انجام می دهد

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران و کشورهای 1+5 و شورای حکام برای به سرانجام رساندن برجام تشکر کرد و گفت: با مشورت مقامات ایرانی موضوع ایجاد یک دفتر برای رسیدگی به پادمان را بررسی می کنیم تا راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام را انجام دهد.

وی که در نشست شورای حکام در ارتباط با وضعیت راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید پس از مختومه شدن پرونده «پی.ام.دی» و اجرایی شدن برجام سخن می گفت، در توضیح دلایل تاسیس این دفتر گفت: وظایف آژانس بر پایه برجام ، امری جدید است که نظارت دقیق را می طلبد. آژانس در دوره جدید وظایف خود را طبق برجام و قطعنامه شورای امنیت انجام خواهد داد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: ما مسیری طولانی را از اولین روز در موضوع هسته ای ایران در سال 2003 تاکنون طی کرده و فعالیت های گسترده ای انجام داده ایم . ما تلاش خواهیم کرد در آینده تعهدات خود را بر پایه برجام به طور کامل انجام دهیم.

این نخستین نشست شورای حکام پس از مختومه شدن پرونده پی ام دی است که تحت دستورکار جدید با عنوان «راستی آزمایی و نظارت در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت» برگزار می شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست افزود: انتظار می رود ایران بعد از روز اجرا طبق توافقنامه ای که با آژانس به امضاء رسانده و طبق موافقتنامه بند 3.1 به تعهدات خود در خصوص پادمان عمل کند.
آمانو اظهار داشت: اکنون مسیر روشن برای آژانس روشن شده تا کار بررسی و نظارت بر تعهدات مربوط به هسته ای ایران را تحت برجام ، که توسط شورای امنیت درخواست شده انجام دهیم .

وی گفت: روز شنبه، من جلساتی در وین با اتحادیه اروپا، با هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی، وزیر خارجه آمریکا جان کری، و رییس سازمان انرژی اتمی ایران آقای صالحی و وزیر امور خارجه ایران ، اقای ظریف داشتم.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه هم ، برای مذاکره در تهران با رئیس جمهور روحانی و ملاقات دوباره با دکتر صالحی و دکتر ظریف به تهران سفر کردم.
آمانو اظهارداشت: مقامات ایران ضمن قدردانی از اقدامات آژانس , تاکید کردند که بعد از آغاز برجام تمام تعهدات خود را عمل خواهند کرد.

گفتنی است آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس معاهده عدم اشاعه (ان پی تی)، موافقتنامه پادمان و نیز پروتکل الحاقی که کشورمان اعلام کرده است به طور داوطلبانه آنرا اجرا خواهد کرد، وظایف متعددی را برعهده دارد. همچنین، بر اساس برجام، در پروژه های همکاری در حوزه های مرتبط با انرژی هسته ای (مثل مدرن سازی رآکتور اراک) و ایمنی هسته ای که در آینده در کشورمان اجرایی خواهد شد، برای آژانس هم وظایفی تعریف شده است.

31050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =