هم‌اکنون از 54 فرودگاه در دست بهره‌برداری کشور تنها سه فرودگاه درآمد - هزینه می‌کند و بقیه فرودگاه‌ها زیان‌ده هستند؛ ضمن این‌که هزینه نگهداری این فرودگاه‌ها به این زیان افزوده می‌شود.

در پیوست شماره يك لايحه بودجه سال 1395 براي برنامه توسعه حمل‌ونقل هوايي 8 طرح با اعتباري معادل 646.8 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که این اعتبار نسبت به اعتبار پیش‌بیني شده در سال 1394 معادل 42 درصد كاهش يافته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص، طی گزارشی درباره بودجه بخش حمل‌ونقل اشاره کرده است که طرح‌هاي پیش‌بیني شده در برنامه توسعه حمل‌ونقل هوايي عموما از طرح‌هاي در دست اجرا از سال‌هاي گذشته است و طرح جديدي در لايحه بودجه سال 1395 براي اين برنامه پیش‌بیني نشده است. البته در رابطه با برنامه توسعه حمل‌ونقل هوايي لازم است يادآوري شود كه عمده اعتبارات مورد نیاز توسعه حمل‌ونقل هوايي كشور از محل درآمد سازمان هواپیمايي كشوري تامین مي‌شود؛ درآمدي كه به جاي واريز به حساب دولت در خزانه‌داري كل به حساب اختصاصي اين سازمان نزد خزانه‌داري كل واريز و هزينه‌ها از محل اين درآمد تامین اعتبار مي‌شود. بنابراين طرح‌هاي برنامه توسعه حمل‌ونقل هوايي در پیوست شماره يك لايحه بودجه سال 1395 نمي‌تواند تصوير جامعي از برنامه توسعه حمل‌ونقل هوايي كشور ارائه دهد.

براساس این تحلیل، در بررسي برنامه توسعه حمل‌ونقل هوايي در لايحه بودجه ملاحظه مي‌شود طرح‌هاي اين برنامه در سال 1395 در مجموع در رابطه با مشاركت در احداث فرودگاه‌هاي رامسر و ولیعصر، خريد هواپیماي آزمايش استاندارد پرواز، مشاركت و تکمیل فرودگاه بین‌المللي امام، تعمیر و تجهیز فرودگاه بین‌المللي شیراز و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات و كمك‌هاي فني و اعتباري حمل‌ونقل هوايي به‌منظور افزايش ظرفیت ناوگان مسافري هوايي كشور است.

در رابطه با طرح‌هاي احداث فرودگاه لازم به يادآوري است از طرفي هم‌اكنون از 54 فرودگاه در دست بهره‌برداري كشور تنها سه فرودگاه درآمد - هزينه مي‌كند و بقیه فرودگاه‌ها زيان‌ده هستند؛ ضمن اين‌که هزينه نگهداري اين فرودگاه‌ها نیز به اين زيان افزوده مي‌شود.

از طرف ديگر، همچنین ظرفیت ايجاد شده در اين فرودگاه‌هاي در دست بهره‌برداري معادل اعزام و پذيرش حدود 65 میلیون نفر مسافر است كه عملا در حال حاضر در پروازهاي داخلي و بین‌المللي بیش از 25 میلیون نفر مسافر در اين فرودگاه‌ها جابه‌جا نمي‌شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس متذکر شده است؛ با وجود زيان‌دهي فرودگاه‌هاي در دست بهره‌برداري و وجود اضافه ظرفیت در فرودگاه‌هاي كشور، تامین اعتبار براي احداث فرودگاه‌هاي جديد آن هم مشاركتي كه امکان بازگشت سرمايه در آنها زير سوال است، چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟ بهتر نیست به جاي احداث فرودگاه‌هاي جديد، نگهداري فرودگاه‌هاي موجود يعني حفظ ظرفیت ايجاد شده و تامین تجهیزات ناوبري با فناوري‌هاي روز را در دستور كار قرار دهیم و با افزايش سطح خدمات در فرودگاه‌هاي كشور، درآمدزايي را افزايش دهیم.

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    4 0
    من ماهی سه بار با هواپیما پرواز دارم تا حالا به جز یک مورد که هواپیما 30 دقیقه زود تر پرید و جا موندم نشده یک بار فقط یک بار برای رضای خدا هم شده تاخیر نداشته باشن. واقعا یک برنامه ریزی ساده رو از پسش بر نمیان