وقایع اتفاقیه نوشت: عبدالله رمضان‌زاده معتقد است طرح عبور از روحانی از سوی اشخاص رانت‌خوار و فرصت‌طلب صورت می‌گیرد.

اهم سخنان سخنگوی دولت اصلاحات از اين قرار است:

**گزینه عبور از روحانی، درواقع آغاز جنگ روانی علیه او است و از سوی اشخاص رانت‌خوارِ فرصت‌طلب انحصارجویی صورت می‌گیرد که در دولت قبلی به همه چیز رسیده‌اند و الان دستشان کوتاه شده است. تکرار عبارت عبور از روحانی، در دام آنها افتادن است. هیچ‌کس به فکر عبور از روحانی نیست و همه اصلاح‌طلبان تأکید می‌کنند که روحانی هنوز نتوانسته همه برنامه‌هایش را اجرا کند و در دور دوم ریاست‌جمهوریش به‌طور‌قطع می‌تواند به بخش مهمی از برنامه هایش عمل کند؛ بنابراین روحانی گزینه اول اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی خواهد بود.

**اولویت‌بندی‌های سیاسی- اقتصادی روحانی درست بوده ولی در اجرا تیم همراه او نتوانسته این اولویت‌بندی‌ها را به اجرا در بیاورد. طبیعتا برای رسیدن به هدف بزرگِ چرخاندن چرخ زندگی مردم، نیاز به محیط امن بین‌المللی و داخلی هستیم. روحانی از لحاظ سیاسی برای فراهم‌آوردن این دو محیط  موفق بوده است؛ منتهی تیم او تیم کاملی نبود و متأسفانه تیمی که به کار گرفت، نتوانست به این اولویت‌بندی‌های رسیدگی کند. نکته دیگر این است که روحانی فقط رئیس‌جمهوری کسانی نیست که خواهان رسیدگی به گره‌های کور سیاسی هستند. اولویت اول مردم ایران، رسیدگی به مسائل معیشتی است.

** نیروهای سیاسی کارآزموده‌ای با روحانی کار نمی‌کنند. برای اداره یک وزارتخانه یا یک سازمان بزرگ دولتی فقط دانش کافی نیست و تجربه هم لازم است. تیم اقتصادی دولت روحانی، تجربه قوی اجرائی نداشتند و فقط با روحانی رفاقت داشتند؛ بعضی هم که سن بالایی داشتند و تحرک لازم را نداشتند. کم‌تجربگی و در‌عین‌حال محافظه‌کاری و کم‌ریسک‌‌پذیری از صفات کابینه دولت روحانی است. روحانی از همان زمانی که دولت را از احمدی‌نژاد تحویل گرفت، ما منتظر یک تیم ریسک‌پذیر و پویاتری بودیم ولی متأسفانه دولت روحانی هیچ‌کدام از این صفات را نداشت. روحانی خودش این برنامه‌ها را داشت اما تیمش نتوانست برنامه‌های او را عملی کند و من لقب لژیونرها را برای کابینه یازدهم قبول ندارم.

** کابینه حتما نیازمند ترمیم است؛ به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی.  وزارت علوم الان قفل شده است و با این قفل نمی‌شود به خواسته‌های دانشجویان پاسخ داد. روحانی یا می‌خواهد به دانشجویان پاسخ دهد یا نمی‌خواهد. زنگنه، بهترین وزیر کابینه و تیم اقتصادی روحانی بدترین همکاران روحانی هستند.

** سیل ویرانگری در کشور آمده بود که داشت همه چیز را تخریب می‌کرد. آمدن شخص روحانی، سدی شد در برابر آن سیل ویرانگر دولت سابق که سال‌ها می‌توانیم به آن افتخار کنیم. محیط امن بین‌المللی هم از دستاوردهای بزرگ و تاریخی این دولت است که البته با نظر و تأیید رهبری انقلاب صورت گرفته است. کنترل تورم از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم است. محیط امن داخلی، یکی دیگر از دستاوردهای روحانی است. در‌حال‌حاضر کشور دیگر دچار تنش نیست. گرچه فضای باز و کامل سیاسی شاید محقق نشده باشد ولی کشور در فضای امنی قرار گرفته که زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

** با‌توجه به وضعیت آقای روحانی و مخالفت‌هایی که از سوی جناح‌های مختلف و نهادهای قدرت علیه او می‌شود، روحانی توانسته حداکثر استفاده را از اختیارات کند و اگر بخواهد بیشتر از این روی اختیاراتش اصرار کند، باعث ایجاد تنش در کشور می‌شود. هدف روحانی پرهیز از تنش است. ما در حال حاضر حداقل تنش‌ها را در سخنرانی‌ها داشته‌ایم و در انتخابات مجلس حداکثر 10 جلسه به هم خورده است. اگرچه با محیط کاملا امن داخلی فاصله داریم اما وضعیت بهتر از گذشته است.

**در این چند روز اخیر که نطق‌ها را گوش می‌کردم متوجه شدم یک برنامه علیه رئیس‌جمهوری برنامه‌ریزی شده اما نتیجه نمی‌دهد. مبتکر این طرح کسانی هستند که به‌صراحت اعلام کرده‌اند نمی‌خواهند روحانی رئیس‌جمهوری باشد.

**افراد زیادی از طیف اصول‌گرا در انتخابات سال آینده پشت سر روحانی قرار خواهند گرفت. بخش تندرو هم که جایگاهشان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و انتخابات اسفند 94 مشخص شده است، بنابراین گزینه‌ای جدی از سوی این طیف روحانی را تهدید نمی‌کند.

**من فکر می‌کنم قالیباف دوباره برای انتخابات خواهد آمد و طیف‌هایی که از روحانی حمایت نمی‌کنند پشت سر او قرار خواهند گرفت. اصول‌گرایان قالیباف را می‌شناسند و به او اعتمادی ندارند و از او حمایت نخواهند کرد.  آنها پشت سر حسن روحانی قرار خواهند گرفت. ممکن است سر چند گزینه در ميان اصولگرايان صحبت شود اما مقابل آقای روحانی مطرح نخواهد شد.  خدا کند که حداد بیاید تا همه متوجه بشوند وزن اصول‌گرایان چقدر خواهد بود.

** من از حضور شخص احمدی‌نژاد استقبال می‌کنم تا بیاید و پاسخگو باشد. این بهترین فرصت برای ملت است تا توضیحات او را بشنوند تا دیگر از این سوراخ گزیده نشوند.  مردم واقعیت را لمس می‌کنند و با شعارها زندگی نمی‌کنند. مهم‌ترین شاخص این است که ببینیم مردم در دولت احمدی‌نژاد از نظر شاخص فلاکت، شاخص تورم و ضریب جینی چه وضعیتی داشتند. در زمان احمدی‌نژاد ثروتمندان ثروتمندتر و فقیران فقیرتر شدند و مردم این را لمس کردند.

** من هیچ عاقلی را نمی‌شناسم که بر اختلاف میان رئیس‌جمهوری و رهبری پافشاری داشته باشد. رهبر معظم انقلاب سیاست‌گذار کلی نظام هستند و دستوراتی برای اجرا می‌دهند اما روند کلی سیاست خارجی مورد تأیید رهبری است. کسانی که منافع ملی را بشناسند بر اختلاف بین رهبری و رئیس‌جمهوری پافشاری نمی‌کنند.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =