گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی

ابراهیمی‌ترکمان، در ادامه برنامه سفر خود به آفریقای جنوبی با تأکید بر اجرای دقیق توافقات فی مابین جهت شناخت و تعامل هرچه بیشتر دو ملت گفت: تعاملات و ارتباطات فرهنگی و علاقه‌مندی دیدگاه‌های دو طرف، نشانه نزدیکی دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به منظور توسعه همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی به قاره آفریقا سفر کرده است، صبح روز دوشنبه 15 شهریورماه ضمن حضور در وزارت فرهنگ آفریقای جنوبی با قائم مقام و معاونین این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، ابراهیمی‌تركمان طي سخنانی، اظهار كرد: امروز بیش از هر موضوع دیگر، حفظ هویت ملی و فرهنگی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و آفریقای جنوبی در این زمینه مجاهدت‌ها و تلاش‌های فراوانی داشته است.

رييس سازمان فرهنگ در ادامه افزود: ضروری است تا کشورهای دارای سابقه تمدنی، در زمینه‌های فرهنگی و آشنایی هرچه بیشتر با یکدیگر همکاری كنند.

وی ادامه داد: ما و شما دارای سابقه فرهنگی غنی و ارزشمندی هستیم و باید برای معرفی این داشته‌ها تلاش کرد؛ چراکه این ذخیره فرهنگی نشان دهنده عمق تفکر و رفتار ملت‌ها در طول تاریخ است.

ابراهيمي‌تركمان به امضاي تفاهمنامه فرهنگی اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی خود را برای اجرای بندهای مختلف تفاهمنامه جهت توسعه فعالیت‌ها اعلام می‌کند.

وي در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار كرد: ایران دارای سابقه تمدنی و غنای فرهنگی بی نظیری است و آفریقای جنوبی هم در جهت حفظ هویت فرهنگی تجربیات ارزنده‌ای را در اختیار دارد که باید با اجرای دقیق توافقات فی مابین در جهت شناخت و تعامل هر چه بیشتر دو ملت در زمینه‌های مختلف اقدام كرد.

وي تصریح کرد: تعاملات و ارتباطات فرهنگی نشانه نزدیکی و علاقه‌مندی دیدگاه‌های دو طرف قلمداد می‌شود و در این تبادل فرهنگی همواره به داشته‌های ملت‌ها افزوده می‌شود كه در اين راستا، دو طرف اراده جدی برای توسعه این تبادلات با یکدیگر را دارا هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گذشتگان ما و شما در طول تاریخ با کمترین امکانات، اثرات ماندگار و ارزشمندی را برای امروز بر جای گذاشته‌اند و متاسفانه شرایط امروز جهان در گسترش خشونت و افراط گرایی موجبات بی توجهی به تعاملات و ارتباطات فرهنگی را فراهم کرده است و وظیفه ما در معرفی ظرفیت‌ها و برقراری همکاری‌های فرهنگی با توجه به وضعیت كنوني، بسیار مهم است و باید برای ارتقاء جایگاه كنونی، گام های موثرتري برداشت.

در این دیدار، ووسیتبا ندیما هم ضمن خوش‌آمدگویی و خیر مقدم به ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هیئت همراه گفت: طرفين تجربیات خوبی را در حوزه فرهنگی دارند كه با توجه به امضاي تفاهمنامه همکاری، می‌توان اقدامات مختلف و متنوعی را برنامه‌ریزی و اجرا كرد.

وی به سابقه تاریخی آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: در این کشور، اکثریت مردم امکان بیان نظرات و دیدگاه‌های خود را نداشتند و شرایطی وجود داشت که از آنچه بودند، دوری می‌کردند و امروز خوشحالیم که روند بسیار خوبی در این کشور وجود دارد.

بنابر اعلام اين خبر، در ادامه این دیدار طرفين در خصوص اجرای توافقات و موضوعات متنوع فرهنگی در روابط دو جانبه چون برگزاری هفته فرهنگی، هفته فیلم، صنایع دستی، موسیقی، معرفی میراث فرهنگی دو کشور و ... به بحث و تبادل نظر پرداختند.

5757

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =