۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

فریدون مجلسی از هزینه- فرصت‌های پذیرش تعهدات FATF (گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم) گفت.

ابوالفضل خدایی: فریدون مجلسی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به سوالی پیرامون تبعیت ایران از تعهدات کارگروه بین المللی FATF گفت:

ایران برای اینکه به سازمان تجارت جهانی بپیوندد، ناچار است تا تعهدات این گروه مالی را بپذیرد، این مسأله برای همه کشورهای دنیا وجود دارد.

ایران اگر بخواهد همچون کره شمالی منزوی باشد و اسم آن را استقلال بنامد و عضویت در سازمانهای بین المللی و قبول تعهدات آن و رفتار آنها را خلاف استقلال خود بداند، این یک تعریف جدید از استقلال خواهد بود که کره شمالی نمونه کامل مستقل ترین کشور جهان است. اسم ما قبلا در کنار کره شمالی قرار گرفته بود. کره شمالی با هیچ کشوری رابطه نداشته و ندارد و در هیچ جایی هم حضور ندارد و هیچ تعهدی هم در عرصه بین المللی دارا نیست.

مجلسی افزود: تعریف امروزی استقلال اینطور نیست که کشوری خود را محدود کند که نتواند تجارت کند و یا مبادله ای نداشته باشد. اگر این سیاست را در پیش بگیریم در واقع این مورد تضعیف استقلال است.

مجلسی پیرامون اما و اگرهای پذیرش تعهدات FATF اظهار داشت:

باید بررسی شود که عدم همکاری با مقررات مالی، بانکی و بین المللی می تواند چه زیانهایی داشته باشد. اگر عضویت و همکاری باعث زیان برای کشوری بود در اینصورت نباید عضو شد. اما در غیر اینصورت عدم همکاری باعث ایجاد محدودیت هایی از جمله کار نکردن بانکها با ایران و مسایل دیگری می شود که در آن صورت باید باید از این محدودیت ها نجات پیدا کرد.

بررسی اینکه تعهد به FATF چه سود یا زیانی می تواند داشته باشد موضوع بحث و اظهار نظر کارشناسان است. باید دقت کنند که تعهدات چه نقش و خواصی دارد و به دلیل وجود چه منافعی، کشورها این تعهدات را پذیرفته اند. بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی صلاحیت رسیدگی به این مسایل را دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین در پاسخ به این سوال که نپذیرفتن تعهدات FATF آیا می تواند تهدیدی برای امنیت ملی و یا بیشتر کردن فشارهای بین المللی باشد، افزود:

این مسئله هیچ ربطی به امنیت ملی ندارد. اگر نپذیرفتن تعهدات این گروه مالی باعث جدایی ما از عرصه جهانی شود، بیشتر از همه چیز به امنیت ملی ما آسیب میزند. این مسئله در واقع می تواند تهدید باشد. چون وقتی امنیت اقتصادی دچار آسیب شود، هیچ امنیت دیگری باقی نخواهد ماند. امنیت ملی با بالا بردن کیفیت و سطع دفاعی کشور میسر می‌شود از جمله توان موشکی ما که قطعا باید تقویت شود؛ کمااینکه نبود آن در جنگ ایران و عراق لطمه های زیادی به ما زد. در هر حال قضاوت دربارۀ این امور باید به کارشناسان مالی، اقتصادی و حقوقدانانا سپرده شود. 

نباید به اینگونه باشد که سیستم بانکی در گروگان مسایل امنیتی قرار  گیرد، این سیستم ها برای تجارت و روابط اقتصادی شناخته شده بین المللی است. تجارت و تبادل از هزاران سال پیش وجود داشته و از صد سال پیش هم وارد مراحل بانکی شده است که روز به روز هم تخصصی تر و پیچیده تر شده است و امروزه هم مقرراتی بر آن حاکم است.

در آخر مجلسی نظر خود را در مورد علت اختلافات و برخی موضع گیری های منفی در داخل ایران را اینطور بیان کرد:

بنده فکر نمی کنم که اختلافی وجود خواهد داشت، اگر اختلافات در این زمینه شدت گرفت، مثل مسایل دیگر در بالاترین مرجع کشور باید حل و فصل شود. سر هر موضوعی هم نباید مراجعه شود و بررسی ها باید حالت کارشناسی داشته و بدون تعصب باشد. متأسفانه در ایران جهت گیری هایی علیه دولت منتخب وجود دارد که بهانه گیری ها به مراتب از واقعیت ها بیشتر است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =