واحد مرکزی خبر نوشت: منابع نظامی اعلام کردند که در این حمله هوایی، پنج جنگنده ارتش آمریکا شرکت کردند و بر اثر آن، شصت سرباز سوری جان باختند و به تجهیزات ارتش نیز خسارتهایی وارد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق، ائتلاف آمریکایی، یکی از پایگاه های ارتش سوریه واقع در ارتفاعات الثرده از توابع استان دیرالزور را بمبارن کرد.
منایع نظامی اعلام کردند، در این حمله هوایی، پنج جنگنده ارتش آمریکا شرکت کردند و بر اثر آن، شصت سرباز سوری جان باختند و به تجهیزات ارتش نیز خسارتهایی وارد شد.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه ای با اعلام این مطلب افزود، این حمله جنگنده های آمریکایی در راستای حمایت مستقیم از گروه تروریستی تکفیری داعش صورت گرفته است، همچنانکه جنگنده های رژیم صهیونیستی در حمایت از تکفیریهای النصره مواضع ارتش سوریه را منطقه قنیطره مورد حمله قرار دادند.

گرچه تجاوز جنگنده های آمریکایی زمینه حمله تروریستهای داعش به مواضع ارتش سوریه را فراهم کرد، تا سیطره آتشباری بر فرودگاه نظامی این منطقه داشته باشند، اما ارتش سوریه ، حمله تکفیریها را دفع کرد.
محمد خیربیک کارشناس مسایل سیاسی سوریه گفت: این حمله هوایی، دروغ بودن ادعای آمریکا دایر بر مبارزه بر تروریسم و سیاست های مزورانه آن در قبال بحران سوریه را افشا کرد.

همچنین در راستای حمایت رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی مسلح در جنوب سوریه، جنگنده های این رژیم مواضع ارتش این کشور را در منطقه خان ارنبه واقع در حومه شمال شهر قنیطره مورد حمله قراردادند که در اتر آن یک نفر شهید و پنج تن دیگر زخمی شدند.
در حالی که ائتلاف آمریکایی تضمین داده بود که مواضع ارتش سوریه را در هیچ منطقه ای هدف قرار ندهد، به نظر می رسد که این اقدام جنگ افروزانه برای ناکام ساختن توافق آتش بس صورت گرفته است، چرا که در سایه ادامه این توافق، آمریکا بناچار باید از ادامه حمایت گروه های تروریستی مسلح دست بردارد.

شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه نیز گزارش داد، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح طی بیانیه ای اعلام کرد: جنگنده های ائتلاف آمریکایی در ساعت هفده (پنج بعد از ظهر) امروز اقدام به بمباران یکی از مواضع نظامی ارتش سوریه در ارتفاعات الثرده در اطراف فرودگاه دیرالزور کرد که منجر به تلفات جانی میان نیروهای نظامی سوریه شد و به تجهیزات ارتش نیز خسارت هایی وارد شد.
این حمله به شکلی آشکار، زمینه را برای حمله تروریست های داعش به مواضع ارتش در جبل الثرده فراهم کرد و تروریست ها توانستند این منطقه نظامی را به کنترل خود در آورند.

در این بیانیه، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه تاکید کرد این اقدام، یک تجاوز خطرناک و آشکار علیه جمهوری عربی سوریه و ارتش آن محسوب می شود و دلیل قاطعی بر حمایت آمریکا و همپیمانانش از گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی است و دروغ بودن ادعاهای آمریکا در مبارزه با تروریسم را مشخص می کند.

- به گزارش خبرگزاری «سانا» سوریه، وزارت امور خارجه سوریه در دو نامه به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت اعلام کرد حمله وحشیانه به مواضع ارتش سوریه در جبل الثرده در اطراف فرودگاه دیرالزور، حمله ای خطرناک و آشکار بر ضد سوریه و ارتش این کشور است. 

- شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه نیز گزارش داد: وزارت امور خارجه سوریه طی بیانیه ای اعلام کرد دولت سوریه از شورای امنیت سازمان ملل متحد در خواست کرد که حملات هوایی آمریکا به دیرالزور را محکوم نماید.
دولت سوریه همچنین از شورای امنیت در خواست کرد که آمریکا را به عدم تکرار چنین حادثه ای ملزم نماید و حاکمیت سوریه و وحدت ملت و سرزمین این کشور را محترم بشمارد.

وزارت خارجه سوریه افزود: دولت سوریه تاکید می کند که مبارزه با تروریسم در سوریه بدون هماهنگی با دولت جمهوری عربی سوریه و ارتش آن ممکن نخواهد بود و هرگونه اقدامی خارج از قوانین بین المللی، تجاوز آشکار به حاکمیت آن کشور محسوب خواهد شد.
در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: این اقدام زشت و توجیه ناپذیر آمریکا بیانگر حمایت آمریکا و هم پیمانان آن از تروریست‌های مسلح داعش و دیگر گروه های مسلح تروریستی در سوریه است.

- خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه درباره سوریه نشست تشکیل خواهد داد.
- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه، تمامی نقاطی که عناصر داعش در ارتفاعات جبل الثرده دیر الزور تصرف کرده بودند، باز پس گرفت.
ستاد تبلیغات جنگ سوریه اعلام کرد جنگنده های سوری مراکز داعش در اطراف فرودگاه دیر الزور و در الجفره و المریعیه در جنوب شرق شهر دیرالزور هدف قرار دادند.
- خبرگزاری رویترز گزارش داد، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: حمله هوایی آمریکا به دیرالزور سوریه، توافق روسیه و آمریکا را درباره برقراری آتش‌بس در سوریه به خطر می اندازد.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد به این «نتیجه وحشتناک» رسیده که حمله هوایی آمریکا به دیرالزور، تبانی بین آمریکا و گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش بوده است.
- خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت آمریکا در عمل به تعهداتش در حل بحران سوریه، ناکام بوده است.
- خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ارتش آمریکا اعلام کرد: حمله نیروهای (به اصطلاح) ائتلاف به یک واحد نظامی سوریه عمدی نبوده و این حملات هوایی و ابهامات آن را بررسی خواهد کرد.  

یک مقام ارتش آمریکا اعلام کرد حمله هوایی به دیرالزور سوریه،‌ با استفاده از اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا انجام گرفت و اهداف احتمالی، روزها مورد بررسی قرار گرفته بود.
ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد: حملات هوایی نزدیک دیرالزور در سوریه را پس از آنکه مسئولان روس گفتند احتمالا مواضع ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفته، متوقف کرده است. 
- شبکه تلویزیونی العربیه نیز گزارش داد: فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی اعلام کرد که حمله جنگنده های ائتلاف به یک پایگاه نظامی سوریه اشتباهی صورت گرفته است و پس از اینکه روسیه درباره عملیات نظامی ارتش سوریه در دیر الزور به ما اطلاع داد ما حملات هوایی خودمان را متوقف کردیم.
- به گزارش منابع میدانی، وزارت دفاع روسیه هشدار داد که احتمال شکسته شدن آتش بس در سوریه بعد از حمله هوایی شدید جنگنده های آمریکا و کمک به تروریستهای داعش وجود دارد.

در پی این هجوم، نیروی هوایی روسیه و سوریه در حالت هشدار و آماده باش فوری در آمدند و تعداد زیادی از جنگنده های روسی و سوری از پایگاه هایشان به پرواز در آمدند.

- پیش از این، شبکه تلویزیونی المیادین، گزارش داده بود: مجموعه ای متشکل از پنج هواپیمای ائتلاف آمریکا، مواضع ارتش سوریه را در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور و جبل الثرده هدف قرار دادند.
پس از حمله آمریکایی‌ها به این مناطق، نیروهای داعش نیز به جبل الثرده که مشرف بر فرودگاه نظامی دیرالزور است حمله کردند و آنجا را به کنترل خود در آوردند. داعش هم اکنون بر فرودگاه دیرالزور تسلط آتش پیدا کرده است. ارتش سوریه برای جلوگیری از پیشروی داعش به سوی مناطقی که آمریکا بمباران کرده است اقدام می کند.

دیمه ناصیف، مدیر دفتر المیادین در دمشق در توضیح این خبر، گفت: از زمان تشکیل ائتلاف آمریکایی این نخستین باری است که آمریکایی ها مواضع ارتش سوریه را هدف حمله هوایی قرار می دهند. این اقدام یک تحول خطرناک در جریان نبرد محسوب می شود.
پس از این حمله، عناصر (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش نیز به مواضع ارتش سوریه حمله کردند. گروه تروریستی داعش بارها به این مواضع حمله کرده بود اما همیشه نیروهای ارتش با تروریست های داعش مقابله کرده و آنها را به عقب می راندند اما حملات هوایی آمریکا، فضای مناسبی برای حمله تروریست های داعش فراهم آورد.
این در حالی است که ائتلاف آمریکایی به طرف روسی و سوری تضمین داده بود که مواضع ارتش سوریه را در هیچ منطقه ای از سوریه هدف قرار ندهد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 580387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    2 5
    مرگ بر امریکا