۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۴

چارلز اول به محمد علی شاه گفت: مگر تاریخ نخواندی که کار من تکرار کردی؟!

۱- در روز چهارم ژانویه سال ۱۶۴۲ میلادی چارلزاول پادشاه انگلستان به همراه سربازان مسلح خود وارد مجلس عوام می شود تا پنج نماینده که آنها را دشمنان خود می دانست، دستگیر کند.

رئیس نمایندگانِ مجلسِ عوام در سخنانی درخشان که کلمه به کلمه ی آن در کتاب ها و اسناد تاریخی ذکر شده است، سعی می کند تا پادشاه را از این کار منصرف کرده و مانع ورود او به مجلس شود اما فرجام کار به جنگ های داخلی و در نهایت شکست واعدام چارلز در هفت سال بعد می کشد. نهاد سلطنت به مدت کوتاهی بعد از این اتفاق از بین می رود و "کرامول" بساط حکومت جمهوری از نوع دیکتاتوری آن را به مدت حدود ده سال در این کشور راه می اندازد اما نهاد سلطنت دوباره برپا شده و تاکنون نیز ادامه دارد. از آن تاریخ هیچ پادشاه یا ملکه ی بریتانیا حق ورود رسمی به مجلس عوام را نداشته است.

۲- در روز بیست و سوم خرداد سال ۱۲۸۷هجری شمسی محمدعلی شاه قاجار در کشاکش درگیری های مداوم با مجلسِ برآمده از انقلاب مشروطه و بعد از اینکه از یک ترور نافرجام جان به سلامت می برد؛ از خشم به باغشاه کوچ می کند و از آنجا نام هشت نماینده را به مجلس می دهد تا یا به او تحویلشان دهند یا تبعیدشان کنند. مجلس در برابر این خواسته مقاومت می کند پس محمدعلی شاه کلنل لیاخوف روسی را در روز دوم تیر ماه همان سال مامورِ به توپ بستن مجلس و دستگیری کسانی می کند که به خونشان تشنه بود. شاه قاجار بساط مشروطه را به طور موقت برمی چیند و به دستگاه استبدادی خویش جانی موقت می بخشد اما دیری نمی پاید که مشروطه طلبان و مجاهدان با مقاومت های جانانه ی تبریز و در پیِ آن اشغالِ تهران او را وادار به خروج از پایتخت می کنند تا مجلس دوباره گشوده شده و مشروطه آغاز شود. در تمام دورانِ مبارزاتِ خونینِ مجاهدان مشروطه خواه با استبداد قجری فریادِ مرگ بر سلطنت شنیده نشد یا حداقل غالب نبود تا اینکه در کمتر از هفتاد سال بعد مردم فریاد مرگ بر شاه در خیابان ها سر دادند تا نهاد سلطنت توسط انقلاب اسلامی برچیده شود.

۳- اگر فرصت بازدید از لندن دست داد، به نظرم یک محل مهم و اساسی برای دیدن و البته شنیدن، پارلمان است. مجالس عوام و لردها را می شود در روزهای شنبه از نزدیک دید. مجلس لردها بسیار حالت تشریفاتی دارد و البته زیبا هم هست اما مجلس عوام که مرکز اصلی قدرت در این کشور است به واقع یک نمونه ی جالب در مجالس دنیاست. برای نمایندگان صندلی اختصاصی وجود ندارد و می شود گفت در روی این صندلی ها ممکن نیست همه ی ۶۵۰ نماینده بتوانند بنشینند! سوال اینجاست که پس وقتی همه در مجلس حاضر هستند چه کار باید بکنند؟ جواب ساده است، باید در گوشه و کنار بایستند! در هنگام بازدید از ساختمان پارلمان برای هر محل که با شماره مشخص شده است با استفاده از گوشی می شود اطلاعات گرفت. همه جا پر است از تابلوهای نقاشی از حوادث بزرگ و مهمِ تاریخ این کشور و مجسمه های آدم های تاثیر گذارِ تاریخ سیاسی بریتانیا.

۴- چارلز اول به محمد علی شاه گفت: مگر تاریخ نخواندی که کار من تکرار کردی؟ محمد علی چنین جواب داد: ای پدرسوخته ی انگلیسی تو چرا قصه ی مشروطه در بلادت را کوتاه نکردی که ما هم گرفتار این بساط نشویم؟ حالا خوب است بدهیم لیاخوف تو را هم به توپ ببندد؟ چارلز تاملی کرده و جواب داد: فکر می کردیم مشروطه نزد انگلیسیان است و بس!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 587176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راضیه A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    1 0
    خیلی جالب بود