منفعت اقتصادی ناشی از اجرای طرح سهمیه‌بندی و عرضه سوخت با کارت هوشمند در مدت 8 سال حدود 100 میلیارد دلار برآورد شده که 75 میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از کاهش مصرف و واردات بنزین است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارت سوخت به زودی حذف خواهد شد؛ ابلاغیه حذف کارت سوخت نیز از سوی رییس‌جمهور صادر شده و اجرای آن برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

نمایندگان مجلس در مصوبه روز سوم شهریور در رابطه با اصلاح قانون بودجه سال 1395، با حذف بند «ح» تبصره  14 قانون بودجه 1395، با حذف کارت سوخت موافقت کردند. البته پیش از آن، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت پیش‌بینی کرده بود که مصوبه بنزینی مجلس نهم در اصلاحیه لایحه بودجه سال ۹۵ حذف شود.

در سال 1385، مسایلی همچون كنترل مصرف بنزین، قاچاق و كاهش واردات باعث شد که دولت و مجلس به اجرای طرح سهمیه‌بندی و عرضه سوخت با كارت هوشمند رو بیاورد. بر این اساس، مجلس در بند «و» تبصره 13 قانون بودجه سال 1386، این موضوع را تصویب كرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که با اجرای این طرح، روند فزاینده قاچاق و مصرف بنزین متوقف شد و واردات نیز كاهش یافت. منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت 8 سال نیز حدود 100 میلیارد دلار برآورد شده است كه 75 میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از كاهش مصرف و واردات بنزین است.

حال که تصمیم بر حذف کارت سوخت است، مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی در مقابل کارشناسانی که به ضعف‌های نرم‌افزاری سیستم، قابلیت نفوذ به نرم‌افزار و امکان جعل كارت اشاره می‌كنند و آن را دلیلی برای جمع‌آوری کارت‌های سوخت می‌شمرند، پاسخ داده که یک سامانه عظیم در ابعاد ملی، نمی‌تواند بدون نقص باشد؛ اما نواقص باید رفع شوند و نباید به‌علت وجود درصدی خطا در یک سامانه بزرگ، از مزایای آن صرف‌نظر كرد. این در واقع پاك كردن صورت مساله است، بنابراین حفظ انگیزه مردم برای استفاده از كارت شخصی ضروری است.

هزینه‌های نگهداری و تعمیر تجهیزات سامانه هوشمند، اصلی‌ترین دلیل مخالفان كارت سوخت برای اتمام اجرای این طرح است. گرچه به اذعان مسوولان دولتی، هزینه‌های جاری حفظ سامانه در قیاس با صرفه‌جویی‌های حاصل از كنترل قاچاق و مصرف بنزین ناچیز است. بنابراین از نظر هزینه‌های نگهداری سیستم نیز نگرانی وجود ندارد.

در این خصوص، مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد می‌دهد که پیش از هر اقدامی، دولت تمامی وسایل‌نقلیه (اعم از وارداتی یا تولید داخل با هر حجم موتور) را به كارت سوخت مجهز کند و برای دریافت درخواست‌های جدید و صدور کارت‌های المثنی به اندازه كافی مهلت قانونی تعیین کند. در مرحله بعد، برای حفظ سامانه هوشمند و افزایش انگیزه مردم به استفاده از كارت شخصی و تامین هزینه‌های مربوطه، می‌توان یک‌سری سیاست‌ها را اجرا کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس با پیشنهاد تعیین نرخ اضطراری بنزین برای سوخت‌گیری با كارت جایگاه‌ها (همانند گازوئیل)، اعلام می‌کند: بنابر پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به هیات دولت، می‌توان به ازای هر لیتر سوخت‌گیری با كارت جایگاه‌ها، درصدی عوارض (یا حتی قیمت تمام شده بنزین و هزینه‌های جانبی آن را) از مشتریان اخذ كنند. درواقع همه مردم با استفاده از كارت سوخت شخصی خود می‌توانند با همان قیمت مصوب (1000 تومان در سال 1394) بنزین دریافت كنند و تنها كسانی كه به هر دلیلی از كارت مخصوص خودروی خود استفاده نمی‌كنند، مشمول پرداخت عوارض اضافی هستند و بنزین را با» نرخ اضطراری» دریافت می‌كنند. در این شیوه، همچنان بنزین به‌صورت تکنرخی عرضه می‌شود و افزایش قیمت بنزین هم وجود ندارد. در ضمن چون كارت سوخت جایگاه‌ها ویژه است و توسط دستگاه كارت‌خوان به‌عنوان كارت خاص شناسایی می‌شود، تمام تراكنش‌هایی كه با این كارت صورت می‌گیرد، جداگانه ثبت می‌شود و امکان فساد و سوءاستفاده وجود ندارد.

اكنون همین سیاست تحت عنوان نرخ اضطراری در مورد گازوییل به‌خوبی در حال اجراست. در این طرح، دریافت گازوییل 300 تومانی است و با استفاده از كارت شخصی هیچ محدودیتی ندارد و صرفا افرادی كه بارنامه ندارند و یا از كارت جایگاه‌ها استفاده می‌كنند، برای گازوییل مبلغ 600 تومان می‌پردازند كه این عملا به معنای تک‌نرخی بودن گازوئیل است. عواید حاصل از این عوارض نیز می‌تواند تعلق گیرد.

پیشنهاد دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس، اخذ عوارض انتشار آلایندگی و عوارض ترافیكی و استفاده از زیرساخت‌های جاده‌ای از مصرف‌كنندگان پرمصرف است. بنا به این گزارش، بنزین، اصلی‌ترین سیاست برای حفظ انگیزه استفاده از كارت سوخت شخصی، اخذ عوارض انتشار آلایندگی و ترافیکی از افرادی است كه بیشترین بهره‌برداری را از زیرساخت‌های جاده‌ای می‌کنند.

شرایط كشور همواره به‌گونه‌ای است كه تامین و تخصیص منابع مورد نیاز برای طرح‌های عمرانی با مشکل مواجه است. ضمن این‌که در علم اقتصاد وضعیت به‌صورتی است كه نمی‌توان هزینه مربوط به كالاها و خدمات عمومی را از مصرف‌كنندگان دریافت كرد. بنابراین اگر بتوان مکانیسمی طراحی كرد تا هزینه استفاده از كالاهای عمومی اخذ شود، می‌توان در ارائه بهتر و مناسب‌تر این‌گونه كالاها و خدمات تغییرات اساسی ایجاد كرد. كارت هوشمند سوخت این قابلیت را دارد كه بتوان از آن دسته از مصرف‌كنندگانی كه سوخت بیشتری مصرف می‌كنند، عوارض مربوط به آن را دریافت كرد.

كارت هوشمند سوخت و استفاده از آن توسط خودروها باعث می‌شود كه پیگیری اجرای چندین سیاست دیگر در كشور فراهم شود. به‌عبارت دیگر، می‌توان شرط دارا بودن معاینه فنی خودرو، بیمه شخص ثالث و... را از جمله شرایط اخذ كارت هوشمند قرار داد. این باعث می‌شود برخی از تخلفات كاهش یابد.

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 597483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    61 7
    این کارت سوخت فقط اون جیب اون شرکتی که این کار ته را چاپ کرد و از این سامانه نگهداری می کرد را پر کرد و اون شرکت هم وابسته به دولت قبل بود
    • محسن IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      9 49
      اکثرمردم کمتراز60 لیترسوخت مصرف میکنندلذااگربرای مصارف بالاترقیمت بسیاربالاتری مصوب واخذشود میتوان بادرآمداضافی ناشی ازآن مترووراه آهن راتوسعه داد.این کارشدنی وقابل کنترل است وکاملا به نفع ملت مستضعف ومنافع ملی است واصلاهم باعث سواستفاده ورانت نمیشود
    • محمد قاسمی A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      2 2
      100 میلیارد دلار صرفه جویی فقط در بنزین. ببین احمدی نژاد چه بلایی سر مصرف آورده حالا همگی منفی
    • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      5 2
      در پاسخ به محسن میخواستم بپرسم بر چه اساس میگید اکثر مردم کمتر شصت لیتر بنزین در ماه مصرف میکنند؟ مصرف موتور هشت سوپاپ پژو که میشه گفت بیشترین خودروهای داخلی نظیر سمند، جی ال ایکس، پارس از این موتور استفاده میکنند داخل شهر بالای دوازده لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف داره. به عکس نظر شما بنزین بالای شصت لیتر در ماه باید قیمت کمتر هم عرضه بشه چون این نقص برمیگرده به خودروساز نه من و شما.
  • شخص عادی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    77 2
    متاسفم براتون ماشین پراید هر 100 کیلومتر 7.5 لیتر بنزین مصرف میکنه در برابر ماشین های همون کشورهایی مه بنزین را مقایسه میکنید 5 برابر مصرف میکنه پول این بی کیفیتی تولیدات خودرو را مردم با خرید بنزین میدهند لطفا دیگه با عوارض و مالیات بنزین مردم را بیچاره تر نکنید. اگه زورتون میرسه از خودرو سازها بابت تولیدات پرمصرفشون مالیات سنگین بگیرید چرا همش از مردم مایه میزارید
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    6 15
    جاده یک طرفه برای بالا رفتن قاچاق سوخت. آخه واقعا چه فکری کردید که اصلاحیه به این اشتباهی را مصوب کردید
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    39 3
    بنزین دونرخی، یکی از عواملی است که منجر به فساد می شود
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      5 3
      دقیقا
    • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      23 4
      یکی را می شناختم که پدرش در دم و دستگاه احمدی نژاد بود،موقعی که دیگر بنزین 100 تومن در کارت ها شارژ نمی شد و مال همه 400 تومنی شارژ می شد و فقط ذخیره بنزین 100 تومنی از قبل تو کارت ها بود کارت سوخت این اقا و اعضای خانواده اش هر ماه با بنزین 100 تومنی و به مقدار خیلی زیاد شارژ می شد
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    51 0
    من می ترسم حذف بشه، بعد دوباره بعد یه مدت با هزینه بیشتری اجرا بشه خخخخخخ
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    21 4
    بابا راحت میشیم هی هر دفعه نباید دنبال کارت بدوییم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    7 1
    خوبه که
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    24 3
    کارت سوخت مربوط به دوران سهمیه بندی است. حالا که بنزین تک نرخی شده، مفهومی نداره که کارت بنزین اجرایی شود؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    13 5
    کارت سوخت حذف می شود؟ آخیییشششش
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    10 1
    قاچاق الان با این وسیله کم میشه یا زیاد؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    16 3
    بهتر بود برعکس این عمل می کردند. یعنی کارت سوخت حذف نمی شد و یارانه ثروتمندان قطع می شد
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    18 1
    یه دولت میاد با صرف کلی هزینه کارت سوخت رو به وجود میاره بدون کار کارشناسی. و الان باید به راحتی حذف بشه.
    • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      1 1
      مجلس تصویبش کرده نکنه میخوای شما کارشناسی کنی
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    4 1
    قاچاق کم بشه خوبه ما راضییم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    10 1
    کارت کم تر بهتر
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    5 3
    خوب شد که حذف میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    5 0
    يعنى سوخته تمام
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    5 2
    خسته شدم هی منتظر بودم نوبتم بشه کارت بزنم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    5 2
    رمز کارت سوختم یادم رفته چی کار کنم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    13 0
    یادم میاد حدود 2000 میلیارد صرف کارت سوخت شد خیلی عالی استفاده سرمایه ملی در ایران نه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    9 1
    خیلی شیک و علمی و مثلا کارشناسی مانند صحبت می کنند در حالی که بزرگترین پول در کشور هدر رفت که اگر از اول انجام نمی شد همان پول ذخیره شده بود . متاسفم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    18 0
    این همه هزینه واسه کارت بنزین انجام داده شدومیلیاردهاپول بیت المال هدررفت وحالاهم که هیچ .اینم مثل کارت ملی وهوشمندوحقوقهای نجومی و....به فراموشی سپرده میشودوفقط مردم ضررمیکنندوبس
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    2 1
    کارت سوخت مگه اصن هوز هست؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    5 1
    این یعنی حیف ومیل بیت المال 1 از کار انداختن سامانه ای که چقد برای راه اندازیش هزینه شد 2 سرقتی که با نبود کارت سوخت انجام میگیرد
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 3
    راحت میشیم والا
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    2 1
    خسته نباشید
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    7 5
    من موافق حذف کارت سوخت هستم.ما از نتیجه سرشماری نفوس و مسکن چه استفاده علمی می کنیم که از داشتن سیستم کارت سوخت ببریم؟فرض کنید بدانیم در روز چقدر بنزین مصرف شده خب که چی؟چه کاری میشه بااین آمار مصرف انجام داد؟داشتن آمار به تنهایی دردی دوا نمی کند.مثل اینکه بدانیم چقدر بیکار داریم.برای این بیکاری چه برنامه ای داریم؟
  • علی A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    3 1
    سلام دیگه کارت سوخت معنی نداره
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 1
    حالا اگه مامورهای جایگاه ها کارت به دستگاه بزنند ما باید قیمت بیشتری پرداخت کنیم؟ آخه قبلا توی خبرها اومده بود اگه کارت سوخت نداشته باشید توی پمپ بنزین یه رقمی بیشتر باید پرداخت کنید
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    2 2
    باور نمی کنم ۵۰ میلیون کارت صادر شده؟ یعنی ما توی کشوری که 80 ملیون جمعیت داره ۵۰ میلیون خودرو داریم که کارت سوخت دارند؟؟؟؟؟
    • جلیلی A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      4 1
      اگه بتونی بفهمی هر بار که خودرو خرید و فروش شده یا کارت سوخت گم شده یه کارت جدید صادر شده اونوقت باورت میشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    3 0
    یکی به من بگه هزینه اولیه‌ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد رقمی معادل 352 میلیارد تومان بود به پول الان میشه چقدر؟؟؟؟؟؟؟؟
    • مجتبی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
      0 0
      با تورم 9درصد حساب کنم يا تورم جيب مردم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 1
    کارت سوخت سوخت و دل ما هم برای ۱۰ هزار تومان پولی که براش داده بودیم سوخت. تازه معلوم نیست الان بازی جدید جایگاه ها چیه ازمون پول بیشتری می خوان یا نه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 1
    حالا مااگه کارت رو دورانداختیم دوباره نمیخان؟کارت روبندازیم یاپرایدمون رو؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    2 0
    برید جلوی اتوبوس های مسافری به ترکیه و ... رو بگیرید که هر روز سوخت قاچاق می کنند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 2
    واقعا کارت سوخت نباشه بهتره
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 2
    کارت سوخت حذف شه خیلی راحت تریم
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    17 0
    کسی هست بگه این 100000000000 دلاری که میگین صرفه جویی شده تو این 8 سال کجا رفته و کدوم درد اقتصاد این مملکت رو درمان کرده؟؟؟ والا من و خانواده من و همه فک و فامیلام از 8 سال پیش بدبخت تر و فقیر تر شدیم دیگران رو خبر ندارم
    • رضا / مشهد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      4 0
      فکر کنم باهم فامیل باشیم ، ما هم دقیقا مثل شماییم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    5 1
    فقط اسمش را عوض کردید و فقط همان افزایش قیمت است