ایسنا نوشت: کارشناس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست آسیب‌های تغییر اقلیم در ایران را تشریح کرد و گفت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته طی سال‌های آینده بیماری‌های مالاریا و سالک در اکثر نقاط ایران در اثر تغییر اقلیم شایع خواهد شد.

ماندانا مقصودی در کارگاه آموزشی تغییر اقلیم با اشاره به اینکه گرمایش جهانی از اثرات تغییر اقلیم است، گفت: این به این معناست که به خاطر تمرکز CO2 دمای متوسط کره زمین در حال افزایش است. طبق برآوردها تا سال 2100 دمای کره زمین حداقل به میزان 5 درجه افزایش خواهد یافت و اگر سناریوهایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعریف کنیم تا سال 2100 حدود 3 درجه افزایش دما خواهیم داشت. بنابراین افزایش دما یک موضوع حتمی است اما با اجرای برنامه‌ها می‌توان آن را تا حدی کنترل کرد.

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خشکسالی، افزایش سطح دریا، بالا رفتن شوری آب دریا و مشکلات اقتصادی از دیگر عوارض ناشی از تغییر اقلیم است گفت: اگر طبق روند کنونی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای را داشته باشیم دمای متوسط جهان تا سال 2100، 5 تا 7 درجه و دمای قطب تا 9 درجه افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر تغییر اقلیم در سامانه بارشی و دمای کشور

وی با اشاره به تاثیرات تغییر اقلیم در ایران اظهار کرد: طی بررسی اثرات تغییر اقلیم بر سامانه بارشی و دمای کشور می‌توانیم بگوییم که در سال 2020، 1.5 درجه، سال 2035 حدود 2 درجه و 2050 تا حدود 2.5 درجه افزایش دما خواهیم داشت. همچنین طی برآوردها و مقایسه اطلاعات دو بازه زمانی مربوط به 1976 تا 2005 و بازه زمانی 2010 تا 2039 مشخص شد که در برخی نقاط کشور از جمله جنوب شرقی، مرکزی و شرق کشور کاهش بارش خواهیم داشت.

مقصودی با بیان اینکه تغییر اقلیم روی منابع آب کشور و بارش‌های کمتر از 10 میلیمتر تاثیرگذار بوده است گفت: تغییر اقلیم باعث می‌شود که میزان بارش‌های کمتر از 10 میلیمتر افزایش پیدا کند این بارش‌ها منجر به این می‌شود که میزان آبهای زیرزمینی کاهش داشته باشد. در حقیقت بارش‌های کمتر از 10 میلیمتر اثر مثبتی در منابع‌ آبی کشور ندارد که در حال حاضر نیز شاهد افزایش چنین بارش‌هایی در کشور هستیم. در نتیجه این وضعیت روان آب‌ها تا سال 1400 تا 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش 25 درصدی ریزش برف و شروع زودهنگام ذوب شدن برف‌ها از دیگر آسیب‌های تغییر اقلیم در کشور ما است گفت: در نتیجه تغییر اقلیم افزایش دمای 0.5 تا 2 درجه و افزایش تبخیر و تعرق تا سال 1400 خواهیم داشت. بالا آمدن سطح آب دریاها، کوچک شدن سواحل، زیر آب رفتن تجهیزات ساحلی و مناطق گردشگری،‌ آسیب دیدن مزارع به علت شور شدن خاک، نفوذ آب شور در آبهای شیرین، ساحلی و رودخانه‌ای، نفوذ آبهای شور دریا به آبهای زیرزمینی از دیگر پیامدهای تغییر اقلیم در ایران است.

کارشناس تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به آسیب‌های غیر مستقیم ناشی از تغییر اقلیم اظهار کرد: ایجاد پتانسیل آسیب‌های اجتماعی از جمله حوادث مهم تغییر اقلیم در کشور است. همچنین بهداشت و سلامت انسان از طریق کاهش منابع آب آشامیدنی سالم، شیوع انواع بیماری‌های گرمسیری و عفونی در معرض خطر قرار می‌گیرد که همه اینها در نتیجه گرمایش و تغییر اقلیم اتفاق می‌افتد.

شیوع مالاریا و سالک در ایران در اثر تغییر اقلیم

مقصودی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که افزایش دو تا سه درجه‌ای دما می‌تواند ابتلا به مالاریا را تا 7 درصد افزایش دهد گفت: پیش بینی می‌شود طی سال‌های 2026 تا 2030 مالاریا در اکثر استان‌های کشور شایع شود. همچنین طبق این پیش بینی‌ها بیماری سالک طی همین بازه زمانی در شمال غرب و جنوب غربی ایران شیوع بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه لطمه به امنیت غذایی مردم، کم شدن میزان غذا به ویژه در مناطق محروم و کاهش کیفیت غذا از دیگر عوارض ناشی از تغییر اقلیم است گفت: افزایش ریسک آتش سوزی جنگل‌ها از دیگر اثرات غیر مستقیم تغییر اقلیم در ایران است که در اثر خشکسالی و افزایش دما صورت می‌گیرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    2 0
    ایران ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰