به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت؛ در نشست کلان منطقه 8 آمایشی که با حضور باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت روز پنجشنبه 4 آذر 1395 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد، گزارش عملکرد دانشگاهها و دانشکدههای در راستای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی توسط مسئولین مربوطه ارائه شد.
لاریجانی پس از گزارش دانشگاههای کلان منطقه گفت: انجام برنامه های نظام سلامت کشور حاصل زحمات همکاران در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی است و لازم است از اقدامات ارزشمند صورت گرفته حمایت شود.
او گفت: هفته گذشته در شواریعالی انقلاب فرهنگی گزارشی از اجرای آمایش سرزمینی ارائه شد و عنوان شد که این اقدامات حاصل زحمات تمامی دانشگاهها است. در شورا عنوان شد که این کار به خوبی در وزارت بهداشت پیش رفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به تاکید رییس جمهور بر استفاده از ظرفیت آمایش برای اجرای برخی امور کشور به صورت منطقه ای اشاره کرد و گفت: نظر بر این است که دانشگاه آزاد و وزارت علوم هم با همین روال وزارت بهداشت کارها را انجام دهند و باید با هماهنگ باشیم که شبکه های علمی بین بخشی راه اندازی شود.
وی افزود: خوشبختانه مدیران منطقه 8 نگاه دانشگاهی ندارند و به سایر دانشگاهها هم کمک می کنند تا مسیر رشد را طی کنند. بحث آمایش در این منطقه بسیار خوب پیش می رود و یکی از مناطق بی چالش کشور است و امیدوارم نفوذ بحث ها در محیط دانشگاه ها عمیق تر شود. منطقه آمایشی 8 حدود 7 درصد جمعیت کشور را در خود جا داده و حدود 40 دانشگاه و دانشکده در این منطقه وجود دارد. این منطقه رشد خوبی در شاخص های آموزش داشته است.
لاریجانی گفت: در حال حاضر بخش عمده آموزش تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای بزرگ جمع شده و و باید طوری برنامه ریزی شود که آموزش علوم پزشکی به صورت متقارن در کشور گسترش یابد و همه دانشگاهها و دانشکده ها در این گسترش سهیم باشند و بتوانند رشد کنند.
او گفت: نباید همه چیز در شهرهای بزرگ جمع باشد و باید بسترهای رشد جاهای مختلف را تعریف کنیم و با تعریف رسالت های روشن برای دانشگاههای مختلف زمینه های توسعه این دانشگاهها را فراهم کنیم. دانشگاههای کوچک اگر استراتژی روشنی برای خود تعریف کنند می توانند در کشور بدرخشند و دانشگاههای بزرگ منطقه هم به این دانشگاهها و دانشکده ها کمک کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: منطقه 8 حدود 8.5 درصد جمعیت دانشجویی و 7.5 درصد اعضای هیات علمی علوم پزشکی کشور را دارد، با بررسی استان سیستان و بلوچستان در مجموع می توان گفت وضعیت آموزش در این استان رو به بهبود است ولی باز هم جای کار دارد و خصوصا در مقاطع تخصصی و دکترا باید توجه بیشتری صورت گیرد. طی چندسال گذشته در رشته های تحصیلی در راستای رفع نیازهای بومی استان بازمهندسی رخ داده است.
لاریجانی گفت: نسبتا آموزش علوم پزشکی استان رشد کرده است و زیرساخت های آموزش نیز در حال گسترش است. ولی باز هم لازم است نیازهای استان رصد و برای رفع آن برنامه ریزی صورت پذیرد و تعداد محدودی دانشجو برای دوره محدود در راستای نیازهای استان جذب شوند.
وی بااشاره به ماموریت های ویژه منطقه 8 گفت: کارهای خوبی در منطقه در راستای اجرای این ماموریت ها صورت پذیرفته است. توسعه دانش آینده نگاری در نظام سلامت یکی از این ماموریت های منطقه است که از ملزومات دستیابی به مرجعیت علمی است و اگر می خواهیم در رقابت علمی در منطقه پیروز شویم باید دانشگاهها به آن توجه کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه رصد حوزه های کاری ویژه دانشگاه موضوعی است که باید دانشگاهها به آن توجه و استراتژی های روشنی را در این زمینه طراحی کنند، خاطرنشان کرد: هر دانشگاه باید باتوجه به ظرفیت های خود به سمت توسعه در حیطه های خاص حرکت کند.
لاریجانی گفت: بسته های تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی نیز به عنوان نقشه راه دانشگاهها ترسیم شده و بار کاری خیلی زیادی را تحمیل نمیکند. در واقع اگر مدیری بخواهد در دانشگاه تحول ایجاد کند تقریبا باید این برنامه ها را اجرا کند.
وی با بیان روند تدوین بسته ها و اموری که در این راستا صورت گرفته افزود: این بسته ها باعث شده آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد و لازم است مدیران این حوزه با اجرای اثربخش این بسته ها و نهادینه کردن آن در بین بدنه دانشگاهها ماندگاری این مسیر را تضمین کنند.
۴۷۴۷
نظر شما