ابوالحسن داودی کارگردان فیلم سینمایی «زادبوم» در یادداشتی به پرسش‌های مطرح شده در روزنامه کیهان پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روز نخست بهمن ماه ابوالحسن داودی کارگردان فیلم سینمایی «زادبوم» مهمان برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی بود. او در این برنامه به نکاتی درباره فیلم «زادبودم» که سال 1387 ساخته شد و تاکنون فرصت اکران به دست نیاورده است، اشاره کرد.

آن چه داودی در برنامه «هفت» گفت موجب شد روزنامه کیهان در شماره دوم بهمن خود، مطلبی با عنوان «آقای کارگردان لطفا به این دو سوال پاسخ دهید» منتشر کند. روزنامه کیهان پرسیده بود: «سوال اول این که چرا در فیلم «زادبوم» یکی از فرماندهان نظامی رژیم پهلوی، شخصیتی مظلوم و مثبت نمایش داده شده است؟ و آیا این گونه تصویرسازی از نیروهای رژیم طاغوت، تحریف تاریخ و القای دروغ به ذهن نسل جدید نیست؟ سوال ما از کارگردان محترم فیلم «زادبوم» این است که آیا تصویرسازی ایشان از گروهی از جوانان این سرزمین که بیشترین نقش را در تثبیت امنیت کشور و آبادانی مناطق محروم در قالب جهادگر ایفا کرده‌اند، نوعی تصویرسازی غیرواقعی به حساب نمی‌آید؟»

پاسخ داودی این سئوال‌ها که به مسئولان ستون فرهنگی کیهان هم ارائه شده بود، به این شرح است:

از آنجاكه كمترين انتظار از نويسنده و يا مسئول محترم ستون هنرى كيهان اين بود كه نه حتى براساس قانون مطبوعات!، بلكه صرفاً براساس احترام به خودشان و درج پاسخ چند سئوالى كه خودشان (اگرچه با استهزاء) پرسيده اند، مى بايست اقدام به چاپ جوابيه مى كردند، اما افسوس كه اين جريده محترم ازاين حداقل رفتار  حرفه اى هم دريغ كرده است و در مقابل پيغام هاى متعدد من براى چاپ جوابيه، بى تفاوتى و سكوت مطلق پيشه كرده بودند، البته شايد مسئول ستون كيهان تصور كرده پاسخ مستدل، محترمانه و منطقى به استهزاى بى منطق، ممكن است اصول روزنامه را زير سئوال ببرد!

لذا ضمن تشكر از خبرگزارى محترم خبرآنلاين ، براى روشن شدن ذهن مخاطبينى كه طرف اين نوشته در روزنامه كيهان  و بقيه رسانه هايى كه مطلب را بازتاب داده اند، پاسخ  مطلب درج شده درستون هنرى روز يكشنبه سوم بهمن، از طريق اين خبرگزارى انتشار مى يابد.

١-  در مورد  صحبت هاى من در برنامه هفت و پاسخ به سئوالاتى كه درباره فيلم «زادبوم» ازمن پرسيده شد، نويسنده محترم كيهان همانند اكثر اوقات در قضاوتش كاملاً يكطرفه و به تاخت رفته است. چراكه سئوال هايى را پرسيده كه يا اصلاً سنديتى در فيلم ندارد و يااينكه جواب قطعى اش كاملاً در خود فيلم داده شده، ضمن اينكه بايد ازاين نگارنده پرسيد كه آيا  نسخه امروزى و به روز شده  فيلم را كه تنها در اختيار تهيه كننده و كارگردان است، ديده است كه اينگونه چشم بسته داورى و متهم مى كند!؟ ظاهراً به نظر مى رسد طبق بسيارى از مواضع تند و افراطى اينگونه مطالب، تنها بر شنيده ها حكم صادر شده است!

٢- نويسنده ستون  كيهان پرسيده  كه چرا بسيجى ها و حزب الهى ها و جهادگران را در حال بالا رفتن از ديوار نشان داده ام!.. كاش نگارنده  محترم از خودش مى پرسيد در نسخه خيالى اش و در صحنه ذكر شده چه نشانه و سندى ديده كه فكر كرده  منظور فيلمساز از تصوير اين گروه مهاجم، بسيجى ها و يا حزب الهى ها و جهادگران و يا تثبيت گران امنيت كشور  بوده اند؟! آيا ايشان  در طول چند دهه بعد از انقلاب، اينگونه  دعواهاى سياسى را به خصوص در دهه انتخابات نديده اند !؟ و يا اينكه تصور مى كنند هر مهاجم از يك طيف سياسى به طيف ديگر، حتماً  به  حزب الهى ها و  آبادگران و جهادگران و بسيج تعلق دارد؟! فكر نمى كنيد خود همين سئوال بدون مدرك، ( حتى اگر اين صحنه در فيلم باشد) توهين شخص شماست به همان هايى كه نام برده ايد  و فكر مى كنيد ازشان دفاع كرده ايد؟!. اگر دليل تان صرف داشتن محاسن بعضى از آنهاست كه در صحنه تهاجم به ستاد انتخاباتى حضور دارند، بايد بگويم كه در شرايط امروز منطقه، هم داعشى ها و طالبانى ها بيشتر ازاين  محاسن دارند ، و هم جوانان مُديست واغلب مرفه بالاشهرى !  ضمن اينكه يادتان باشد من فيلم به روز به تماشاگر عرضه مى كنم.

٣- «حقيقت» نام كانديداى مورد تهاجم فيلم است ، قطعاً مهاجمين نمى توانستند براى كانديداى مورد علاقه خودشان شعار بدهند كه برود گم شود!.. 

٤- محض اطلاع همين دوست نويسنده ( كه احتمالاً همان نسخه اوليه فيلم را نيز، يا اصلاً نديده ويا به دقت نديده،) بايد بگويم كه  شخصيت مورد اعتراض ستون هنرى كيهان  در فيلم يك سرهنگ سابق نيروى دريايى است كه در همان اولين صحنه اى كه در فيلم ظاهر مى شود، فرستاده اپوزيسيون پاى منقل نشين  خارج نشين كيلومترصفركرده  واز دور خارج شده را مسخره مى كند و پيشنهادش را براى فعاليت  برعليه نظام رد مى كند. و در صحنه اى ديگر درانتهاى فيلم در برخورد با نوه اش هم قسم جلاله مى خورد كه او هيچ كارى برعليه انقلاب نكرده جز اينكه بعد از كودتاى نوژه و موج شايعات راست و دروغ بعداز آن ترسيده و از كشور خارج شده و حالا هم در يك خانه قايقى روى آب و با تميز كردن باغچه ديگران روزگار مى گذراند .

دوست عزيز كدام اين تصاوير تحريف تاريخ است !؟ و يا القاى دروغ به نسل جوان!؟ .. فكر نمى كنيد تحريف تاريخ را بايد در رسانه ديگرى جستجو كنيد؟. البته شايد هم اين دفاع بد شما از مسئولانى است كه در حوزه هنرى ، خودشان اين فيلم ملى را سفارش دادند و در همه مراحل نگارش و ساخت فيلم حضور داشته و به دقت نظارت كرده اند اما بعد بدون هيچ دليل منطقى يك فيلم تحسبن شده  را هشت سال تمام در محاق برده اند و حالا درنمايش عمومى فيلم بايد پاسخ جوسازى ها و كم تدبيرى هايشان را بدهند...

دوست عزيز نويسنده، حرف  زادبوم  اين ها نيست كه شما گفته ايد ، حرف اصلى فيلم اهميت و اعتلاى خانواده است و تكريم و تصوير قداست آن ... دغدغه فيلم  اين بوده و هست كه سرمايه ها و ذخاير  ملى ما فقط نفت و گاز و...  نيست، بلكه  ماده خاكسترى  جوانان مستعد ماست كه خيلى از نوابغ شان رفتند و هنوز هم در حال  رفتن اند  و هيچ برنامه جامع قابل توجهى  براى جلب اعتماد و نگه داشتن شان و بهره گيرى از دانش شان براى اعتلاى كشور وجود ندارد، همان زبدگان و دانشمندانى از المپيادهاى داخلى و يا روستاها و شهرستان هاى دور و نزديك ايران آغاز كردند و به اداره كنندگان علمى كشورهاى غربى تبديل شدند، و وقتى ديوانه اى چون ترامپ زنگ نابودى جهان و تحقير ايران را به صدا درآورد، در صف اول و ليدر مبارزه با او قرار گرفتند.

اين فيلم هشت سال قبل درباره اين مسائل ملى و انسانى ساخته شده و اكنون هم در حد مقدورات براى نمايش دراين زمان به روز شده ، كاش نويسندگان محترم كيهانى  به جاى اين سئوالات  از مسئولان محترم حوزه هنرى مى پرسيديد كه كدام يك از سرمايه گذارى هاى ده ها ميلياردى شان دراين چند سال آخر در فيلم هاى ديگر، توانسته بيش از سرانگشتى تماشاگر داشته باشد و يا تاثيرى مثبت بركسى و يا جايى داشته باشد !؟..

خداوند انشاالله يارى تان كند كه جز به عدالت قلم نزنيد و قضاوت نكنيد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    3 3
    ای آقا چه حوصله ای داری؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    3 1
    جالبه بدونيد كه پيگيري قضايي اينگونه موارد موهوم از طرف كيهان استثنائن بسيار هم زووووود انجام ميشه برعكس ساير موارد خيلي ضروري تر وحادتر .