مهار بیماری آنفلوانزای پرندگان در آذربایجان شرقی/ واکسیناسیون تب برفکی برای جمعیت دامی انجام می‌شود

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از سالم بودن گوشت مرغ مصرفی در بسته بندی های مجاز خبر دا و گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان بصورت کامل مهار شده است.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر امیر حسین بهداد در گفتگوی تلویزیونی برنامه سحرلر، گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  که هر چندین سال یکبار در کل دنیا به صورت گسترده شیوع پیدا می کند در سال 85 و در سالهای 89 و 90 شاهد بیماری آنفلوانزا در مناطقی از دنیا و کشورهای همسایه بودیم و حالا بعد ازطی چندین سال این بیماری در اکثر قاره های دنیا دیده و تائید شده است.

وی ادامه داد: در آمریکا برای مقابله با این بیماری 49 میلیون قطعه مرغ آلوده معدوم سازی شده و 17 کشور اتحادیه اروپا درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند و همچنین کشورهای آسیایی نیز درگیر این مشکل می باشند، اخیرا هم صدا و سیما خبری از معدوم سازی  بیش از 12 % از مرغهای آلوده به این بیماری در کره جنوبی اعلام کرد، که این نشان دهنده گستردگی شیوع این بیماری در جمعیت پرندگان جهان است.

دکتر بهداد افزود: همسایه های کشورمان نیز به شدت درگیر این بیماری هستند و ریاست سازمان دامپزشکی کشور نیز اعلام کرد که در کشور ما نیز مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دیده شده است که اولین مورد در استانهای البرز و تهران تائید شد و خوشبختانه با تدابیری که از طرف سازمان دامپزشکی کشور و سایر مسئولین اتخاذ گردید این بیماری مهار شده و تحت کنترل می باشد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی همچنین اظهار داشت، بعضی از استانها نیز درگیر این بیماری شدند که با تلاش های شبانه روزی همکاران و بازرسین دامپزشکی و مسئولین علوم پزشکی استان این بیماری مهار شده و خوشبختانه طبق اعلام علوم پزشکی هیچ موردی از بیماری در انسان دیده نشده است و تلاش ما برای عدم انتقال این بیماری به جوامع انسانی موفقیت آمیز بوده است.

دکتر بهداد همچنین از سالم بودن گوشت مرغ مصرفی که به صورت مجاز و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان عرضه می شوند خبر داد و با قاطعیت اعلام کرد: به هیچ عنوان در مورد فوق مشکلی نداریم و قبل و بعد از کشتار نظارت کامل از طرف اداره دامپزشکی و مسئولان فنی و بارزسان کشتارگاهها بر روی مرغ های کشتاری انجام می گیرد.

وی همچنین توصیه کرد مردم از خرید هرگونه مواد و فرآورده های خام دامی که بدون تاییدیه دامپزشکی هستند و همچنین از خرید مرغهایی که بصورت غیرمجاز و بصورت فله ای عرضه می شوند خوداری نمایند.

بهداد از معدوم سازی 318 تن مواد و فرآورده های خام آلوده غیربهداشتی و غیرقابل مصرف انسانی توسط بازرسین بهداشتی این اداره کل خبر داد و از تمام شهروندان خواست که مرغ مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز خریداری کرده و با صراحت اعلام کرد: مردم با خیال راحت و بدون هیچ دغدغه ای گوشت مرغ با بسته بندی های مجاز را که مورد تایید دامپزشکی استان هستند را از مراکز عرضه مجاز خریداری و مصرف نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاوی این استان خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در صنعت دامپروری و حفظ منابع دامی استان هرسال در 3 نوبت مختلف با فاصله 4 ماهه  واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاوی انجام می گیرد.

بهداد افزود: به دنبال اجرای طرح فاز دوم واکسیناسیون اجرای فاز سوم واکسیناسیون از تاریخ  10/11/95 به مدت 25 روز کاری در روستاها و گاوداری های استان اجرا می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین افزود: بیماری تب برفکی در استان کاملا تحت کنترل بوده و هیچ مورد جدی از بیماری فوق دیده نمی شود.

دکتر بهداد در پایان گفت: بهترین راه برای مقابله با این بیماری پیشگیری می باشد همچنین در این طرح بخش خصوصی و بخش دولتی همزمان دامهای سنگین استان را تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار خواهند داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =