۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸

ایسنا نوشت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی"علاقه" مردم به خرید خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پراید شده و این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از مصرف‌کنندگان، آنها نه به دلیل علاقه بلکه به خاطر نداشتن گزینه دیگر، مجبور به خرید این خودروها هستند.

چند ماه پیش گزارش داده شد که براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن وقت، ادامه تولید دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع است.

طبق این گزارش آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود.

این وضعیت در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را خودروهایی به خود اختصاص می‌دهند که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند. در این زمینه می‌توان به خودروهایی همچون سمند و پژو در ایران خودرو و پراید در سایپا اشاره کرد.

البته در بین این محصولات، دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین طول عمر را داشته و بیش از دو دهه است که همچنان در این دو شرکت تولید می‌شوند. در حالی براساس برخی گزارش‌ها همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند که طبق آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" ابلاغی وزارت صنعت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال جاری (۱۳۹۵) غیر قانونی است.

به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پژو ۴۰۵ و پراید، کارشناسان و اساتید دانشگاه از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال جاری (۱۳۹۵) شد.

با وجود این انتقادات اما دو خودروساز بزرگ داخلی هنوز برنامه‌ای برای از رده خارج کردن پژو ۴۰۵ و پراید ارائه نکرده‌اند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ادامه تولید این دو خودروی قدیمی دفاع کرده است.

در جدیدترین موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های این وزارتخانه از متوقف نشدن خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ تا زمان پیدا شدن جایگزین مناسب برای آنها خبر داد.

محمدرضا فیاض البته مدعی شد که مردم به چنین خودروهایی علاقه دارند و به همین دلیل نسبت به خرید آنها اقدام می‌کنند. این اظهارات در حالی است که پراید تنها خودروی عرضه شده در سطح قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ نیز از معدود خودروهای عرضه شده در سطح قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان است.

بنابراین به نظر می‌رسد دلیل استقبال و خرید این خودرو از سوی مصرف‌کنندگان داخلی نه علاقه و رضایت از کیفیت این خودروها بلکه بیشتر به دلیل اجبار مصرف‌کنندگان به چنین کاری است، زیرا خودروهای داخلی دیگری در این سطوح قیمتی عرضه نمی‌شوند تا مردم امکان انتخاب داشته باشند.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    20 1
    اگر ممانعت از ورود خودروهاى امريكايى به خاطر مردمه خوب موافقت با توليد پرايد و عدم جلوگيرى از توليد ان بخاطر كيه؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      7 0
      به خاطر خودشونه
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    5 12
    در بازار دست دومها با پول همین پراید و پژو خودروهای بهتری برای خرید هست مثلا با پول پراید صفر میشود تیبای کار کرده خرید با پول 405 صفر میشود تندر کار کرده خرید بنابراین بنظرم حداقل بخش بزرگی از خریداران به ایندو خودرو واقعاً علاقمندند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    13 5
    بازار رو انحصاری کردی و گذاشته ای به پای علاقه مردم؟ مردم سالهاست به جز این دو خودرو اتومبیل دیگری نمی شناسند. بعد هم اونقدر تعرفه واردات را بالا گرفته اید که اکثر مردم نمی توانند خودروی با کیفیت خارجی بخرند. بدبختی اینجاست که تاوان این انحصار را مردم باید با سلامتی خود بدهند.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    9 0
    هی میگن اروپا و مردمش و مسولینش دیکتاتور هستن اهل خدا نیستن و غیره..ولی همه جوره از ایران با اون قدمت و تاریخش جلو زدن..نمونش ماشین.مثلا چرا باید طراح یکی از بهترین های ماشین دنیا ایرانی باشه ولی اونور باشه؟؟چرا 37 سال یک ماشین درست وجود نداره.وجدان دارید؟؟این همه زور و ظلم ستم دروغ به مردم تا کی و چرا؟؟آخرش چی؟؟؟اروپا با پول پراید و 405 میشه بهترین ماشین رو خرید با امنیت با ضمانت.ولی ایران با خدا اسلام چی؟