سفیر ایران در گرجستان ضمن ارزیابی مثبت از سفر وزیر امور خارجه به گرجستان گفت لغو ویزای دو کشور تاثیر زیادی بر افزایش گردشگران داشته است.

به گزارش خبرآنلاین براساس خبر آژانس گردشگری گرجستان تعداد گردشگران ایرانی طی سال گذشته نسبت به سال قبل435درصد افزایش یافته است. این نشان می دهد اقبال زیادی از طرف ایرانیان برای سفر به گرجستان وجود دارد که دلایل زیادی دارد از جمله شرایط پیرامونی کشور ما مسایل منطقه ای و سهل الوصول بودن سفر به این کشور و برداشتن ویزا برای ایرانیان.

سید جواد قوام شهیدی در گفت و گو با خبرآنلاین خاطر نشان کرد: لغو ویزا از نکات مهم این موضوع است و از طرف دیگر طبیعت و پیوندهای عمیق تاریخی که بین دو ملت وجود دارد ایرانیها را بیشتر تشویق می کند به این کشور سفر کنند.

گرجی ها هم به ایران سفر می کنند

سفیر ایران در گرجستان در رابطه با اینکه آیا گرجی ها هم به ایران می آیند گفت: هر چند امار دقیقی وجود ندارد ولی اگر بخواهید عدد نسبی در نظر بگیرید باید جمعیت هشتاد میلیونی را با جمعیت چهار میلیونی گرجستان مقایسه کنید.

بی احترامی به گردشگران ایرانی تعمدی نبوده است
در حقیقت تعمدی در کار نبوده است با توجه به رویه جاری در گرجستان و مبادی خروجی ان وجود دارد انها به رویه سابق عمل می کردند ولی چون در گذشته ورود گردشگران محجبه به این کشور کمتر بوده به همان شیوه سابق می خواستند در مبادی ورودی عمل کنند و می خواستند از افراد محجبه که حجاب خود را بردارند.

ولی چون ما ارزشهای خود را داریم و گرجیها از انها اطلاعی نداشته اند این اشتباه در مرزها اتفاق افتاده است که چندین مورد تذکر به وزارت خارجه گرجستان و مقامات ذیربط انها با یادداشت رسمی داده شده است. که این موضوع به تدریج کم شده ولی از ببن نرفت تا نهایتا در ملاقاتهایی که به همین منظور برگزار شد اتاقی را برای این منظور در نظر گرفتند و در دو هفته اخیر حتی یک مورد هم اتفاق نیفتاده است ولی چون گزارشها دیر داده شده است انعکاس ان بعد از اینکه دولت گرجستان اقدام به ممانعت از این عمل کرد منعکس شده است

حجم مبادلات رو به افزایش است
حجم مبادلات دو کشور رو به افزایش است و افزایش نسبتا خوبی داشته درصد افزایش مبادلات قابل توجه است ولی چون عدد عدد بزرگی نیست و انتظار ما بیش از این است و موانعی هم علیرغم اشتیاق دو طرفه وجود دارد یکی از این موانع مسایل بانکی و انتقال وجه است لذا نسبت به گذشته بیشتر شده ولی رقمی که می توان به آن تکیه کرد ،130میلیون دلار است که هشتاد میلیون دلار سهم صادرات ایران و 50میلیون دلار هم سهم صادرات گرجستان به ایران است

مهمترین دستاورد سفر طریف
به هر حال بعداز سالها عدم سفر وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه به گرجستان در این برهه این سفر انجام شده است از نظر مقامات گرجستان مهم بوده که نخست وزیر و رییس جمهور گرجستان بارها اعلام کردند این سفر نقطه عطف در روابط دو کشور است از این پس شاهد رشد قابل توجه مناسبات دو کشور خواهیم بود.

حضور ناتو در گرجستان بر روابط ایران و گرجستان تاثیر ندارد
مناسبات بین المللی کشورهای پیرامونی ما در جهت منافع خود ان کشورها قابل تفسیر است و در روابط دوجانبه به نظر می رسد عمدتا منافع دو کشور مد نظر قرار می گیرد از این رو موضوع ناتو بعید است در روابط ایران و گرجستان اثر گذار باشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    5 0
    ﻛﺴﻲ ﻣﻴﺎﺩ اﻳﺮاﻥ ﺑﻬﺶ ﻣﻴﮕﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﺳﺮﻱ ﺳﺮﺕ ﻛﻨﻲ,,,ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﻣﻲﻣﻴﺮﻳﻢ اﻭﻧﺠﺎ اﻭﻧﺎ ﻣﻴﮕﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﺳﺮﻱ و ﺩﺭﺑﻴﺎﺭﻱ ,ﺗﻜﻠﻴﻒ ﭼﻴﻪ... ﻣن ﻨﻔﻬﻤﻴﺪﻡ ﻛﻲ ﺯﻭﺭ ﻣﻴﮕﻪ