مردم همه چیز را می بینند و می فهمند و این را در طول تاریخ نشان داده اند. نشان داده اند که در نبود رسانه های فراگیر (همچون اینترنت و ماهواره و ...) در سالها پیش هم حتی فریفتۀ جادوی تبلیغاتی تک رسانه ملی این مرز و بوم نشده اند.

دیشب اخبار را می‌دیدم. قسمت مروری بر اقدامات تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در آن روز. به طور ویژه، طبیعتاً بر روی دو قطب ماجرای انتخابات - یعنی آقایان روحانی و رئیسی - متمرکز شدم تا ببینم اوضاع چگونه بوده است. آقای رئیسی در میدان معروف نقش جهان اصفهان همایش داشت؛ اتفاقاً یک روز بعد از حضور آقای روحانی در همین مکان که با حضور چشمگیر و پر شور هوادارانش همراه بود. به همین خاطر، موضوع به نوعی، حیثیتی شده و تلاش بر این بود تا رئیسی هم در هماوردی با روحانی، جلوه سنگینی از شمار فراوان هوادرانش را به نمایش بگذارد.

خارج از این موضوعِ فی نفسه جالب و رقابت طبیعی این دو رقیب انتخاباتی، رویکرد تبعیض آمیز و پر از اجحاف صدا و سیما در نحوه پخش و انتشار تصاویر این دو، مثل همیشه کام تماشاگران را تلخ نمود.

در بخش نمایش فعالیتهای آقای رئیسی، استفاده از هلی شات های مکرر، پخش تصویر تجمع مردم از بالا (اصطلاحاً لانگ شات)، مکث زیاد با تأکید بر روی حجم هواداران و نیز تأکید بر شعارهای ضد دولت، جلوه زیادی داشت.

این تأکید تا آنجا پیش رفت که سرود مشهور "یار دبستانی" (که مظهر انتقاد از وضعیت موجود است) توسط خود صدا و سیما در ثانیه های پایانی برنامه رئیسی، بر روی تصاویر پخش شد!

و اما در بخش آقای روحانی، تبعیض و جبهه گیری صدا و سیما بیش از پیش خود را نشان داد. جایی که تصاویر از روی جمعیت حاضر، به سرعت و بدون مکث منطقی به تصاویر دیگر کات می شد؛ طوری که انگار نمی خواهند بینندگان، جمعیت حاضر در سخنرانی ها و همایش های روحانی را ببینند. همچنین پخش تصاویر کاملآً بسته و نزدیک - و نه وسیع - از حجم جمعیت حاضر در سخنرانی، انگار تلاشی بود برای کمرنگ کردن فعالیتهای روحانی؛ به این امید که نسبت به کاندیدای رقیب، تأثیرگذاری کمتری بر مخاطب بگذارد!
به واقع، صدا و سیما تا کی می خواهد به این مسیر ادامه دهد؟ تا چه زمانی توهین به شعور مخاطبین ادامه خواهد یافت؟ آیا مردم چشم و گوش و فهم و هوش ندارند؟!

مردم همه چیز را می بینند و می فهمند و این را در طول تاریخ نشان داده اند. نشان داده اند که حتی در نبود رسانه های فراگیر در سالها پیش (همچون اینترنت و ماهواره و ...) هم فریفتۀ جادوی تبلیغاتی تک رسانه ملی (!) این مرز و بوم نشده اند. چه برسد به این روزها که اپلیکیشن های ارتباطی و فضای مجازی، همچون اکسیژن در تک تک نفس های افراد هم حتی حضوری پر رنگ دارد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =