۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶

برای خرید، خانوادگی راهی فروشگاه شهروند شعبه آزادگان (مشهور به شهروند دلاوران) در تهرانپارس شدیم.

وارد فروشگاه که شدیم یک نکته توجهم را جلب کرد و تا انتها موارد زیر را مشاهده کردم. شما هم در سایر فروشگاه‌های شهروند توجه کنید، شاید همین گونه باشد.

کالاهای آرایشی و بهداشتی - اکثریت قاطع آن‌ها از برندهای خارجی - در ورودی فروشگاه چیده شده‌اند. راهرو ورودی را که طی می‌کنید اسپری‌ها، ادوکلن‌ها، خمیردندان‌ها، مسواک‌ها، گوش پاک‌کن‌ها و سایر محصولات این رده از برندهای خارجی در سمت راست چیده شده‌اند.

سهم برندهای خارجی در ادامه راهرو که به لوازم خانگی در چپ و راست اختصاص یافته، بسیار بیشتر از برندهای داخلی است.

کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند به وفور در نقاط مختلف فروشگاه وجود دارند و به گونه‌ای چیده شده‌اند که حتی نمایان‌تر و بهتر از کالاهای داخلی دیده می‌شوند.

اما مهم‌ترین مشاهده‌ام مربوط به زمانی است که همسرم می‌خواست یک قابلمه با پوشش تفلون بخرد. فروشنده هیچ توضیح خاصی درباره برند ایرانی قابلمه نداد و حتی تفاوت دو نوع پوشش تلفون قابلمه یک برند را که با دست کشیدن و حتی چشم نیز مشخص بود توضیح نداد. اما چندین بار درباره کیفیت قابلمه برند خارجی، داشتن یک لایه اضافی، تأثیر آن بر جلوگیری از سرطان‌زایی پوشش‌های تفلون، و خواص نوع سرامیکی قابلمه همان برند توضیح داد؛ بعد هم قابلمه را برداشت و پشت آن‌را نشان داد که نام کشور سازنده قابلمه روی آن نوشته شده بود.

نتیجه‌گیری ساده:
فروشگاه‌های شهروند بنگاه اقتصادی هستند و باید به سودآوری و پایداری اقتصادی خود فکر کنند، اما به عنوان مجموعه‌ای متعلق به شهرداری تهران، «مسئولیت اجتماعی» در برابر تولید ملی دارند.

فروشگاه‌های شهروند می‌توانند چینش کالاهای خود در قفسه‌ها و سطح نمایش برندهای داخلی و خارجی را به گونه‌ای تنظیم کنند که خریداران مواجهه بیشتری با کالاهای تولید داخل داشته باشند.

فروشگاه‌های شهروند می‌توانند در راستای مسئولیت اجتماعی حمایت از تولید داخلی، فروشندگان خود را آموزش دهند تا بیشتر روی معرفی کالاهای ایرانی و دفاع از برندهای داخلی کار کنند.

شرکت‌های داخلی که کالای خود را در فروشگاه‌های شهروند ارائه می‌کنند، می‌توانند نسبت به آموزش فروشندگان کالاها و سازوکارهای تشویق فروشندگان برای فروش بیشتر کالاهای داخلی کار کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 673109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    1 0
    سلام .دوست عزیز شما تنها ظاهر قضیه را دیده اید.واز باطن نحوه ورود کالا ها ونیز فروشندگان متاسفانه اطلاعاتی ندارید.بعنوان نمونه شمای صاحب کالا برای ورود به شهروند وفروش کالای خود باید از هفت خوان بگذری از قیمتی که میخواهید عرضه کنید حداقل 25 را باید به شهروند بدهید وبرای چیدن کالای در معرض فروش اصطلاحا" باید نماینده تعیین کنید وتمام وکمال حقوق وحق بیمه پرداخت کنید در عین حال شهروند نماینده را از داخل فروشگاه برای شما تعیین میکنه.حال اگر شما در کلیه شعب شهروند بخواهید کالایتان را عرضه کنید در هر شعبه باید نماینده داشته وبه هرکدام ماهانه مبلغی پرداخت کنید وگر نه کالای شما در انبار شهروند حبس میشود .علاوه بر آن درصدی از شما تحت عنوان کسری. دزد بر از شما کسر میکنند .بازم بگم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    ما آن قدر پول دار نیستیم که جنس بد بخریم
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    0 0
    لایک