۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶

ویژه نامه خبرآنلاین در نخستین شب‌قدر ماه مبارک رمضان

یکی از شب‌های مبارک در فرهنگ ناب دینی ما شب قدر است. شب قدر به گونه‌ای است که در چندین آیه به شبی تعبیر شده که قرآن در آن نزول یافته و از هزاران ماه برتر است. هیچ روز و شبی در قرآن مانند شب قدر مورد تعریف و تمجید قرار نگرفته است.این است که می گویند قدر امشب را همچون زر و گوهر تنها زرگر و گوهرشناس می شناسد. مطالب زیر در بسته ویژه خبرآنلاین از نگاه کارشناسان معارف اسلامی برای مخاطبان برگزیده شده است.

مبنای قسم دادن خداوند به اهل بیت(ع) چیست؟/ پاسخ استاد سروش محلاتی

حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در سلسله نشست‌های دین و عدالت در ماه مبارک رمضان، با اشاره به دعای حضرت آدم برای طلب بخشش از خداوند و آیات دیگر خدا درباره بخشش او گفت: از این آیات دو نکته استفاده می شود: یکی این که حضرت آدم اذعان به ظلم به خود کرده و طلب مغفرت دارد و دوم این که خداوند مطالب و کلماتی را در اختیار او قرار داد و زمینه ساز بخشش او شد.
وی با بیان این که اذعان به گناه در نزد هیچ کس حتی اولیای خدا درست نیست، بر لزوم اعتراف به گناه نزد خداوند تاکید کرد و پرسید: اما خدا که گناهان ما را می داند. چه فایده و تاثیری دارد؟

پاسخ این استاد معارف اسلامی را اینجا بخوانید.

شب قدر در اندیشه علی(ع) / گفت وگو با دکترسید محمدمهدی جعفری

دکتر سید محمدمهدی جعفری دین پژوه، مترجم و استاد دانشگاه شیراز است که چند دهه روی نهج البلاغه کار کرده است. او می گوید:" ما بیشتر در عشق به علی مانده ایم آنهم عشقی نه از سر شناخت بلکه برپایه یک احساس بی هدف".
وی می گوید: در احکام شب قدر بسیار تأکید می شود که قرآن بخوانید، عبادت کنید، روی به سوی خداوند بیاورید و از گذشته توبه کنید، یعنی انسان است که سرنوشت خود را با اعمال، رفتار، اندیشه و خرد خود می سازد. اینطور نیست که اگر کسی در شب های قدر خوابید یا شب زنده داری کرد، خداوند سرنوشت او را تا یک سال آینده خراب یا درست کند، بلکه سرنوشت انسان براساس رفتار، اندیشه و نیت او تعیین می شود. انسان چندین روز روزه گرفته و یک حالت معنوی در او ایجاد و از سوی دیگر یک موقعیت و زمینه ای در وجود خود ایجاد کرده است و حال در شب قدر به خداوند روی می آورد و او را عبادت کند، همین مساله سازنده سرنوشت اوست. نه اینکه سرنوشت انسان از قبل تعیین شده باشد بلکه خود انسان است که باعث ساخته شدن آن می شود لذا جریان شب قدر که یک مساله اختیاری است، دست خود انسان است و هیچ جبری در میان نیست.

متن کامل مصاحبه خبرآنلاین با این استاد دانشگاه را اینجا بخوانید.

ظرفیت‌های وجودی انسان در شب قدر/ یادداشت استاد محمد تقی فاضل میبدی

«ظرفیت‌های وجودی خود را در شب قدر بشناسیم » این عنوان یادداشت استاد محمد تقی فاضل میبدی است. وی درباره شب قدر می نویسد:
هل سنت بر این باور هستند که یکی از شب‌های دهه آخر ماه رمضان شب قدر است و خیلی از علمای اهل سنت هم اعتقاد دارند که شب بیست‌وهفتم شب قدر است. اعمالی در این شب‌ها برای انسان‌های مسلمان در دین آمده است که مهم‌ترین آن بیدار ماندن تا سحر است که همان منظور آیه شریف «سلامٌ هِی حتی مطْلعِ الْفجْرِ» است. خود نفس بیدار ماندن بسیار مهم است. پیامبر اکرم در این شب نمی‌گذاشتند که صحابه و اهل بیتش تا سحر به خواب روند و حتی به روی صورت آنان آب می‌پاشیدند که به خواب نروند. یکی از دیگر مواردی که در این شب‌ها سفارش شده است، اقدام به بحث‌های علمی و تحقیق و تفحص است که این مورد متاسفانه در جامعه ما جدی گرفته نمی‌شود و کسی هم در شب خیلی دنبال تحقیق و اینچنین مسائل نیست. در جامعه ما رسم است که در این شب تا سحر که می‌خواهند قرآن را بر سر بگذارند به دعا مشغول باشند.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

سخنانی از آیت الله امجد درباره نا امید نشدن از رحمت خدا و توبه در شب قدر

آیت الله امجد درباره نا امید نشدن از رحمت خدا و توبه در شب قدر می گوید: انسان هیچ وقت نباید از رحمت خداوند نا امید شود، انسان اگر 124 هزار پیامبر را بکشد بهتر است از این که نا امید شود. شما در ماه رمضان میهمان خدا هستید است. در این مجلس پر فیض قدر جمع می شوید پس نباید از رحمت خداوند نا امید شوید. بلکه باید بگوییم خدا ما این هستیم اگر دست ما را نگیری از همه بدتر می شویم، درست است که کسانی که با تو و دین تو دشمنی می‌کنند را لعن و نفرین می‌کنیم اما اگر رهایمان کنی از همه این‌ها بدتر می شویم.
وی می افزاید: اگر جوانی دلش لغزید و گناهی کرد اینجاست که شیطان وارد می شود و می‌گوید که تو بعد از مراسم احیاء برای ذکر خدا آمده‌ایی یا معصیت و از همین راه انسان را ناامید می کند. اما انسان باید بگوید اگر گناه هم داشته باشم از خدا و دینش دست نمی‌کشم. درست است که انسان باید قبل از ارتکاب گناه با خود بگوید که گناه است، عذاب است، جهنم است، جهنمی که یک قطره‌اش همه عالم هستی را می سوزاند بوی گند آن همه جا را فرا می‌گیرد و همه از من دوری می‌کنند اما وقتی گناه کرد دقیقا پس از آن هنگام امید است نه نا امیدی.

تقدیر خود را در شب قدر چگونه رقم میزنید؟

شب های قدر در ماه مبارک رمضان با نزول یکباره قرآن و شهادت امیر مومنان گره خورده است. اما نکته ی مهم این سه شب رقم زدن تقدیر آدمیان به اذن خداوند است. این نماهنگ را ببینید و حس این شب های ماه مبارک رمضان را برای ما بنویسید.

برای دیدن این کلیپ خبرآنلاین اینجا را کلیک کنید.

شب نوزدهم ماه رمضان بر مخاطبان خبرآنلاین مبارک باد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =